Re: Rollflyt
Jag tolkade det iofs mer som om det var "metaspels"-aspekter Daniel var intresserade av - alltså saker som händer per "scen", "spelomgång" eller "äventyr", saker som bara finns för oss spelare och inte för folk i spelvärlden. Många spel ger erfarenhet per spelomgång eller äventyr (antingen på specifika förmågor eller på rollpersonen som helhet), medan andra ger erfarenhet per perioder "inom" spelet. Andra spel kan använda äventyrsstrukturer med scener och/eller akter vilket kan ha inverkan på spelet - i TORG får man t ex några "possibilities" (kombinerade hjälte- och erfarenhetspoäng) efter varje akt i ett äventyr, och i Exalted finns det magiska förmågor som varar i en hel "scen".
Själv har jag inte så mycket mot när metaspelssaker kommer in i spel, men det är ju jag det.
Jag tolkade det iofs mer som om det var "metaspels"-aspekter Daniel var intresserade av - alltså saker som händer per "scen", "spelomgång" eller "äventyr", saker som bara finns för oss spelare och inte för folk i spelvärlden. Många spel ger erfarenhet per spelomgång eller äventyr (antingen på specifika förmågor eller på rollpersonen som helhet), medan andra ger erfarenhet per perioder "inom" spelet. Andra spel kan använda äventyrsstrukturer med scener och/eller akter vilket kan ha inverkan på spelet - i TORG får man t ex några "possibilities" (kombinerade hjälte- och erfarenhetspoäng) efter varje akt i ett äventyr, och i Exalted finns det magiska förmågor som varar i en hel "scen".
Själv har jag inte så mycket mot när metaspelssaker kommer in i spel, men det är ju jag det.