Nekromanti Rollspela via mIRC

Poyanius

Veteran
Tjena,
För en tid sedan fick jag höra att folk kör rollspel över internet, exempelvis över olika chatprograms.

Jag undrar om det är något gäng som spelar rollspel och använder sig av mIRC (eller annat chatprogram). Hur fungerar detta? Får man samma känsla som när man träffas IRL (in real life)? Har någon några loggfiler jag kan ta del av för att se hur det fungerar?

Krille

Super Moderator
"Får man samma känsla som när man träffas IRL (in real life)?"

Nej, det får man inte. Man får en helt annan känsla, inte nödvändigtvis bättre eller sämre, utan annorlunda. Är man inte beredd på att känslan kommer att vara annorlunda så kommer man att bli besviken.

Olle Linge

Snigel
Rollspel över IRC

Jag har spelat över IRC nästan varje dag under ett år (dock slutade vi spela för ett halvår sedan) och min erfarenhet är att det blir mycket bra. Det är inte roligt på samma sätt som när man spelar IRL, men det är ibland minst lika roligt, fast på ett annat sätt. Det ena är inget substitut för det andra, alltså.

Nu trodde jag att jag hade skrivit om det här förrut på rollspel.nu, men det hade jag inte, så då är det väl kanske dags nu då.

Fördelar med att spela online jämfört med att spela IRL:

x Man får aningen längre dit på sig att säga det man vill. Om man i vanligt rollspel har en halv sekund på sig att säga det man vill ha sagt, kan det ibland vara svårt att få till det, speciellt om det är en svår karaktär man spelar. Över nätet så får du i alla fall en minut på dig innan någon förväntar sig ett svar. Det innebär dels att du kan skriva bättre (mer i enlighet med hur din karaktär är) men också att du har mer betänketid att göra konversationen/spelet mer intressant.

x Man kan spela med personer som bor i USA, Japan eller Sydafrika. Det kan man visserligen annars också, men det är rätt mycket bökigare och framförallt dyrare. Nu är det ju inte helt smärtfritt, eftersom tidszoner och annat ställer till det, men det går ganska bra ändå enligt erfarenhet.

x Man behöver inte vara social. Ibland orkar man helt enkelt inte träffa folk, man är seg, sjuk eller har helt enkelt inte lust. Då kan det vara helt perfekt att sitta och spela rollspel med människor man inte känner över nätet.

x Man ser inte spelarna man spelar med. Det är förstås en nackdel också, men det kommer vi till senare. Fördelen är att man kan spela vad tusan som helst utan komplikationer. Jag kan till exempel spela kvinna utan att faktumet att jag är man kommer ivägen (mörk röst och manligt utseende förmedlas liksom inte så bra via text).

x Varje karaktär är ett oskrivet papper, såvida du inte känner spelarna du spelar rollspel med. Ingen vet något om dig eller hur du är som person. De uppfattar din rollperson endast för vad du skriver. För tänk efter, oavsett hur bra min kompis Johan gestaltar en karaktär IRL, så är det ändå Johan som gestaltar den och det har effekt på gestaltningen både medvetet och omedvetet.

x Det man spelar sparas automatiskt, så om man är en person som gillar nostalgitrippar är det inga större problem, du kan titta på spelandet efteråt exakt så det var när det spelades.

x Man kan gestalta saker trovärdigt som är omöjligt att göra annars. Jag har nog väldigt svårt att gestalta en panikslagen alvkvinna trovärdigt IRL, men i text går det utan större problem.

Nackdelar med att spela online jämfört med att spela IRL:

Det här tänker jag inte utreda lika djupt, eftersom det är ganska självklara saker, även om man inte provat.

x Det sociala umgänget försvinner helt eller delvis. Det är faktiskt trevligare att träffa folk på riktigt än att chatta med dem.

x Det tar tid. Skriva saker går alltid långsammare, plus att någon dessutom måste läsa det efteråt. Om de som är med och spelar dessutom inte är snabba på att skriva blir det ännu segare.

x Man ser inte spelarna man spelar med. Ansiktsuttryck och annat skådespel går åt fanders direkt.

x Missförstånd är vanliga. Det är de visserligen IRL också, men eftersom det är mycket svårare med kartor och annat över nätet, blir det så mycket värre.

x Regler är svåra att få att flyta bra och jag har bara friformat över IRC och har därför ingen praktiskt erfarenhet, men kan tänka mig att det är rätt svårt att få bra.

Sådär, jag glömde säkert någonting och det finns säkert andra som kan kommentera lite eller lägga till saker här och där. Fråga gärna om det är något. Jag ska se om jag kan gräva fram lite loggar åt dig senare, men jag har ingenting här och nu, tyvärr :gremooo:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Rollspel över IRC

"x Regler är svåra att få att flyta bra och jag har bara friformat över IRC och har därför ingen praktiskt erfarenhet, men kan tänka mig att det är rätt svårt att få bra."

Givetvis beror det till stor del på hur tunga regler man spelar. Ju tyngre desto värre. Men med ett enkelt system och en spelledare som kan dem något sånär så flyter det på utmärkt trots regler. Jag och ett gäng forumiter till spelade ett D&D-äventyr med regler och det funkade utmärkt. Sen vet jag inte hur det var med de andra, men min rollperson var inte särskilt detaljerat beskriven med regler och inte alls med utseende och personlighet. Det kom rätt spontant, och det var skönt.

