Nekromanti Rollspela bakgrunds-scener - Yay or nay?

Mundo

Myrmidon
Jag har funderingar inför min Consaber/Tokon-kampanj att starta med lite bakgrunds-scener, dvs vi kör ett par scener som utspelar sig under rollpersonernas barndom, mest för att ge spelaren en feel av vad den var och tillåta lite culture-gaming. Min tanke är att ge spelarens karaktär ett antal aspirationer (namn stulet från nya Chronicles of Darkness!) och för varje aspiration de uppfyller kommer de få chansen att öka en valfri färdighet med en poäng, enligt reglerna för erfarenhet. Min tanke är att varje scen kommer ta mellan 20 och 30 minuter att spela och varje karaktär kommer ha en egen bakgrunds-scen.

Scenerna kommer att bli ganska så rälsade, just eftersom det är deras barndom som det handlar om. Om spelaren fick möjligheten att välja "Men då rymmer jag hemmifrån och lever som tiggare i Thalamur!" så kommer rollspelet bli lite lidande av de planer som jag redan har.

Skulle ni som spelare tycka det vore intressant att göra nåt sånt här eller skulle ni tycka att det vore slöseri med tid?

Jag har två scener uppsatta för den Tokonska klankrigaren Fiona och de ser ut såhär. (Ursäkta för engelska) Scene 1: Who are we?
Aspirations
  • The bullies. Why is everyone picking on me?
  • The spirits. Why are the Gods, the Dragon and the shadowfolk so important?
  • The hills. Who owns this land?
  • Pride. Help my father/impress my father
Fiona is eight years old. She is shepherding with the family dog Fain and her father Yrwain Neillidh, a stern but fair man with a big, brown beard who advices her on life. He will, as they start walking, give her a real dagger so that she can stop wearing the small knife that children often carry. It has a white hilt made out of bone in the shape of a dragons head. When out walking he explains some truths for her. There's a few questions that have been lingering in her mind and she takes the chance when she and her father strays from the group to to seek answers while find ing some missing sheep that have wandered off.

I slutet av scenen kommer de hitta ett bortsprunget får nere i en klippskreva som är för liten för pappa Yrwain att ta sig ned i, så Fiona får slinka ned (trots att det verkar kusligt!)
Väl där nere stöter hon på en av skuggfolket som har tagit fåret för han vill ha dess ull för värme och dess kött för mat. Hon har följande expertiser på sig för att försöka få med sig fåret upp.
Fiona expertises at 4d6: Cute freckles, Child's wroth, Lullabies, Stubborn as a mule, Agile as a ferret, Clan pride.
Hon kan försöka köpslå sig ur det, övertala, underhålla, etc. I vilket fall som helst så kommer denna angrogyna skuggfolksvarelse att återkomma senare när hon är vuxen och minnas vad som hände...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scene 2: What are we?

Aspirations
  • Teenage romance. Dance with the handsome boy from clan Feevés.
  • Honor. Maintain my family and clan honor
  • Sibling love. Play a trick of some sort on my half-sister Eira
  • Blood pumping. Get into a fight without starting it.

Fiona is seventeen and there is a large feast held in the outskirts of Neilli lands as there are important guests from another clan present there, men and women of clan Feevés as there is an attempt to broker a peace in between some of the bordering families who have been at each others throats the entire summer and autumn while the tiraks in the mountains are arming up and clearly preparing something. As such the clan and family heads have met to feast and talk, blades left at home, for several days.
The reputation of clan Feevés is not kind, calling them the sly foxes when they are not listening and everyone is told to stay at their toes. Fiona has slain at least three of them in various skirmishes.

