Nekromanti Rollspel tio-i-topp!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
På SF-bokhandelns hemsida kan man nu skåda följande tio-i-topp lista;

1. Mutant:
Zonernas zoologi

2. Drakar och Demoner:
Drakar och Demoner 6 Reviderad

3. Dungeons & Dragons:
Players Handbook Revised 3.5

4. Dungeons & Dragons:
Complete Warrior

5. Forgotten Realms: Underdark

6. Mutant:
Rebellen & Överlevaren

7. Dungeons & Dragons: Draconomicon - The Book of Dragons

8. Dungeons & Dragons: Dungeon Master's Guide Revised 3.5

9. Mutant:
Mutant - Undergångens arvtagare

10. Drakar och Demoner: Jorges Bestiarium

Varför ser det ut så här? Tre bra spel på listan - ja, men varför just dessa tre? Det finns ju så många andra. Varför säljs inte Ars Magica lika mycket som D&D? Varför säljs inte Eon lika mycket som DoD? Och varför ligger en gammal produkt som Jorges Bestiarium fortfarande kvar på listan?

Mördande reklam?

/Vulf

Storuggla

Champion
"Varför ser det ut så här? Tre bra spel på listan - ja, men varför just dessa tre? Det finns ju så många andra. Varför säljs inte Ars Magica lika mycket som D&D? Varför säljs inte Eon lika mycket som DoD? Och varför ligger en gammal produkt som Jorges Bestiarium fortfarande kvar på listan?"

Eh, nu ska vi se om jag kan försöka. De tre på listan har i skrivande stund regelböcker inne hos SFBok, något som inte finns i alla fall då de sålt slut. Vilket i sig är ett bra tecken, då har man ju i alla fall inte tryckt upp för många. Och Eons siffror beor på att Eon-boken inte finns hos SF då den är i det närmaste slut, vilket sänker försäljningssiffrorna enormt (dessutom säljer Neogames mest från hemsidan har jag för mig att jag läst.. eller något).
Drakarböckerna som säljs är ju de essentiella och nyaste, med andra ord finns ett visst nyhetsvärde.
Mutant säljer för att det är en bok och har ett marknadsmonopol, det är det enda svenska scifispelet i tryck just nu liksom.
Och varför Jorges fortfarande säljer bra? För att det är en bra bok som dessutom innehåller saker man kan banka ihjäl :gremwink:

Storuggla, fabulerar hårt

Troberg

Sinister eater
Mördande reklam?
Definitivt, plus att de svenska naturligtvis får lite gratis draghjälp.

Jag tror också att det till en viss del är en ond cirkel. Handlarna fokuserar på de produkter som säljer mest. Då kommer de andra att sälja mindre, vilket gör att handlarna blir ännu mindre benägna att ta in dem i sortimentet, osv.

Jag tror att det bästa sättet att komma till rätta med det är att göra sig av med konceptet 'avstånd'. Om man hade haft alla speltillverkare runt hörnet så kunde man köpt direkt från dem. Den lösningen är dock antagligen inte lika praktisk som den är bra.

Ett annat sätt är ju att faktiskt ta sig besväret att köpa de bra spelen, även om det innebär att man måste be handlaren ta hem dem eller beställa dem via internet. Köp inte de spel som ni inte är intresserade av bara för att ni råkat gå in i affären med köpsug och de inte hade något vettigt. I slutänden är det ni som bestämmer, tala om för handlarna vad ni vill ha.

Något måste i alla fall göras. Att ett enda utländskt spel finns med på listan är inte acceptabelt. Man borde i alla fall kunna förvänta sig att se de fem största företagen representerade där.

Storuggla

Champion
"Något måste i alla fall göras. Att ett enda utländskt spel finns med på listan är inte acceptabelt. Man borde i alla fall kunna förvänta sig att se de fem största företagen representerade där."

Hörru, vi har ju inga siffror. Vi har bara en listplacering. För allt vad vi vet så kan det skilja en enhet mellan Jorges och elfteplatsen som råkar vara, låt oss säga Victoriana (för det behöver pluggas lite).
Och varför skulle de största företagen sälja mest, det skulle ju innebära att vi var tvingade att nyttja MS Word och senaste windows eftersom de är störst. Nä du, jag tänker köpa sådant jag är intresserad av och inte vägra bara för att någon tycker att försäljningssiffrorna är snedvridna.

