Re: klart det finns!
För mig kvittar det faktiskt vilka spel du tar upp. För jag har redan bildat mig en uppfattning om i princip alla japan-orienterade (sådana som är baserade på likaväl som de som är influerade av) rollspel som släppts. För mig är problemet du rackar ner på Usagi och mig i din förra tråd.
Usagi är INTE teenage mutant turtles (även om det skett inhopp sorgligt nog av de båda i varandras serier) och ska därför inte heller nämnas under deras namn. Jag skulle också kunna hänvisa till L5R som Japans motsvarighet till vad Forgotten Realms är till medeltidens Europa. Men jag gör inte det, sorgligt nog även om mitt uttalande isf skulle vara mer korrekt än ditt.
Sedan vad du ser som oseriöst är inte av intresse då Usagi hur mycket du än inte vill ÄR japan med enda skillnaden att människorna är representerade av animorfa varelser. Detta är uppenbarligen inte i din smak och det respekterar jag MEN det ändrar inte faktumet att Usagi är en av de mest autentiska Japan-spelen rent kultur-, filosifi-, religions-, moral-, alltmässigt. Oavsett om du gillar det eller ej.
Jag kan dessutom än en gång påpeka att så är INTE fallet för L5R (ur de tidigare apekterna jag presenterade i stycket ovan) och vidare också påpeka hykleriet i dina argument då man kan spela råttmänniskor (nezumi har jag för mig de heter) i L5R. Varför skulle deras animorfa varelser vara seriösare än Usagis? För att de finns i mindre mängd bland deras olika fiktiva-klanindelningar där de inspirerats friskt av kina och en helt massa annat än just japan. I Usagi ÄR djuren människorna och är på så sätt inte särställda på det sättet som t ex råttmännen i L5R. De är ju trots allt en annan ras. I usagi finns inte tänkandet på raser (även om de är representade med olika djur) ALLA är personer i Japan. L5R har ett helt annat dilemma: råttmän, människor och gud vet vad det finns för andra indelningar av humanoider.
Jag skulle även vilja påpeka att varken bumbibjörnar eller annan fantasy än den japanska finns med i Usagi än just de animorfa varelserna. Men om vi nu ska se på ditt sista uttalande och applicera det på L5R som i dina ögon är MER autentiskt så finns det: 'bumbibjörnar', fantasy som inte är ett dugg österländsk och dessutom utspelar spelet sig på ett ANNAT ställe än just de japanska öarna. Vad kvalificerar spelet så mycket mert än Usagi då om man nu som du ska hänvisa till just dessa punkter? Jag tänker inte ens nämna än en gång om vilket taffligt arbete L5R har gjort med att skildra japans 'mentalitet'.
Ett spel är vad man gör det till, och då syftar jag på ditt uttalande om seriositet. Usagi är ett seriöst rollspel i Japan med skillnaden mot vår historia att vissa namn är bytta och man spelar talande djur.