Den här scenen är lite mer öppen än den förra. Efter hon (om hon lyckas!) fått en dans med den snygga grabben så kan hon flanera runt lite som hon vill på festen. Efter ett tag kommer två Feevés kvinnor söka upp henne och håna henne för att hon dansat med honom när han bara gjorde det för att tjuva från henne! Hennes dolk, märker hon då, är försvunnen!
Problemet är att det inte är grabben som gjort det utan de två unga damerna som ficktjuvat på grund av lite avundsjuka. Om hon kan luska ut det eller inte avgör lite hur resten av scenen går... I vilket fall som helst kommer hon möta även denna man i senare äventyr.

Fiona expertises at 4d6: Rowdy dancing, Cute freckles, Teenage slyness, Clan Pride, Young and full of energy, Coraíocht (4d6+2)

Efter dessa två scener kommer storyn att börja flera år senare, i den situation där Fiona är enligt sitt karaktärsblad.

fabianlund

Veteran
Tycker det låter som en god idé.

Upplägget beror ju lite på vem spelaren som spelar karaktärerna är.

Känns det i dina ögon för mycket railroad så prata med hen om det. Berätta varför du vill köra igenom det. Det här är uppenbarligen en kampanj du lagt ner mycket möda på.

Vissa spelare skulle sannolikt säga: Nej, jag vill börja spela ordentlgit nu. Har du fått en spelare med på ditt upplägg är hen sannolikt av en annan typ.

Även om det inte är så många val så sätter det redan från grunden form på karaktären. Vad av alla möjligheter väljer rollpersonen. Det är sånt som kan styra framtiden.

Kuma

Veteran
Gilla-knappen räcker inte. Jag skulle älska ett sådant här upplägg!

Mundo

Myrmidon
fabianlund;n173379 said:
Känns det i dina ögon för mycket railroad så prata med hen om det.
Det här var en ovanligt enkel och ovanligt bra idé. Det kör vi på!

Lupus Maximus

Tekniker
Just att direkt rollspela eller spelleda något ur bakgrunden är jag kanske inte så intresserad av, men...

Själv har jag vid några tillfällen "rollspelat bakgrund på en meta-nivå", att man går igenom bakgrunden, många delar väldigt översiktligt, men när något viktigt dyker upp blir det mer och mer detaljerat, och ibland har det blivit friformat rollspelande för en "scen" eller två.

Xyas

Swashbuckler
Jag älskar sånt här, både som spelare och spelledare. Så länge alla är med på att vi alla ska hjälpas åt att berättar en cool historia från en av rollpersonernas bakgrund som berättar något om hur den personen blev som den blev, och att den spelaren i viss mån har tolkningsföreträde, så brukar det funka finfint och ingen känner sig "rälsad" eller så. Jag gillar också att köra med flashbacks under spel, rollspela minnen (ofta lite klurigare då en kanske inte har möjlighet att förbereda sig) och klippa i tid fram och tillbaka som en tarantinofilm. Om vi alla vet hur scenen slutar, för vi har redan spelat vad som följer på den, så får vi alla hjälpa till och se till att det slutar som det ska, men det kanske dyker upp någon intressant twist på det.

Kaigon

Helmgast
Jag skulle vara jäkligt pepp på att vara med och spela något sånt här. Bonuspoäng om man kan dra med andra spelares karaktärer (i den mån man har en sådan grupp).

Gillar särskilt de fantastiska expertiserna som rollpersonen har - har inte tänkt på att använda expertiser på det sättet innan,
Rowdy dancing 4T6!

jensofsweden

Stjärnmagiker
Definitivt intressant, men om det blir hiss eller diss beror säkerligen helt på spelaren/spelarna och vad de tycker är roligt. Bästa är nog att prata med dem och se ifall det är ngt de tycker verkar kul eller om de är mer intresserade av att sparka igång äventyret i 'nutid' och inte pyssla med fluff som kan hanteras via en skriven bakgrundshistoria eller liknande.

Personligen tror jag att detta kan vara jättekul och intressant med rätt karaktär och/eller spelare :)

Mundo

Myrmidon
Kaigon;n174022 said:
Jag skulle vara jäkligt pepp på att vara med och spela något sånt här. Bonuspoäng om man kan dra med andra spelares karaktärer (i den mån man har en sådan grupp).

Gillar särskilt de fantastiska expertiserna som rollpersonen har - har inte tänkt på att använda expertiser på det sättet innan,
Rowdy dancing 4T6!
Det funkar specifikt bra eftersom jag bara har en spelare i den här kampanjen. Annars vore det ju lagom kul för de andra om jag kör någon annans bakgrunds-scen!

Nässe

Myrmidon
Mundo;n174615 said:
Det funkar specifikt bra eftersom jag bara har en spelare i den här kampanjen. Annars vore det ju lagom kul för de andra om jag kör någon annans bakgrunds-scen!
Nä jag tror det skulle vara fett ändå, särskilt om de andra spelarna får ta roller som SLP.

Mundo

Myrmidon
Nässe;n174624 said:
Nä jag tror det skulle vara fett ändå, särskilt om de andra spelarna får ta roller som SLP.
Ja det är ju ett alternativ såklart, kör lite som i (r)evolutionens barn med Memplex.

Kiwok

Veteran
Kul idé! Om spelledaren har tid så ger det här mycket mer känsla i karaktären. Det här skulle kunna appliceras på slagen från händelsetabellerna. Istället för att bara skriva upp "Förbjudet sällskap" och ta enheterna så skulle spelaren och spelledaren kunna spela ut hur personen kom att bli medlem i sällskapet. Det skulle göra hela rollpersonens förflutna mycket mer levande. Men som sagt, det kräver en hel del arbete från spelledaren.

fabianlund

Veteran
Skapligt sugen på att genomföra det här själv nu, på karaktärer i min grupp.

Nässe

Myrmidon
Mundo;n174663 said:
Ja det är ju ett alternativ såklart, kör lite som i (r)evolutionens barn med Memplex.
Minns inte hur det funkar i EB men man kan ju göra det enkelt och bara dela ut roller, kanske med någon liten instruktion.

Ett alternativ är att spela en sådan bakgrundsscen som uppvärmning i början av varje spelpass.

Mundo

Myrmidon
Nässe;n175605 said:
Minns inte hur det funkar i EB men man kan ju göra det enkelt och bara dela ut roller, kanske med någon liten instruktion.
En situation jag gjorde i Eon III en gång för länge sedan utspelade sig ungefär såhär...

Grisodlingskampanj:
Alla spelar invånare i en liten by i Soldarn som blivit tvångsrekryterade för det annalkande inbördeskriget. De är bonde-soldater som går runt med sin arme och vid ett tillfälle, strax efter ett slag där fienden besegrats, så pausar vi deras berättelse. Jag har förberett en bild, ett namn och typ fem meningar med motivation till varje spelare och sen får de ta över de viktigaste personerna i fälttåget.

En spelare fick ta över en riddardam som var ledare för kavelleriet, en chefs-officieren för logistik, en tredje kommendanten för infanteriet, etc.

Själv personifierade jag den något velige generalen, som lyssnade till sina fem närmsta argumentera för vilken plan var den bästa härifrån. Jaga fienden in i skogen? Sätta upp ett läger? Jaga bara med kavelleriet? Lämna den flyenden fienden och röra sig en halv veckas marsch norrut mot ett allierat slott som var under belägring?

Om jag märkte att en spelare inte fick en syl i vädret kunde jag lätt fråga dem någon fråga och dra in dem i situationen. Scenen tog inte mer än fem-tio minuter, men i princip så avgjorde spelarna var äventyret skulle gå härnest och upplevelsen blev nästan lite som i en film, där man klipper till en scen som huvudkaraktärerna inte är i men som ändå är viktig för handlingen.

Det var mycket underhållande eftersom en av karaktärerna hade beskrivningen "dumdryg med försiktighetstänk" (högadel) medan en annan var den unga riddersdamen (lågadel) som var "mycket aggressiv och vill vinna ära genom att ta viktiga fångar".