Bara för att alla andra..
..Berättar om vilka rollspel de har varit med på så gör jag väl det med.
Först har vi dramakursen, förstås.
Och i Psykologi: Mänskliga relationer fick vi getstalta konflikter.
Detta är väl det som man oftast tänker på när man hör "rollspel i skolan", och ja.. Det funkar.
Sedan så har vi en hel bunt med politiska rollspel:
FN-rollspel där man pluggar in sig på, och representerar, ett FN-land i säkerhetsrådet. Här la vi upp egna motioner utifrån ett scenario.
EU-rollspelet där man spelar en delegat från ett EU-land och tar ställning i förberedda, verkliga, frågor. (Själv var jag dock journalist)
Försvars-rollspel där vi fick varsitt fiktivt land, och där det gick lite mer liberalt till.. Som en sorts Diplomacy Light med budget och specialfunktioner. (Vi höll internationella presskonferencer och arrangören mixade ihop nyhetssändningar efter vad vi hade för oss..)
Dessa är väl den andra sak man tänker på när man hör "rollspel i skolan", och det funkar bra. Alla blir engagerade och har kul och lär sig säkert en massa. (Jag lärde mig ju iallafall en del.) Detta kan vara kul i samhällskunskapen, där man representerar olika intressen, eller varför inte i historian? (Några jag känner fick spela Diplomacy på historian! w00t!)
Slutligen så tror jag nog att man skulle kunna ha en mer rollspels-aktig typ av rollspel. Alla dessa rollspel är ju en slags teater eller improvisationsteater, det vill säga, man agerar ut det man gör i person.
Det skulle säkert gå att göra "rollspel-rollspel", det vill säga med en spelledare och en grupp spelare. Bäst att strunta i tärningarna dock, så att det inte blir för flummigt.
Områden som detta skulle kunna behandla är filosofi och religion, och annat som har med etik och moral att göra. Man kan ge varje spelare en kort beskriven rollperson och köra ett scenario där olika moraliska frågor dyker upp. Spelaren får tolka hur hans/hennes rollperson skulle agerat, och efter spelet så kan man jämföra med hur man själv hade velat agerat.
Det borde gå att lära ut historia och samhällskunskap och psykologi och giraffspråk (Att kommunicera oprovocerande) och sånt i ett scenario också.. Nu är ju gymnasiet lite mer uppdelat än så, men en rollspels-specialdag som kombinerade olika ämnen, det kanske vore något?
Hur väl det skulle funka vet jag inte, det hänger nog på hur engagerade eleverna blir. Att börja spela vår typ av rollspel kan också bli lite flummigare, eftersom man i politiska rollspel faktiskt måste agera ut vad man gör, inte bara säga "Hö hö, jag hugger huvudet av honom!"
Du får göra en balansgång mellan att roa dom (om dom nu blir intresserade
) och hota med betyg.