Nekromanti Rollspel vi känner hatkärlek för

Landrim

Warrior
De flesta av oss har garanterat minst ett rollspel som vi har komplicerade känslor för. Ett rollspel som tilltalar oss men som av någon anledning helt enkelt inte klickar när det väl hamnar på bordet.

Vilka spel känner ni hatkärlek för och varför?

Observera att denna tråden inte handlar om att smutskasta rollspel, utan om rollspel som vi vill tycka om, men som vi av någon anledning ändå inte gör i praktiken.
Eller tvärtom, rollspel som vi egentligen inte borde tycka om men som vi ändå tycker om

Listan kan göras lång för min egen del, men om jag skulle säga några på rak arm så skulle jag nog säga:

Dungeons & Dragons 4th edition - Jag tyckte att detta spelet gick i en ny och intressant riktning från de tidigare spelen i serien. Jag älskade att de gjort D&D mer strömlinjeformat, balanserat och mer nybörjarvänligt jämfört med 3an. Men något med just D&D4 som jag inte kan sätta fingrarna på får mig att tappa intresset för det efter bara några få speltillfällen. Jag vill älska detta rollspelet men så fort spelet hamnar på bordet så börjar intresset för det svalna för min egen del. Och nej det har ingenting med att det är ett boarderline rollspels-brädspel, just det är något jag finner tilltalande i D&D4. Problemet ligger i något jag inte kan definiera helt enkelt.

Burning Wheel - Jag spenderade en hel sommar med att läsa Gold Edition boken pärm till pärm säkert 5 - 6 gånger och drömma om de olika äventyren jag skulle skriva till det. När vi sedan skulle spela det för första gången så kändes spelet bara allmänt fel, och hur mycket vi än ändrade i det så blev det bara skräp av det. Jag har testat att spela det med andra grupper också och fram till dess att man spelar det första äventyret så hänger ett Chauceristiskt-skimmer över rollspelet. Men så fort spelet börjar så byts detta skimmer snabbt ut mot ett trist grådassigt dis.

Mutants & Masterminds - Ett superhjälterollspel hur kan det vara fel? Jag vet inte om det är M&M själv som är orsaken till min hatkärlek eller om det är själva superhjältegenren som är problemet. Om det senare stämmer så vill jag bara passa på att säga förlåt till Mutants & Masterminds ;)
Men oavsett var problemet ligger så har jag aldrig klarat av att spela mer än ett äventyr i det. Jag antar att boken i sig har ett tilltalande utseende för någon som uppskattar superhjältar och serier, men den känslan man får av att bläddra i boken är svår att översätta till faktiskt rollspelande och då faller hela konceptet.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Samtliga rollspel som utspelar sig i någon värld känd från populärkultur, t.ex Star Wars eller Sagan om Ringen.

Jag vill gilla det för det är ju asfeta världar men så fort jag öppnar en bok så slås jag av insikten att det absolut coolaste man kan göra i denna värld redan är gjort.

Tribe 8, ett spel jag fick låna för att ev. spelleda men som jag avstod, mest för att jag hade så svårt att greppa världen och hur spelet fungerade (jag var så inkörd på BRP att det gränsade till hjärntvätt). Men jag gillade verkligen att läsa i boken och om de olika 'stammarna'.
Jag tror att jag skulle vara mera positiv till Tribe 8 nu, många år senare.

Landrim

Warrior
Ape of Wrath;n145513 said:
Samtliga rollspel som utspelar sig i någon värld känd från populärkultur, t.ex Star Wars eller Sagan om Ringen.

Jag vill gilla det för det är ju asfeta världar men så fort jag öppnar en bok så slås jag av insikten att det absolut coolaste man kan göra i denna värld redan är gjort.
+1 för detta, vet inte hur många rollspel jag låtit bli att köpa av exakt den anledningen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eclipse Phase -- Jag brukar ta upp det som ett av mina två absoluta favoritrollspelsprodukter (den andra är Mutant City Blues), men efter att ha funderat och försökt komma på kampanjer/äventyr i ett par års tid så har jag kommit fram till att det är alldeles för kitchen sink för mig. Världen hade mått bättre, tycker jag, av mer fokus och mindre plottrighet. Nu känns det som en övermäktig uppgift att sätta sig in i allt, samtidigt som allt som är coolt och spännande redan är etablerat, upptäckt av någon annan. Liksom, kroppsbyte och AI's och flera orters aliens och stargate-resor? Det finns nästan inget kvar i scifi-säcken. Jag förstår om det här funkar för en del, men jag har väldigt svårt för det. Det känns som att jag och spelarna måste läsa på helt sjukt mycket för att kunna skapa äventyr och skapa rollpersoner som inte är helt fresh off the boat, samtidigt som det finns för lite utrymme att agera i.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Fading Suns: Trevligt värld och atmosfär överlag, men med ett regelsystem som får mig att vilja skrika ut högt av frustration och slå spelledaren med regelboken.

