Landrim
Warrior
- Joined
- 21 May 2013
- Messages
- 251
De flesta av oss har garanterat minst ett rollspel som vi har komplicerade känslor för. Ett rollspel som tilltalar oss men som av någon anledning helt enkelt inte klickar när det väl hamnar på bordet.
Vilka spel känner ni hatkärlek för och varför?
Observera att denna tråden inte handlar om att smutskasta rollspel, utan om rollspel som vi vill tycka om, men som vi av någon anledning ändå inte gör i praktiken.
Eller tvärtom, rollspel som vi egentligen inte borde tycka om men som vi ändå tycker om
Listan kan göras lång för min egen del, men om jag skulle säga några på rak arm så skulle jag nog säga:
Dungeons & Dragons 4th edition - Jag tyckte att detta spelet gick i en ny och intressant riktning från de tidigare spelen i serien. Jag älskade att de gjort D&D mer strömlinjeformat, balanserat och mer nybörjarvänligt jämfört med 3an. Men något med just D&D4 som jag inte kan sätta fingrarna på får mig att tappa intresset för det efter bara några få speltillfällen. Jag vill älska detta rollspelet men så fort spelet hamnar på bordet så börjar intresset för det svalna för min egen del. Och nej det har ingenting med att det är ett boarderline rollspels-brädspel, just det är något jag finner tilltalande i D&D4. Problemet ligger i något jag inte kan definiera helt enkelt.
Burning Wheel - Jag spenderade en hel sommar med att läsa Gold Edition boken pärm till pärm säkert 5 - 6 gånger och drömma om de olika äventyren jag skulle skriva till det. När vi sedan skulle spela det för första gången så kändes spelet bara allmänt fel, och hur mycket vi än ändrade i det så blev det bara skräp av det. Jag har testat att spela det med andra grupper också och fram till dess att man spelar det första äventyret så hänger ett Chauceristiskt-skimmer över rollspelet. Men så fort spelet börjar så byts detta skimmer snabbt ut mot ett trist grådassigt dis.
Mutants & Masterminds - Ett superhjälterollspel hur kan det vara fel? Jag vet inte om det är M&M själv som är orsaken till min hatkärlek eller om det är själva superhjältegenren som är problemet. Om det senare stämmer så vill jag bara passa på att säga förlåt till Mutants & Masterminds
Men oavsett var problemet ligger så har jag aldrig klarat av att spela mer än ett äventyr i det. Jag antar att boken i sig har ett tilltalande utseende för någon som uppskattar superhjältar och serier, men den känslan man får av att bläddra i boken är svår att översätta till faktiskt rollspelande och då faller hela konceptet.
Vilka spel känner ni hatkärlek för och varför?
Observera att denna tråden inte handlar om att smutskasta rollspel, utan om rollspel som vi vill tycka om, men som vi av någon anledning ändå inte gör i praktiken.
Eller tvärtom, rollspel som vi egentligen inte borde tycka om men som vi ändå tycker om
Listan kan göras lång för min egen del, men om jag skulle säga några på rak arm så skulle jag nog säga:
Dungeons & Dragons 4th edition - Jag tyckte att detta spelet gick i en ny och intressant riktning från de tidigare spelen i serien. Jag älskade att de gjort D&D mer strömlinjeformat, balanserat och mer nybörjarvänligt jämfört med 3an. Men något med just D&D4 som jag inte kan sätta fingrarna på får mig att tappa intresset för det efter bara några få speltillfällen. Jag vill älska detta rollspelet men så fort spelet hamnar på bordet så börjar intresset för det svalna för min egen del. Och nej det har ingenting med att det är ett boarderline rollspels-brädspel, just det är något jag finner tilltalande i D&D4. Problemet ligger i något jag inte kan definiera helt enkelt.
Burning Wheel - Jag spenderade en hel sommar med att läsa Gold Edition boken pärm till pärm säkert 5 - 6 gånger och drömma om de olika äventyren jag skulle skriva till det. När vi sedan skulle spela det för första gången så kändes spelet bara allmänt fel, och hur mycket vi än ändrade i det så blev det bara skräp av det. Jag har testat att spela det med andra grupper också och fram till dess att man spelar det första äventyret så hänger ett Chauceristiskt-skimmer över rollspelet. Men så fort spelet börjar så byts detta skimmer snabbt ut mot ett trist grådassigt dis.
Mutants & Masterminds - Ett superhjälterollspel hur kan det vara fel? Jag vet inte om det är M&M själv som är orsaken till min hatkärlek eller om det är själva superhjältegenren som är problemet. Om det senare stämmer så vill jag bara passa på att säga förlåt till Mutants & Masterminds
Men oavsett var problemet ligger så har jag aldrig klarat av att spela mer än ett äventyr i det. Jag antar att boken i sig har ett tilltalande utseende för någon som uppskattar superhjältar och serier, men den känslan man får av att bläddra i boken är svår att översätta till faktiskt rollspelande och då faller hela konceptet.