Nekromanti Rollspel utsett till tredje bästa leksak

Wilmer

Hero
Monopol är ett under av god speldesign om målet var att göra det sämsta spelet i världen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är Rubiks kub bara 24:a! Jag begär en omräkning!

Monopol är ett spel jag verkligen inte förstår. Jag har spelat det många gånger med min bror och med mina föräldrar, men jag kan faktiskt inte minnas att jag har vunnit det någon gång, eller förlorat någon gång. Vi bara spelade tills vi tröttnade och gick sedan och gjorde något mer produktivt.

/tobias

Jarl

Hero
Monopol går ju rätt kvickt om man spelar med originalreglerna. Men tyvärr blir det nästan alltid ett trist kingmaker-scenario

Möller

Hubert Hortlax
Barbie på plats 47, lite märkvärdigt eftersom dockan och legoklossen är de två mest ekonomiskt framgångsrika leksakerna någonsin (förutsatt att jag kommer ihåg rätt)

Risk på plats 30 är väl inte heller något höjdarbrädspel, även om det inte är monopol då.

Plats 4 är (Nintendo, får vi anta) Wii, och plats 5 är Nintendo consoles. Wait, what?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Plats 4 är (Nintendo, får vi anta) Wii, och plats 5 är Nintendo consoles. Wait, what?
Jag tror att "Nintendo consoles" kan vara en gruppering av deras portabla. Olika DS-varianter och så.

Möller

Hubert Hortlax
w176 said:
Jag gissar att fler män än kvinnor kanske röstat eller män röstat med unisont.
Jag gissar på det förra. Men det visar, tycker jag, ganska väl hur hög trovärdigheten är på denhär undersökningen =)

Ymir

Liten kantbaron
Barbie på plats 47, lite märkvärdigt eftersom dockan och legoklossen är de två mest ekonomiskt framgångsrika leksakerna någonsin (förutsatt att jag kommer ihåg rätt)
Det är för att Barbie är en tjejsak.

- Ymir, förklarar

Ymir

Liten kantbaron
Det finns en slags myt om att Monopol är ett jättebra spel. Vore intressant att studera den, för den ter sig väldigt märklig - tillochmed en blind apa borde kunna fås att förstå hur mycket Monopol suger, men ändå återkommer snacket ständigt om hur jävla bra Monopol är. Lägg sedan till att Carcassonnes superlativa försäljningssiffror borde antyda att folk faktiskt har nån slags förståelse för vad ett bra spel är, så blir det hela ännu märkligare.

Trivial Pursuit är rätt jävla svindåligt det med.

- Ymir, förvisso mer trött än fascinerad

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker faktiskt att Monopol är kul. Alltså jag är ju väl medveten om att det inte är ett så bra spel, men tycker ändå att det är rätt kul social sysselsättning. Och sedan ska vi ju vara väldigt medvetna om att folk i allmänhet inte ser på spel på samma sätt som vi här på wrnu gör.

På samma sätt som rollspel är DoD för många, är brädspel monopol. Man kan nog tolka resultatet lite som att brädspel kom på andra plats. Det är ju glädjande, eller hur?

Leon

Leo carcion
Men - spelmomentet i TP är ju frågor. Vad är det för fel på frågespel?

Eksem

Champion
Alla andra dlear av spelet är hopplösa, spelet tar alldeles för lång tid, har för många repetetiva moment, turmomenten är mycket avgörande även mellan väldigt olika kunniga deltagare. Jag tror aldrig jag spelat TP med någon som inte husreglat skiten ur det, och då talar jag om icke-gamers här.

anth

Vetefan
Etepete said:
Men - spelmomentet i TP är ju frågor. Vad är det för fel på frågespel?
- Ska vi leka frågesport?
- OK.
- Vem är det som avporträtteras på 20 kronors-sedeln?
- Selma Lagerlöf.
- Jaaa! Vi har en vinnare!!!
- Det var kul, ska vi leka frågesport igen?
- OK.
- Selma Lagerlöf.
- OK.
- Selma Lagerlöf.
...

Att spela TP är kul - EN gång.
Att spela om TP är ungefär lika kul som att spela rollspel och gå samma modul om och om och om och om igen.

Christoffer

It's all pig.
Du gör nog två stora fel:

Första: Tanken är att man inte ska spela tp med ett enda kort. Vi brukar blanda dem ibland, och när vi läst på ett kort sätter vi tillbaka det i motsatt ände gentemot där vi drar nya kort.

Andra: Du spelar ett alldeles för nytt TP, TP spelas bäst när de fått åldra sig endel och frågorna är sissådär tjugo trettio år gamla. Men även då gäller regeln att man inte använder samma kort genom en hel spelomgång.

:gremgrin:

Christoffer

It's all pig.
Min bästa TP-husregel:

Vi spelade det massor med öl och vin på Tidsfördrif på den tiden när jag bodde i Stockholm, dock var det alldeles för få tårtbitar så vi husreglade att man får sno tårtbitar av varandra om man hamnar på samma ruta, väljer färg som den andre har som tårtbit och svarar rätt på motsvarande fråga. Detta är något som har följt med i senare TP omgångar även där spelet varit komplett...

solvebring

Superhero
Ja, TP är seriöst kul. Eller ja, jag tycker att frågesportspel alltid är kul, i de flesta fallen i alla fall. Vi spelar sådant rätt ofta periodvis i min familj. Åker man hem till morsan och farsan så kan man vara säker på att det blir minst en runda Sverigespelet någon av kvällarna man är där. Min sambo uppskattar det tyvärr inte lika mycket som jag. Historia, kultur, politik och dylika är inte hennes tekopp. Hon skulle nog vara vassare på lite mer populärkulturella ämnen; som musik som är inne just nu, 90-talets kändisar och sådant.

På tal om vin och öl... :gremgrin: Det är inte alltid ett så bra tips alla gånger. Farsan är uschligt allmänbildad och sopar alltid banan med oss allihop. Han brukar le och slänga lite gliringar då och då. De gånger vi kombinerat det med lite dricka så blir resultatet en skitfull, stöddig och hånleende gubbe som sopar banan med oss alla och sedan skrattar ut oss, anser att skrika är normal samtalston och tar över hela rummet.

... Eller ja, det är ett bra tips för min del för jag tycker det är skitkul när min gamle far är på kanelen. Det händer inte så ofta trots allt. Han dricker sällan. Men morsan brukar till exempel känna sig lite mobbad när farsan undrar hur fan man inte kan veta vem som vann släggkastningen i OS 1924 eller något sånt skumt.

Fan, nu blev jag ju grymt upplagd på att spela lite frågesportspel. Förövrigt så tycker jag att det är rock n roll att D&D spöar till exempel TV-spelskonsoller.

anth

Vetefan
Det är inte jag som gör fel, det är Trivial Pursuit.

Felet är att det är för få frågor.
I det gamla TP som vi har hemma kan jag de flesta frågorna redan - just för att jag hört dem minst en gång var.

Och jag kan inte se det meningsfulla i argumentet att köpa ett till TP bara för att få frågor som jag inte kan - det är ju samma koncept som samlarkortspel använder - och jag hatar samlarkortspel just av den anledningen.