Rollspel som reklam?

Zire

Swashbuckler
Idag är det väl dock tvärt om. Gör några långfilmslånga reklamfilmer för din merch.
Fria Ligan gjorde ju en hel serie som reklam för Tales from the loop rollspelet som i sin tur var reklam för Stålenhags bildbok.

Brödbane

Kristallkrönikör
Vad som skulle kunna vara reklam är ju dom synes väldigt väldigt brett så det handlar ju dels om att man kanske måste avgränsa vad som egentligen räknas som reklam. Sen handlar det om ifall man står bakom produkten det görs reklam för och till vem reklamen riktar sig. Jag har mer problem med ett rollspel som skapas i syfte att göra reklam för exempelvis en snabbmatskedja som riktar sig till små barn i syfte att få dem äta mer onyttigt, än exempelvis en människorättsorganisation som skapat ett rollspel för att uppmärksamma globala orättvisor samt donera pengar till organisationen. Dåliga exempel säkert, men hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Det finns massor av teoretiska exempel på rollspel som skulle vara reklam där jag skulle vara starkt emot spelet, men sen finns det också en massa teoretiska exempel jag inte skulle ha något emot.
Inte ett så dåligt exempel som du tror:
https://crd.org/sv/dictatorofsweden/

Nu är det ett brädspel visserligen, men ändå.

Mogger

Hipsteranka
Vad som skulle kunna vara reklam är ju dom synes väldigt väldigt brett så det handlar ju dels om att man kanske måste avgränsa vad som egentligen räknas som reklam. Sen handlar det om ifall man står bakom produkten det görs reklam för och till vem reklamen riktar sig. Jag har mer problem med ett rollspel som skapas i syfte att göra reklam för exempelvis en snabbmatskedja som riktar sig till små barn i syfte att få dem äta mer onyttigt, än exempelvis en människorättsorganisation som skapat ett rollspel för att uppmärksamma globala orättvisor samt donera pengar till organisationen. Dåliga exempel säkert, men hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Det finns massor av teoretiska exempel på rollspel som skulle vara reklam där jag skulle vara starkt emot spelet, men sen finns det också en massa teoretiska exempel jag inte skulle ha något emot.
Precis så. Reklam är språk. Kan man vara emot det, även om det finns ord man ogillar eller åsikter som uttrycks på sagda språk man inte ställer upp på?

Det som är reklam idag kan vara kultur imorgon.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
För sisådär tjugo år sedan försökte jag övertyga Forum för Levande Historia att det vore bra med ett pedagogiskt rollspel för gymnasielever där spelarrollerna bevittnar förföljelser och spelarna måste välja vad de ska göra. Inte nödvändigt Förintelsen. Jag jobbade på 90-talet med våra Blå Baskrar i Bosnien så jag kunde låta mig inspireras därifrån. Tyvärr var min kontaktperson inte receptiv för konceptet.

JohanL

Champion
För sisådär tjugo år sedan försökte jag övertyga Forum för Levande Historia att det vore bra med ett pedagogiskt rollspel för gymnasielever där spelarrollerna bevittnar förföljelser och spelarna måste välja vad de ska göra.
Känner du till brädspelet ”Train” som börjar med att spelarna försöker optimera hur de kör tåg, men det blir allteftersom tydligt att det är enkelresa för alla, att komforten inte verkar spela någon roll när man packar in dem, och varför använder man godsvagnar till dem egentligen…?

Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Känner du till brädspelet ”Train” som börjar med att spelarna försöker optimera hur de kör tåg, men det blir allteftersom tydligt att det är enkelresa för alla, att komforten inte verkar spela någon roll när man packar in dem, och varför använder man godsvagnar till dem egentligen…?

OMG -- never heard of it before. 😭
[Designer Brenda] Romero said she showed the game with some trepidation to a rabbi. He blessed it as a “work of Torah.”

Nero

Warrior
Det kanske släpps ett rollspel bara för att kunna kränga tillhörande leksaker, lite som det blev med Heman och Turtles.

Brödbane

Kristallkrönikör
Det kanske släpps ett rollspel bara för att kunna kränga tillhörande leksaker, lite som det blev med Heman och Turtles.
Är det inte lite ditåt Dungeons & Dragons barkar? Eller är jag gubb-cynisk nu?

JohanL

Champion
Är det inte lite ditåt Dungeons & Dragons barkar? Eller är jag gubb-cynisk nu?
Det är nog mer en helhets-franchise - man tjänar säkert pengar på spelet också.

Däremot är det allmänt känt att först DC och sedan Marvels serieavdelningar egentligen inte förväntas dra in pengar, utan bara leverera idéer och bygga marknad för annat.