Nekromanti Rollspel via mail

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Från idé till projekt

Så nu har min idé omvandlats till ett projekt (om än forfarande på idéstadiet) och det innebär att det finns bra mycket mer att tycka till om. Ta gärna en titt på http://web.comhem.se/~u46506947/ov/ och kritisera det så mycket ni orkar (med fördel konstruktivt). Om ni vill ha snabb respons är det bäst att ta det här eller via ett PM för jag kommer inte åt min mail från jobbet. :gremcrazy:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Det kommer nog mer att likna brevväxling mellan fiktiva personer med någon som styr upp lite och ger lite input om vad som händer i världen och med de olika personerna.
Det låter både intressant och vettigt. Jag tror att det kan funka bra.

Påminner lite (väldigt) vagt om en ide jag hade till ett datorspel. Jag tänkte mig ett massivt multiplayerspel med stora mobila baser som tillhör olika klaner och fighter med tanks, mechas och sånt (ungefär som en större variant av det fruktansvärt underskattade Battlezone 2). Man skulle ha ett baner för klanen och ett för sig själv, man skulle ha sina rum i basen där man kunde sammanträda med de andra och där man kunder förvara trofeer, man skulle ha en verkstad där man kan plocka på plundrade bitar på sin mecha osv.

Det som gjorde iden lite annorlunda var att man skulle skicka med en lite instant messenger-applikation. Med andra ord, när man sittor uti i windows och pysslar med annat så kan någon annan i klanen helt plötligt skicka ett meddelande "Stor grupp Platypus clan mechs på väg in mot vår bas. Behöver massor av hjälp bums. Saddle up!". Jag tror att ett sådant spel skulle bli otäckt beroendeframkallande...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Från idé till projekt

Jag älskar det här upplägget! :gremlaugh: Jag kommenterar några av rubrikerna på hemsidan nedan.

Omni Veritas

Jag diggar din grundpremiss så grymt. Får riktiga In the Dark-vibbar :gremwink:

Praktiska detaljer

Vettigt uppbyggt i mina ögon - inget att kritisera där.

Frånvaro

Låter som ett utmärkt tillfälle att använda förhinder till ett plotmoment. :gremsmile:

Postgången

Jag föredrar att du försöker dra nytta av det. Det går inte snabbt, vilket kommer underlätta för spelarna som då inte måste sitta och skriva stup i kvarten. Det sker ändå aldrig.

Förslaget om att alla mail går genom Spelledaren låter som en mycket vettig sådan, just av anledningarna som du säger. Jag skulle faktiskt säga att jag skulle föredra att inte låta de olika spelarna veta om vilka de andra personerna egentligen var. Bättre att låta allt vara styrt av spelledaren. Och som du säger - det åfr ne möjlighet att låta vissa brev inte slinka igneom utan snappas upp av någon annan :gremtongue:
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Från idé till projekt

Jag tror mycket på den här spelformen, men är för tillfället lite för upptagen för att vara med själv. Jag skulle dock vara mycket intresserad rapporter här i forumet om hur det fungerar i praktiken. Nu till lite kommentarer.

Omni Veritas
Bra idé att alla är medlemmar av samma cell, det gör att spelledaren kan vara ledare för cellen och samordna de övriga. Han kan ha koll på de större sammanhangen och sammanföra två medlemmar som tidigare inte kände till varandra om de visar sig kunna hjälpa varandra. Det går dessutom förklara in-game att alla skickar sina brev via en person, för att skydda deras identiteter, om man vill, men det kommer förlänga postgången i spelet.

I sann cell-organisations-anda kan ju dessutom celledaren nöja sig med att berätta sådant som karaktärerna behöver veta, typ "Den 14/5 kommer en person i din närhet bli besatt av en ande. Fråga inte hur organisationen vet det, se bara till att vara där och bevittna det och skicka sedan en beskrivning".

Karaktärerna
Celledaren (SL) bör onekligen känna till information om medlemmarna i sin cell. Kanske får alla deltagare ett brev i stil med "Jag vet att du varit med om något märkligt, skriv till mig och berätta om dig själv och händelsen så får du veta hur du kan få hjälp". Då får man en anledning att berätta vem man är och vad man vet. Vad man vet hittar alltså spelaren på, utifrån lite allmäna beskrivningar från SL om vad det hela ska röra sig om.

Omni Veritas kan ju faktiskt kräva att få veta ekonomisk status, kontaktnät och bakgrund innan de börjar berätta för karaktären vilken organisationen är.

Spelarnas inflytande
Jag tror på att börja smått och sedan trappa upp det hela, från spelarnas sida. De ska inte börja med att beskriva hur de slåss mot demoner och hur änglar trillade från himlen, utan börja med små saker som är fel och sedan utveckla dem. SL bör nog i förväg informera vilken genre man ska inspireras av, alltså vad som kan tänkas finnas som är övernaturligt.

Frånvaro
Jepp, som sagt, bind inte upp spelet med att alla måste skriva hela tiden. Se till att alla hela tiden har flera personer som de kan korrespondera med. Om någon har mycket tid kan han kanske skriva till celledaren/SL och berätta att han gärna hjälper till om det finns fler som råkat ut för konstigheter. Om spelare (inte rollpersoner) slutar svara på brev från SL tycker jag att SL ska kunna besluta att karaktären är försvunnen och informera folk som försöker skriva till den som fallit bort. Om personen kommer tillbaka kan man säkert lösa det på något sätt.