Storuggla, tror folk köper Jorges för att de vill ha den, inte av någon bisarr köplust

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Alla är kobolder och källarslaktare

"Och varför ligger en gammal produkt som Jorges Bestiarium fortfarande kvar på listan?"

Det är för att monsterböcker är de rollspelsprodukterna som säljer absolut bäst. Folk vill tydligen ha en monster att banka ihjäl eller för att kika på.

Till Eon så var det Monster & Varelser samt Krigarens Väg som såldes slut först av alla moduler. Vilket är en fingervisning om vad som säljer bäst i gemen. Folk vill ha monster att slakta och medlen att slakta dem med.

/Naug, slaktar inte så många monster, men tycker om att titta på dem

Krille

Super Moderator
Re: Alla är kobolder och källarslaktare

"Till Eon så var det Monster & Varelser samt Krigarens Väg som såldes slut först av alla moduler."

Och just de modulerna trycktes ändå i fler ex än de flesta andra.

Storuggla

Champion
Re: Alla är kobolder och källarslaktare [OT] [ANT]

"/Naug, slaktar inte så många monster, men tycker om att titta på dem"

Voyeur :gremwink:

Storuggla, så det så

anth

Vetefan
Med tanke på att övriga topplistor på SFbok är för december-03 kan man väl anta att många av produkterna på listan var "julklappar".

När det gäller DnD (och de flesta rollspel) så är det alltid Core-books som säljer bäst.
Anledningen till att bara PHB o DMG finns med och inte MM är helt enkelt att MM var slutsåld under december.

Gå in och kolla om en månad igen:
Underdark kommer antagligen halkat ur, Complete Warrior och Draconomicon kommer att ha tappat massor med placeringar.
Men framför allt så tror jag att EONs Atlas kommer ligga väldigt högt upp.

Johan K

Gammal & dryg
Kultfaktor & igenkänningsfaktor ???

Kan det inte vara som så att gemene rollspelare & annat folk känner igen vissa spel mer än andra. Ta DoD som exempel, tror att i princip alla ved vad det är för spel, oavsett om man har spealt det eller ej.
Ars Magica tror jag inte att alla känner igem, tyvärr.

/ Johan K, som har lite lungt på jobbet, för tillfället...

Dilandau

Myrmidon
Det vore betydligt intressantare att se statistiken för hela 2003. Speciellt som december är en lite skruvad månad med julklappar och allt sånt (som någon redan nämnt).

Troberg

Sinister eater
Nä du, jag tänker köpa sådant jag är intresserad av och inte vägra bara för att någon tycker att försäljningssiffrorna är snedvridna.
Det är ju det jag säger att du ska göra. Köp det du vill ha, inte det som finns i lokala affären. Råkar det sammanfalla för dig så är det väl bra, men drivkraften bör vara intressant.

Storuggla, tror folk köper Jorges för att de vill ha den, inte av någon bisarr köplust
Sådan köplust händer mig hela tiden. Datorn jag sitter vid nu råkade jag köpa när jag skulle köpa en kabel som inte fanns i affären. Eftersom jag ändå var där så tänkte jag passa på att köpa någonting i alla fall och då råkade det bli en kass bärbar dator (Orelaterat tips: Köp aldrig en Compaq, det är det sämsta skit som finns. Om ni så får dem gratis är det bortslösade pengar.).

anth

Vetefan
Re: Kultfaktor & igenkänningsfaktor ???

Kan det inte vara som så att gemene rollspelare & annat folk känner igen vissa spel mer än andra. Ta DoD som exempel, tror att i princip alla ved vad det är för spel, oavsett om man har spealt det eller ej.
Ars Magica tror jag inte att alla känner igem, tyvärr.
Men påverkar det försäljningssiffrorna?
Jag känner till EON och Mutant, och just därför köper jag dem inte.
Jag har inte lika god koll på All Flesh Must Be Eaten, eller Big Eyes - Small Mouth och skulle därför antagligen köpa något sånt istället.

