Nekromanti Rollspel - "Stämningsmusik/Soundtracks?"

solvebring

Superhero
Ibland uppstår ju trådar om stämningsmusik. Själv har jag inte använt det på flera år. Jag tycker att det överlag fungerar dåligt. Det är svårt att hitta bra stämningsmusik som inte stör och jag har ingen lust att byta låtar utefter stämningen i spelet. Onödiga avbrott vill jag kalla det.

Ändå blir jag nyfiken. Det ska väl trots allt finnas en del musik där ute just avsedda för rollspel? Så att säga officiell musik till olika rollspel? Eller är det jag som fått saker och ting om bakfoten?

Om det nu stämmer, vad finns det för plattor och vart köper man dem lämpligen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Om det nu stämmer, vad finns det för plattor och vart köper man dem lämpligen?
Tja, In The Nursery släppte en skiva till det tyska rollspelet Engel, men jag tycker nog att noga utvald spel/filmmusik funkar bättre. Silent Hillspelen till exempel har massor av bra skit.

AKLO gör schysst stämningsmusik inspirerad av Chthulhumythosen, som funkar riktigt bra. Borde fan ta och investera i åtminstone TILLINGHAST-skivan, Unnamable och Beyond Madness har jag ju redan...

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker spel/filmmusik är för anpassad till de specifika temop/stämningsväxlingarna i spelet/filmen, jag föredrar 'riktig' musik, som inte växlar från subtil chant till bombastisk kör i en och samma låt.

eller okej...stryk spel-delen...spelmusik är ju ofta gjord för att loopas i evinnerlighet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
eller okej...stryk spel-delen...spelmusik är ju ofta gjord för att loopas i evinnerlighet.
Exakt =)

Jag har för övrigt precis det problemet med 'vanlig'/'riktig' musik också. Antingen har den för mycket text och distraherar på det viset, eller så har den tempskiftningar och oväntade höjningar, sänkningar, pauser och annat som stör.

Det är möjligt att det blir bättre om man använder musik där man inte förstår vad de sjunger, men jag brukar tycka att det stör mer än det hjälper att använda ickesoundtracks.

Det finns filmmusik som funkar att loopas också. Man får ha en del urskiljning.

OlleUtanTänder

Veteran
Brukar inte ha så mycket stämningsmusik som atmosfäriskt bakgrundsljud. Har använt bakgrundsljuden från Defcon en del och musiken till Scanners är ganska monoton. Har för mig att jag spelat till bakgrundsljuden från Spiderweb Softwares Geneforge, ganska bra sumpmarksatmosfär.

Sen kan jag tycka att Apocalypse World och Led Zeppelin är en ganska bra match...

Unfair

Hero
Provat en hel del olika, bara det inte är låtar som spelarna börjar sjunga med på / nynna så är det knappt någon fara. Sedan så är preferenserna väldigt individuella.

Radioaktiv

Hero
Jag kan väl tycka att även om det kanske inte finns just musik för specifika rollspel, så finns det musik som lika gärna kunde vara det. I våran grupp har vi alltid musik, och vi har spenderat timmar (dagar?) på att sätta ihop spellistor. Men så har vi ju inget liv helller.

Vad vi har funnit väldigt bra är just anime- och tv-serie musik. Leta bara upp en anime/serie med liknande temat som rollspelet och så har man plötsligt enorma mängder musik. Tacksamt är ju att ofta har anime någon typ av stridsmusik också. Och så slipper man någon jäkel som sjunger, det skrattar ändå alla bara åt i slutändan. Som Krank sa så stör det bara.