Rollspel över IRC
Jag har spelat över IRC nästan varje dag under ett år (dock slutade vi spela för ett halvår sedan) och min erfarenhet är att det blir mycket bra. Det är inte roligt på samma sätt som när man spelar IRL, men det är ibland minst lika roligt, fast på ett annat sätt. Det ena är inget substitut för det andra, alltså.
Nu trodde jag att jag hade skrivit om det här förrut på rollspel.nu, men det hade jag inte, så då är det väl kanske dags nu då.
Fördelar med att spela online jämfört med att spela IRL:
x Man får aningen längre dit på sig att säga det man vill. Om man i vanligt rollspel har en halv sekund på sig att säga det man vill ha sagt, kan det ibland vara svårt att få till det, speciellt om det är en svår karaktär man spelar. Över nätet så får du i alla fall en minut på dig innan någon förväntar sig ett svar. Det innebär dels att du kan skriva bättre (mer i enlighet med hur din karaktär är) men också att du har mer betänketid att göra konversationen/spelet mer intressant.
x Man kan spela med personer som bor i USA, Japan eller Sydafrika. Det kan man visserligen annars också, men det är rätt mycket bökigare och framförallt dyrare. Nu är det ju inte helt smärtfritt, eftersom tidszoner och annat ställer till det, men det går ganska bra ändå enligt erfarenhet.
x Man behöver inte vara social. Ibland orkar man helt enkelt inte träffa folk, man är seg, sjuk eller har helt enkelt inte lust. Då kan det vara helt perfekt att sitta och spela rollspel med människor man inte känner över nätet.
x Man ser inte spelarna man spelar med. Det är förstås en nackdel också, men det kommer vi till senare. Fördelen är att man kan spela vad tusan som helst utan komplikationer. Jag kan till exempel spela kvinna utan att faktumet att jag är man kommer ivägen (mörk röst och manligt utseende förmedlas liksom inte så bra via text).
x Varje karaktär är ett oskrivet papper, såvida du inte känner spelarna du spelar rollspel med. Ingen vet något om dig eller hur du är som person. De uppfattar din rollperson endast för vad du skriver. För tänk efter, oavsett hur bra min kompis Johan gestaltar en karaktär IRL, så är det ändå Johan som gestaltar den och det har effekt på gestaltningen både medvetet och omedvetet.
x Det man spelar sparas automatiskt, så om man är en person som gillar nostalgitrippar är det inga större problem, du kan titta på spelandet efteråt exakt så det var när det spelades.
x Man kan gestalta saker trovärdigt som är omöjligt att göra annars. Jag har nog väldigt svårt att gestalta en panikslagen alvkvinna trovärdigt IRL, men i text går det utan större problem.
Nackdelar med att spela online jämfört med att spela IRL:
Det här tänker jag inte utreda lika djupt, eftersom det är ganska självklara saker, även om man inte provat.
x Det sociala umgänget försvinner helt eller delvis. Det är faktiskt trevligare att träffa folk på riktigt än att chatta med dem.
x Det tar tid. Skriva saker går alltid långsammare, plus att någon dessutom måste läsa det efteråt. Om de som är med och spelar dessutom inte är snabba på att skriva blir det ännu segare.
x Man ser inte spelarna man spelar med. Ansiktsuttryck och annat skådespel går åt fanders direkt.
x Missförstånd är vanliga. Det är de visserligen IRL också, men eftersom det är mycket svårare med kartor och annat över nätet, blir det så mycket värre.
x Regler är svåra att få att flyta bra och jag har bara friformat över IRC och har därför ingen praktiskt erfarenhet, men kan tänka mig att det är rätt svårt att få bra.
Sådär, jag glömde säkert någonting och det finns säkert andra som kan kommentera lite eller lägga till saker här och där. Fråga gärna om det är något. Jag ska se om jag kan gräva fram lite loggar åt dig senare, men jag har ingenting här och nu, tyvärr