Nekromanti Rollspel utan en fjärde vägg?

G

Guest

Guest
Fick en ide igår, om att ha en kampanj, där karaktärerna ser sin spelare och spelledaren, har detta gjorts förut och vad tror ni kommer komma för problem?

Jag själv tror att ett problem kommer vara att spelarna försöker förklara teoretiska skeenden för sina karaktärer det hade jag tänkt lösa genom att spelarna får göra ett skillset för sig själva för att inte försöka förklara något de inte själva kan...

/Zorbeltuss

Nässe

Myrmidon
waow vad konstigt... :gremsmile: Låter ruskigt bizarrt, hur tänker du dig settingen utifrån rps:s ögon, vad är det för värld där man ser sitt "öde" som en person uppe i himlen? Som dessutom skriker och skäller på en- "Nej, vänstra dörren, vänstra ditt jävla fåbeck!!"

Självklart ska man ha en funktion där ens rolleprson kan gå emot sin Gud och göra som hon vill, typ som troll i warhammer figurspelet. På varje slag man gör så betyder en etta att spelaren till vänster bestämmer på vilket sätt rollpersonen trotsar sin spelares vilja...

Jag tänker ju så klart på Jim Carrey som instängd i en glob i en skapad värld (vad heter filmen?) och också på Life of Brian av någon anledning- känns som fet risk för komedivarning...

Annars skulle man ju kunna köra att Rollpersonerna spelar Gudar som styr viktiga hjältar, så man spelar både på hjältarnas nivå, på Gudarnas och (som vanligt) på spelarnas nivå...

Och man har olika styrning på olika nivåer- kan bestämma över vissa saker men inte andra. Spännande om man ibland låter spelarnas "jag" vridas upp och ner- så de blir sina hjältar som styr Gudarna som styr spelarna som sitter i ett rum och spelar rollspel- skumt...

/ Nils

Ond bråd död

Swashbuckler
Låter intressant. Rollpersonerna får alltså nån form av kontakt med sin "själ" eller nånting?

Jag kan tänka mig att regelsystemet behöver ha nånting som tvingar rollpersonerna till att göra onyttiga saker eller liknande. Kanske nåt i stil med karaktärsdragsegenskaperna eller vad det kan kallas i Pendragon.

terje

xenomorf mystiker
I 'Over the Edge' är ett av kampanjförslagen att rollpersonerna med tiden finner bevis för att de och deras värld styrs av nån slags högre makter, i slutet får de möjlighet att konfrontera sina spelare.

Max Raven

T12-kultist
NilsH said:
Jag tänker ju så klart på Jim Carrey som instängd i en glob i en skapad värld (vad heter filmen?)
Truman Show? (Eternal Sunshine of the Spotless Mind har lite samma tema med "fejkat liv" och inte veta vad som är äkta, men är nog inte den filmen du tänkte på).

Nässe

Myrmidon
Max Raven said:
Truman Show? (Eternal Sunshine of the Spotless Mind har lite samma tema med "fejkat liv" och inte veta vad som är äkta, men är nog inte den filmen du tänkte på).
Just det, Truman Show!! Jag är så kass på namn... Bra film för övrigt, eller helt okej. Spotless mind och Man on the moon är ju apegrymma- konstigt att Jim lyckas kläma ur sig bra grejer mellan all skit, men, ja, det är ju en ruskigt OT:ig kommentar...

Basenanji

Postd20modernist
Grattis Zorb! En idé jag hade som kanske påminner om det du pratar om skrev jag om i tråd # 648006 eller här!

/B

KamiFisk

Hero
Nja nu är det väll inte så att de har ett fejkat liv.
De vet bara om att de är i ett rollspel.
Läs Deadpool för bra exempel på att bryta fjärde väggen.

Jag tycker det låter som en ruskigt bra idé, frågan är bara hur genomförbart det skulle vara.
Om rollpersonen är medveten om alla utom sin egen spelare skulle det nog underlätta, dock tar det bort lite av grejen med det hela.

G

Guest

Guest
McFisk said:
Läs Deadpool för bra exempel på att bryta fjärde väggen.
Precis vad jag är inspirerad av...
Tänkte några galningar som trillar över en detektivhistoria...
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Om rollpersonen är medveten om alla utom sin egen spelare skulle det nog underlätta, dock tar det bort lite av grejen med det hela. </div></div>
Jag hade dock tänkt endast sin egen spelare och spelledaren...
SL kommer hatas över allt annat om inte karaktären är jättegalen, då inget dåligt händer om inte SL säger det (ja jag tänker inte samberätta detta).
Spelaren kommer få hatkärlek... spelaren tvingar karaktären att göra saker och är polare med SL men han kan också ge fler synsätt och förklara teoretiska skeenden karaktären inte har någon koll på...

Tänkte även att färdigheter för spelarna ska spela in lite för att inte göra att gående encyclopedier kan skippa teoretiskt kunnande för sina karaktärer..

G

Guest

Guest
Basenanji said:
Grattis Zorb!
Tackar...

Din ide var intressant... men om jag förstod den rätt så skiljer den sig markant från min...