soda_UBBT
Warrior
Jag har gått i tankarna på att pröva på spel via chatt, men har lite bryderier om själva utförandet. Tärningsprogram och slumpande är inget problem, jag har luskat fram irc-servers som tillhandahåller sånt. Det jag främst tänkte på var skrivnotationer och bra tumregler för utförandet.
Folk skriver ju olika fort, och i en chatt kan det lätt bli oöverskådligt och ’stökigt’. På rak tänker jag mig att en rad avslutad med ’ … ’ innebär att den som avslutade raden inte är klar och flaggar för fortsatt replik. Ett annat alternativ är att man alltid avslutar sin replik, beskrivning eller betraktelse med END eller motsvarande. Vad vet jag..det kanske inte alls behövs...
Likaså, snabba och enkla rumsliga beskrivningar skulle snabba på och göra det mindre tvetydigt för den som agerade SL. Här tänker jag nog främst på stridssituationer – de kan ju bli kaotiska även vid face-to-face spel. Vad skulle en bra lösning vara här? Schackbrädessanalogier, som D4, eller kanske är det inte lämpligt med den detaljnivån alls. En mer abstrakt och scenbaserad stridsbeskrivning kanske passar bättre. Vad tror/tycker/vet ni.
Det kan ju vara viktigt att visa kartor och bilder. Bilder på miljöer eller figurer skulle, möjligtvis förhöja spelupplevelsen. Hur skulle man presentera bilder ’live’ – utan för mycket knök ?! Eller är det kanske så att det inte alls är ett måste.
Har ni några andra erfarenheter eller lärdomar om chatt-spel som ni skulle vilja dela med er? Alla synpunkter och åsikter är uppskattade.
Folk skriver ju olika fort, och i en chatt kan det lätt bli oöverskådligt och ’stökigt’. På rak tänker jag mig att en rad avslutad med ’ … ’ innebär att den som avslutade raden inte är klar och flaggar för fortsatt replik. Ett annat alternativ är att man alltid avslutar sin replik, beskrivning eller betraktelse med END eller motsvarande. Vad vet jag..det kanske inte alls behövs...
Likaså, snabba och enkla rumsliga beskrivningar skulle snabba på och göra det mindre tvetydigt för den som agerade SL. Här tänker jag nog främst på stridssituationer – de kan ju bli kaotiska även vid face-to-face spel. Vad skulle en bra lösning vara här? Schackbrädessanalogier, som D4, eller kanske är det inte lämpligt med den detaljnivån alls. En mer abstrakt och scenbaserad stridsbeskrivning kanske passar bättre. Vad tror/tycker/vet ni.
Det kan ju vara viktigt att visa kartor och bilder. Bilder på miljöer eller figurer skulle, möjligtvis förhöja spelupplevelsen. Hur skulle man presentera bilder ’live’ – utan för mycket knök ?! Eller är det kanske så att det inte alls är ett måste.
Har ni några andra erfarenheter eller lärdomar om chatt-spel som ni skulle vilja dela med er? Alla synpunkter och åsikter är uppskattade.