På vilket sätt är Durance ett rollspel av typen Prison Break, Green Mile och Shawshank Redemption?RasmusL;n65679 said:Durance
Jaha. Det missade jag när jag som hastigast läste en recension om spelet.RasmusL;n65748 said:Det utspelar sig i ett fängelse och fokuserar på makthierarkierna bland fångar och vakter och relationerna dessa emellan.
Precis.Mannen i skogen;n65831 said:Vilket spel som helst med ett äventyr som utspelar sig på ett fängelse.
Det är väl inte konstigare med ett rollspel som utspelar sig i ett fängelse än ett rollspel som utspelar sig i vilken annan värld som helst. Det är bara fantasin som sätter gränserna för hur ett fängelserollspel skulle kunna var uppbyggt. Världsbeskrivningen kan handla om vardagen i ett fängelse, lagar och regler, hierarkin i fängelse, permissioner, hur man mutar vakter, hur man rymmer, olika typer av anstalter, kommunikation mellan fångar på olika anstalter, hur man använder kontaktnät inifrån en anstalt, anhöriga, fängelser i olika tider och länder, fängelsegäng osv. Det bästa är så klart om alla de här sakerna vävs in skickligt i spelsystemet.chrull;n65870 said:Precis.
Vad är det man vill göra som är så speciellt att det krävs ett eget rollspel för det?
Jag tänker mig mer ett stor amerikanskt säkerhetsfängelse som i Shawshank Redemption eller Prision Break. Jag har inga planer på att spela ett sådant här spel. Jag var bara nyfiken på om det fanns ett sådant för det finns ju som sagt väldigt bra filmer som bygger på konceptet.krank;n65941 said:Världskoncept: Fängelsevärlden. Antingen utspelar sig spelet på en planet som är ett stort fängelse, eller så är världen något slags oändligt stort fängelse som ingen riktigt vet några gränser för. Som något slags mardröms-helvetesdimension...
Ja frågan är om det inte blir för segdraget i längden? Man kanske måste göra som de gör i Prison Break dvs bryta av livet i fängelset med att låta rollpersonerna rymma för en kampanj utanför murarna efter vilken de återförs till fängelset (eller dödas). Om de är lyckosamma när de är på rymmen så förändrar det det fortsatta livet innanför murarna efter livet-på-rymmen-kampanjen.Magnamund;n103011 said:Fängelsemiljön är ju som gjord för en intressant och spännande kampanj men hur får man till det så att det blir lika medryckande som exempelvis OZ? Jag tror det kräver mycket av spelarna. De måste verkligen vara förberedda för att kunna sätta sig in i fängelsemiljön och hur dessa psykopater/sociopater tänker och agerar. Det är ju dialogen och det oförutsägbara som gör just OZ till en sån fantastisk serie.
Går det att spela i en sån miljö utan att det blir segdraget när man är mer van vid "nu ska vi ut och äventyra"?
Då får man allt spetsa till det ordentligt.Ulfgeir;n103128 said:Om man spetsar till det lite, så är väl Kult egentligen ett fängelserollspel. Bara att vi inte vet om det.
Mutanten;n103255 said:Då får man allt spetsa till det ordentligt.
Jo men jag tycker det är mer på metanivå än att spelet utspelar sig i en fängelsemiljö. Jag tycker inte Kult kan klassas som ett fängelserollspel.Ulfgeir;n103394 said:Om inte jag minns fel så är beskrivningen av kult att människan hålls fängslad på jorden i en verklighet som är en lögn.
/Ulfgeir