Nekromanti Rollspela sig själv?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Vet inte om idéen är helt idiotisk men har sedan jag började spela rollspel någon gång i mitten på 80-talet då och då funderat över om det finns något rollspel med utgångspunkten att spelaren spelar sig själv. Tanken är alltså att vardagen skulle spetsas till av diverse osannolika situationer t.ex. inom thriller- eller skräckgenren.

Varför skulle man vilja spela sig själv då meningen med rollspel är att spela någon annan? Tja, kanske för att blanda fullständig realism med fiktion och att man istället för att fokusera på en roll som någon annan, gestaltar reaktioner och hantering av fiktionen. Jag tänker både händelser i större perspektiv (som att det utbryter ett krig i landet alt. en naturkatastrof) och mindre perspektiv (som att någon har ritat upp blodiga pentagram i ditt källarförråd eller ställt brinnande fågelskrämmor i din trädgård).

Finns ett sådant spel? Är detta överlag en bra/dålig idée för ett rollspel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Supergänget har den premissen. Du spelar dig själv, med superkrafter!

Krille

Super Moderator
ninepointone said:
Vet inte om idéen är helt idiotisk men har sedan jag började spela rollspel någon gång i mitten på 80-talet då och då funderat över om det finns något rollspel med utgångspunkten att spelaren spelar sig själv. Tanken är alltså att vardagen skulle spetsas till av diverse osannolika situationer t.ex. inom thriller- eller skräckgenren.

[snippety]

Finns ett sådant spel? Är detta överlag en bra/dålig idée för ett rollspel?
Jag vill minnas att Time Lords (Doctor Who-baserat åttitalsspel) bygger på att man gör sig själv som Doktorns följeslagare.

Jag skrev en gång scenariet "Skövde Matfestival" till zombiespelet All Flesh Must Be Eaten, där spelarna fick göra sig själva. Sedan började äventyret i högskolans spelförenings lokal med att spelledaren hade hittat ett nytt skumt rollspel som han ville prova, och mitt under första speltestet när de satt och gjorde gubbar så blev andra folk sjuka och våldsamma, och plötsligt inleddes zombieapokalypsen mett på 'schlätta.

När vi spelade det uppdagades ett intressant problem: det var skittråkigt och ärkefrustrerande på det dåliga sättet (alltså inte skönt skräckadrenalinigt, utan bara irriterande) att vara normalmedelsvenssoninkompetent i våldsdistribution mot odöda.

solvebring

Superhero
Jag flyttar den här tråden från Rollspelsmakarforumet till Rollspelsforumet eftersom jag inte anser att detta är så mycket av en makartråd.

Major Boothroyd

Veteran
Hejsan

Timelords RPG från BTRC är inte baserat på Doctor Who.
Spelet ger regler för hur man skapar en karaktär av sig själv eller bygger en som vanligt.
Konceptet är att man får möjlighet att resa i tiden.Det är upp till spelledaren hur man hanterar paradoxer. Spelsystemet är realistiskt i skadesystemet (Bli inte skjuten). Jag är nog en av de få som spelleder Timelords idag, men det beror på att jag älskar den hyfsade realismen i systemet.