Poyanius

Veteran
Har ni några länkar eller kanaler man kan besöka angående detta? Det här med tidszoner är störande, och min engelska är relativt rostig. Finns det inget SVENSKT(/nordiskt) gäng som huvudsakligen spelar över nätet?

Jag skulle vara väldigt intresserad av att få titta på några loggar. (Tackar för era snabba svar förresten)

Ulfgeir

Swashbuckler
Andra varianter

Ett par andra varianter som kan vara av intresse i det sammanhanget är att spela via ett webforum eller via email.

Fördelen med dessa sätt är att de olika spelarna inte behöver vara uppkopplade samtidigt och spelledaren kan då skicka så mycket information han/hon orkar skriva. Och spelledaren kan ta tid på sig att anpassa beskrivningar etc beroend epå situationen. Kör man via email, så är lämpligt att köra via mailinglista (på det viset skickar man till listan och så får alla deltagarna mailet, eller så skickar man privata mail)

Nackdelen är. Det tar fruktansvärt lång tid och man får inget naturligt flyt eftersom man måste eventuellt gå tillbaks och kolla vad som har hänt. Strider framför allt tar lång tid om man inte gör saer för att snabba upp det: exempel: Spelledaren beskriver situationen innan rundan startar. Alla spelare som deltar i striden skriver i samma mail vad de får för iniativ och vad de gör (med resultat av eventuella attacker). Spelledaren sammanställer allt. På det viset slipper man skicka ett mail för iniativet, ett för attacken, och ett för skadan.

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Hur fungerar detta?
Skulle vilja påstå att deet funkar precis som "vanligt" rollsepalre. du har en sl & ett antal spelare.. :gremwink:

Får man samma känsla som när man träffas IRL (in real life)?
Mjaa, det vette katten..
Visst så funkar det över mIRC & sådant.. Men jag får iaf en kart trevligare, "mysigare" & bättre spelkännsla när jag sitter med "riktiga" spelare vid mitt bord än vad jag får över att lira med personer över nätet.
Men ändå, det funkar att lira över mIRC..

Skulle vilja påstå att deet funkar precis som "vanligt" rollsepalre. du har en sl & ett antal spelare..
Det funkar faktiskt på flera sätt. Jag har kört ett otal varianter, så jag listar upp några här:

1. Utan SL, endast spelare. Det är upp till dig att göra något, du manipulerar miljöerna som du vill. Fiender eller liknande kommer ni överns om, eller så kan man spela mot varandra, i form av intrigrerande eller ren strid. Jag och en kompis spelade Amber så här.

2. Vanligt. Funkar som vanligt, fast med de vesäntelliga skillnader som skift innebär.

3. SL med rollperson + spelare. Ganska likt 1, men spelledaren kan nu driva fram äventyret genom sin person eller genom slps. Funkar bra, jag brukar köra såhär.

4. Spelledare + en spelare som leder en grupp slps. Det här har jag kört som spelare. Jag spelade en gruppledare med övernaturliga förmågor i någon sorts armé. Vad jag sa var inte lika viktigt som att jag sa någonting, och de beslut jag tog. Det var riktigt roligt faktiskt.

5. Flera spelledare, många spelare. Vi hade planerat en sån här kampanj, men det blev aldrig av, delvis på grund av intresse-brist. Vi hade tre spelledare som skulle koordinera ett spel som flyta på för att någon spelare och spelledare skulel vara online allt som oftast.

Får man samma känsla som när man träffas IRL (in real life)?
Nej, det får man ju inte. Däremot är miljöbeskrivningar väldigt lätt, speciellt som du som SL kan ta god tid på dig att skriva in en intro-text, samtidigt som du kanske letar rätt på en fin stämmningsbild.
Är alla deltagande bra och snabba på att skriva, blir det lätt mycket känsla och inlevelse. Vi spelar med speciella tecken som visar att något händer istället för att någon säger något. Så här får man lätt in ansiktisuttryck, även om de blir lite grövre än i bordsspelande.

Vi förresten, vilka är vi? Jo, jsut nu är vi en grupp som spelar Millennium, och gruppen består av mig, en dansk, två nya-zeeländare, en australier i grund. Några andra var intresserade, men orkade inte läsa. Jag har översatt ca. 40 sidor av Millennium-reglerna till engelska. Vi spelar över MSN.

Tidigare har jag spelat på White Wolf's chatter, men de är rätt förskräckligt hemska egentligen. Folk fuskar, spelar antedeluvians och har en massa cybersex med varandra.I alla fall på de öppna chatterna. På de modererade måste man känna moderatorerna för att få spela annat än en helt vanlig människa som bara råkar vara varulv/vampyr/whatever.

EDIT: Jag har egentligen tiden, så om ett gäng vill spela med mig, så kan jag tänka mig att spelleda. Förvänta er inget extraordinärt dock :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Det funkar faktiskt på flera sätt. Jag har kört ett otal varianter, så jag listar upp några här:
Låter ju bra att det funkat på de varianterna måste jag säga... Iaf kul att det funkar ju, måste jag säga !

Ang. millenium...
Är det ok om man hoppar med & lirar lite.. Är iof inte nån överdängare på engelska, men "klarar" mig iaf att göra förstådd... :gremtongue: