Nekromanti rollspela det som redan har hänt?

BraidsMamma

Veteran
Den klassiska frågan...
I och med att jag börjar bli mer och mer sugen på att dra igång en ny kampanj som utspelar sig direkt efter kriget som avslutade min förra kampanj (närmre bestämt det stora kriget mellan Jorden och Romulanerna 2156-2160) så har jag börjat fundera över vad rollpersonerna har sysslat med under kriget.

Jag har redan ett koncept för hur vi (dvs "kameran") ska hamna i krigseran (efter en olycka tvingas en rollperson använda telepati för att gräva i en annan rollpersons minnen för att rädda denne) men jag vet inte riktigt hur man hanterar att spela detsom redan har hänt.
Jag antar att det här inte är ett nytt ämne så ni får gärna länka en gammal tråd om det eller bidra med era nya tankar och erfarenheter av ovanstående....

tackar på förhand....

Rosen

Myrmidon
jag vet inte riktigt hur man hanterar att spela detsom redan har hänt.

På rak arm ser jag väl två faktorer som spelar roll - att spelarna kan veta saker som RP:na inte fått reda på ännu, och att de inte får göra saker som ändrar nutiden (typ få sig själva dödade eller efterlysta dead or alive i hela galaxen... om de inte var det förut).

Det förstnämnda är främst upp till spelarna att hålla styr på - att plötsligt ha Information About the Future är dåligt rollspelande; prata med dem om det i förväg.

Det senare... blir det inte i stort sett bara som att spela ett relativt hårdstyrt äventyr? ("SL: se till att ingen av RP kommer åt att titta i prinsessans bagage förrän efter överfallet den tredje dagen...") Bromsa händelseutvecklingar som ser ut att kunna få långsiktiga konsekvenser, och se till att hålla RP:na vid liv. Lite lagom diskret, sådär.

--
Åke

MrG

Swashbuckler
Mina knep är:
-Låt tillbakablicken vara en egen historia, så allt inte är givet från början, att få spela upp en handling där man vet början mitt och slut är inte så roande. Det till trots kan man veta konskvenserna av tillbakablicken även om man inte vet hur det leddes dit.
-Ha koll så spelarna är med på att det är en tillbakablick, de vet hur framtiden kommer se ut men inte hur den formas till det och det är det som är det som ska spelas. Så ingen får för sig att det är en tidsresa
-Klara roller i tillbakablicken, oftast är det enklare att låta folk spela mer perifiera roller och låta SLPs förbli SLPs i tillbakablickar också (mot slutet av kampanjer så har jag fått folk att spela tillbakablick där de spelade SLPna, men det funkade bara för sex av sju spelare).

Rörigt, jag ska grunna mer, har ju kört ett par sånna saker i kampanjer (inkl. en hel kampanj på konceptet) så jag borde ju vet hur :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Du kan faktiskt hårdstyra scenerna som ska utspelas. Du kan ha hittat på några scener i förhand och gärna länka samman de på något sätt och sedan byter du mellan dessa via ett drömlikt sätt. Det är ju ändå tankeläsning och vem säger att den behöver fungera på ett vettigt sätt? Scenerna som spelas upp behöver inte ens vara i kronologisk ordning, utan det kan vara upp till spelarna att pussla ihop, för att sedan förstå hela handlingen.

Jag använde just den här principen vid ett middagsbord, där rollpersonerna fick återberätta vad de hade varit med om i veckan. Spelarna hade inte spelat det, men via ledande frågor från personen som de berättade för, så kunde jag styra de mellan scenerna. Då fick de även en presentation av scenen, så att spelana inte satt och undrade "Vad fanken är vi här för?". Fick en positiv kommentar i form av att spelarna slapp "restiden" mellan scenerna, vilket i regel brukar vara menlöst för själva handlingen.

/Han som rekommenderar sökning i "scene framing" för vidare läsning

Illern

koppariller
Man kan också försöka sätta ett värde på hur det blir det som alla vet aatt det ska bli. på så vis blir det itne irrelevant vad man gör.

Om alla vet att västdrakonerna kommer bli de förhärskande genom sin envishet, pragmatik och förmåga att förädla andras krigskonst så kan det ju kännas lite trist att spela långsiktigt i den eran fram till dess. Om man däremot till exempel kan undvika att just din stadsstat bidrar till utvecklingen har man bidragit till att det händer på ett bättre sätt. Man kanske kan fördröja inatagandet av ens egen stadsstat i förhållande till historien. Man kanske kan lyckas hålla sin släkt utanför och så vidare.