solvebring

Superhero
Alla bra spel som har för många sidor och regler för att jag ska orka bry mig för att faktiskt plugga in och spela dem. För varje år som går blir jag allt mer sådan att, fan, ge mig en höft regler för att dyrka lås och döda gobliner och ett par ord på ett awesome koncept så kör vi.

Och just sådana spel som Ape of Wrath nämner här ovan, of course. Helt med på det tåget.

Krille

Super Moderator
Engel.

Superb värld och metaplott, men d20 enligt D&D3.5 är verkligen verkligen verkligen inte rätt system.

Mundo

Myrmidon
Krille;n145615 said:
Engel.

Superb värld och metaplott, men d20 enligt D&D3.5 är verkligen verkligen verkligen inte rätt system.
Jag trodde du skulle säga Järn.

Krille

Super Moderator
I och för sig, D&D3.5 är verkligen verkligen verkligen inte rätt system i Järn. Men som tur är så har ju Järn inte D&D3.5.

Bolongo

Herr Doktor
Trail of Cthulhu

På pappret fixar det allting som är "fel" med CoC: Tydligare procedur för undersökningar, mer noggrant definierade komponenter i Sanity.
Men i spel blir det på något sätt ointressant att göra dessa saker. Och så suger striderna.

Kanske har vi alla missförstått Cthulhu? I Horror on the Orient Express, som jag spelleder just nu, finner jag att jag lägger väldigt lite krut på de undersökande bitarna. Det jag börjat tycka är kul är skildringen av en psykedelisk resa ned i ett svart hål. ;)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Rotsystem

Jag älskar hela idén med Grönskan, det är asball! Men retro-cyberpunkgrejen gör inget för mig alls. Jag gillar att läsa om det, och jag tycker det är en spännande värld som beskrivs, men när jag ska spela i det blir det aldrig kul.

Jag sätter hela min tilltro till Grönskan-Expeditions-expansionen så att när jag väl spelleder kan vi vara i Grönskan utanför Arken det mesta av tiden :)

Landrim

Warrior
Dungeons & Dragons 5th edition... fast egentligen inte - beror mest på att när jag spelade det med min gamla grupp så fick jag kånka runt på böcker, dungeons, mappar, etc. genom halva stan inför alla spelmöten. Något ryggen protesterade emot varje gång

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Changeling får vara fokus för min hatkärlek när det gäller White Wolf:s spel. Båda utgåvorna hade mycket vackert och en massa coola idéer och sånt... men jag kom liksom inte åt dem. Det kändes alltid som att det fanns någon slags barriär mellan mig och det göttiga innehållet som jag förstod fanns däri. Har inte kunnat identifiera vad det kan bero på.

chrull

Stockholm Kartell
Kult.

Mechanical Dream. Var för mig så svår att ta till sig. Så mycket ballt och så mycket konstigt och när jag läste det helt omöjligt för mig att förstå hur man skulle spela det och vad man gjorde i spelet.

Mogger

Hipsteranka
Western har egentligen allt jag vill ha. Välskriven värld, sköna små scenarion (som är enkla att leka med hur man vill), bra moduler. Och så är jag en sucker för Old West. Det är nog min favvosetting. Men så är det ju det här med reglerna...

slanfan

Hero
Exalted (2ed): Jag älskar det så mycket, men jag hatar det! Riktigt jobbiga känslor inblandade här!

Edit: Tack för tråden, något klickade i skallen och nu älskar jag det bara!

IcarusDream

Anti-populist
Landrim;n145506 said:
.

Burning Wheel - Jag spenderade en hel sommar med att läsa Gold Edition boken pärm till pärm säkert 5 - 6 gånger och drömma om de olika äventyren jag skulle skriva till det. När vi sedan skulle spela det för första gången så kändes spelet bara allmänt fel, och hur mycket vi än ändrade i det så blev det bara skräp av det. Jag har testat att spela det med andra grupper också och fram till dess att man spelar det första äventyret så hänger ett Chauceristiskt-skimmer över rollspelet. Men så fort spelet börjar så byts detta skimmer snabbt ut mot ett trist grådassigt dis.
That.