Allmänt
Celledaren med ojämna mellanrum kunna skicka ut sammanställningar av de senaste händelserna i spelet. Förslagsvis behöver han inte hitta på så mycket, utan mest ta saker som spelarna har skrivit om och väva ihop i en övergripande handling. Han kan såklart informera om vad andra celler upptäckt och vad man vet om fienden. Om han skriver "Fienden har börjat bryta sig in hos Omni Veritas medlemmar och stulit dokument och dagböcker. Om det här har hänt någon måste ni genast berätta det" eller "Vi förväntar oss ett ökat antal besatta personer då Fienden har öppnat portalen till dödsriket ännu mer" eller vad som, för att ge spelarna inspiration om vad deras kommande brev kan handla om.

Och det sista, jag tror väldigt starkt på att sätta en tidsgräns både i och utanför spelet för hur länge det ska hålla på. Om man vet från början att man ska spela tills den 1/8 2005 så är det oändligt mycket lättare att veta hur snabbt man ska eskalera händelserna i spelet och liknande. Om man som spelare vill slänga in en demonbesatt faster är det lättare om man vet hur lång tid det är kvar av spelet.

En annan fördel med en in-game-tidsgräns är att man lättare får fram känslan av att det är bråttom. "Fienden planerar något enormt till den 1/8, och vi måste ta reda på vad det är innan det ärför sent", liksom.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Re: Från idé till projekt

Tja inte mycket att kommentera där annat än att tacka för visat intresse. Och precis som du så lutar jag nog åt att det är bäst att spelledaren aggera postverk.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Re: Från idé till projekt

Även här blir det mest en fråga om att tacka för visat intresse. Du verkar ju hålla med mig om det mesta även om jag tror att uppgifterna och problemen som medlemmarna kommer att få ta del av blir lite annorlunda en dem du använder i dina exempel. Detaljerna behåller jag dock för mig själv. Den enda punkt där vi inte är överens är när det gäller ett fastställt slut för det hela. Där håller jag inte alls med dig. Om jag drar igång det hela kommer jag i stället att försöka köra det kontinuerligt så länge det går eftersom jag tror att man skulle kunna ha stor glädje av den historia som byggs upp och man kommer ju sällan att få en så väldokumenterad kampanj som under dessa förutsättningar.

För övrigt kan jag nämna att Omni Veritas inte är ett helt fristående projekt. Det hänger samman med mitt rollspel Somnium. Det utspelar sig i samma värld med samma underliggande förklaringar till hur världen är uppbyggd och Omni Veritas existerar även där fast där är rollpersonerna sällan medlemmar av sällskapet även om de då och då arbetar för dem utan att veta om det.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Från idé till projekt

Den enda punkt där vi inte är överens är när det gäller ett fastställt slut för det hela. Där håller jag inte alls med dig.
Det är en personlig preferens, jag arbetar bättre med en deadline, men det är självklart inget som krävs. Man kan ju faktiskt låta spelarna välja själva, jag menar om någon säger att de bara kommer att vara med fram till sommaren så vet både spelaren och SL det och kan anpassa sig.

En annan sak att fundera över är såklart hur ofta spelarna ska/bör skriva. Min personliga åsikt är att man inte ska ha några krav, utan låta folk skriva när de känner för det. Min erfarenhet säger mig att vissa, som jag, blir taggade av en deadline medan andra bara blir pressade och hellre lägger ner skrivandet.

Att det bli väldokumenterat är helt klart. En snygg grej vore att låta alla läsa alla brev efter att spelet är slut, förutsatt att det finns ett slut. Man skulle kunna lägga upp det på en hemsida där man dels kan läsa alla brev skrivna av en viss person eller alla brev skrivna mellan två personer, eller något sådant. Man skulle dessutom kunna låta spelarna efter spelets slut skriva ett synopsis på några hundra ord om vad deras brevmängd handlar om, för att underlätta för nyfikna som vill läsa dem.

Jag tjatar om slutet hela tiden, innan spelet ens har börjat. Anledningen är att det vore roligt med ett brevrollspel som faktiskt tar slut och som inte rinner ut i sanden. Å andra sidan kan det vara vägen dit som är mödan värd, och det kan vara svårt att säga när det ska ta slut, så det bästa kanske är att köra så länge det fungerar och är roligt.

Om du drar igång spelet önskar jag lycka till och hoppas att det går bra!
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Re: Från idé till projekt

Jo, jag kan hålla med dig att det kan vara bra med ett riktigt slut i stället för att låta det mala runt, runt som en såpopera men jag kommer i alla fall inte att bestämma ett slutdatum redan från början men man kan ju för all del lägga in en och annan större händelse som man bygger upp mot under en period för att sedan bygga upp mot en ny.
Om jag för ett ögonblick ska drabbas av storhetsvansinne så kan man ju låta spelare som varit med länge få en avgörande roll som gör att deras karaktärer inte längre fungerar som fria karaktärer utan att de i stället får en aktiv del i spelledandet och fortsätter agera som en form av spelledarpersoner som dyker in då och då, kanske från en högre position inom Omni Veritas
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
ja lr hur... du skulle man kunna på hur långt ifrån varandtra som heslt och fortfarande köra samma spelgrupp...

jag skulle lätt kunna tänka mig att vara me (har föreslagit de här för min splgrupp) fast alla kanske inte tycker om iden...
 
Top