Nekromanti Rollspel?

Mindy

Veteran
Vad är ett rollspel? Fattar inte redigt vad det är. Är det bara ett vanligt spel som man spelar eller spelar man det online mot andra personer? Finns det någon bra sida om vad rollspel är? Snälla kan nån förklara!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Svårare än man tror

Hej

Den där frågan är svårare än vad man tror att besvara. Särskilt med tanke på att det finns så många olika typer av rollspel och att samma spel kan spelas väldigt olika beroende på vilken spelgrupp man tittar på.

Men, mitt försök till att förklara rollspel något sånär begripligt blir följande:

Rollspel är historieberättande. Det talade ordet är vanligtvis det mediet man överför historien med och alla spelare är delaktiga. Rent praktiskt så går det till som så att alla sitter samlade någonstans och en person (som brukar kallas för spelledaren) har något slags "ordförandeskap" (i brist på bättre ord) över gruppen och det är också hon som bestämmer grundförutsättningarna för hur historien ser ut.

Självaste rollspelandet går ut på att alla spelare har varsin karaktär som de styr över och spelledaren styr över resten av världens alla ting (den fantasivärld som historien utspelar sig i alltså). Spelarna säger vad sin karaktärer gör och spelar ut vad deras karaktärer säger. Härefter så ska spelledaren helst (men inte nödvändigtvis) ha förberett någon slags historia eller äventyr som spelarna ska bli utsatta för eller delaktiga i. Charmen med rollspel är interaktiviteten, att man har chans att påverka. Det har man inte när man läser t.ex. en bok. Där slutar den alltid på samma sätt hur man gör.

Nu låter den här definitionen väldigt klinisk och trist och det är den. Det är för att jag har hållit mig väldigt generell utan att gå in på detaljer. Om jag skulle beskriva Biografer på samma sätt som jag nu har beskrivit rollspel så skulle det bli någonting i stil med:

"Ett ställe där man sätter sig ner i fåtöljer och tittar på rörliga bilder på en duk och hör ljud från en högtalare"

Så det här är svårt, men jag är säker på att de rollspelsförfattarna som hänger på det här forumet säkerligen har bättre förklaringar än vad jag har.

Neogames AB är sveriges största producent av rollspel i dagsläget och deras introduktion till Eon på deras hemsida kanske kan svara lite bättre på din fråga.

Allt det bästa
/Naug

Johan K

Gammal & dryg
LITET tillägg... Eller nått sådant.. =)

Bra förklaring !!
Man kan väll åxå jämföra rollspel med teater.. Att SpelLedaren är = producenten & spelarena är skådespelarna.
Eller är jag helt ute & cyklar med den här förklaringen ?

Mouja

Hero
Re: Låter bra!

Jag brukar själv förklara rollspel på det viset för utomstående.. "Det är som en teater, där man inte har något direkt manus" eller "Som om man själv skriver en bok.. fast istället för att sitta ensam och skriva så är man många som diskuterar handlingen och vad som händer istället."

Har fungerat ganska bra hittills.. men då har jag bara förklarat rollspel för folk som är 30+
Skulle jag förklara rollspel för en yngre individ hade jag nog sagt: "Tänk dig Neverwinter Nights, Morrowind eller Diablo... tänk sedan att det är en värld utan riktig story-line. Där en person, som kallas spelledare, förklarar hur allt ser ut och vad som händer."

Men egentligen, att säga "teater" kan dra en in mer mot lajv. Vilket rent tekniskt är samma sak, samma kategori, men ändå så olikt...