Vid lite närmare eftertanke så kom jag fram till att den egentliga frågan är om jag är representativ för genomsnittsrollseplaren.

Zire

Swashbuckler

"Ta DoD som exempel, tror att i princip alla ved vad det är för spel, oavsett om man har spealt det eller ej."
Det var faktiskt precis så det gick till då jag köpte mitt första rollspel för länge sen. Det var det enda jag kände igen namnet på.

- Zire, har lärt sig mycket sedan dess

Big Marco

Läskig
Re: Neo-shoppen

Varför säljs inte Eon lika mycket som DoD?

Det är svårt att hävda/sia om, att det skulle föreligga så. Att det är sant enligt SF:s lista, det är (förhoppningsvis) korrekt, men det ger ingen komplett bild alls.

En stor anledning till att Neo-prylar inte finns med på så många ÅF-topplistor är att Neogames mycket tidigt (redan 1997) satsade på näthandel och har idag en mycket stor volym direkt via den egna hemsidan. Då blir inte det inte mycket till jämförande lista. =)

Det kan givetvis vara en nackdel också, eftersom ens marknadsexponering blir lägre hos andra beröringspunkter, men det ges information om Neo-webben i varje modul som släpps. Många kunder är trogna och vet att Neo-shoppen levererar snabbt och smidigt, och återkommer därför till den.

(Minns med nostalgi den första versionen av Neo-shoppen jag byggde. Tiden går fort...)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Neo-shoppen

Ah, självklart! SF:s lista kan ju bara stå för SF, som knappast är de enda som tillhandahåller rollspel. Jag tänkte inte på att Neogames troligtvis säljer mycket genom sin näthandel och jag har ju inte kollat upp andra butikers/nätbutikers listor/statistik. Det vore intressant om någon från Riotminds hade lust att kommentera deras näthandel i den här tråden. Kanske är deras webbutik också lyckad.

En OT-fråga när du ändå är på tråden; har Neogames och Riotminds något utbyte whatsoever? Känner ni varandra? Ringer du till Theo och gratulerar när de spottar ut en nya, fin modul eller är Riotminds och Neogames bittra konkurrenter who farts in each others general direction? Glädjs ni över varandras framgångar eller gnisslar ni tänder när det ena gänget kommer på något som de andra borde ha kommit på?

/Vulf - som tycker att både Riotminds och Neogames är viktiga för hobbyn

hraufnir

Swordsman
Vi som inte gjort misstaget som du gjort utan fått använda moderns Compaq vet detta med besvärade minnen och hemska efterlevande spöken...

Helmgast
Riotshoppen

Riotshoppen har ju krav på medlemskap för att man ska få beställa, det tror jag avskräcker en del. Jag tror att Neomodellen med att man skriver in namn och adress direkt på beställningssidan är rätt bra.

// avatarex, har bara köpt av Neogames på konvent.

PS. Jag har aldrig tagit emot ett samtal från Riotminds, och har heller aldrig sett dem på nåt konvent. De verkar lite 'hemliga' av sig. Ds.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Riotshoppen

"Jag har aldrig tagit emot ett samtal från Riotminds, och har heller aldrig sett dem på nåt konvent. De verkar lite 'hemliga' av sig."

Inte? Jag träffade Magnus Malmberg (ena halvan av Riotminds-duon) på såväl SydCon som KalCon. De kanske inte åker så långt för att representera.

Johan K

Gammal & dryg

Men påverkar det försäljningssiffrorna?
Jaoo, skulle nog vilja påstå det..
Kan det inte vara som så att man till viss del håller sig till saker som man känner igen i till stor utsträckning.

Vid lite närmare eftertanke så kom jag fram till att den egentliga frågan är om jag är representativ för genomsnittsrollseplaren.
En relalterad fråga är väll isåfall egentligen vem/vad/hur den genomsnittlige rollspelaren är.... :gremwink:

Helmgast
Re: Riotarna [OT]

Jag har varit på två konvent, GothCon och LinCon. På båda hade Neogames egna områden (hall/rum) men jag såg inte riotarna.