Rosen
Myrmidon
Re: Ett svar...:S
Jag bekämpar denna "mainstream"-tanke för att alla individer skall ha en chans i tex. en miljö som skolan, som i sig är ett verkligt mästerverk i att styra individer...
Jo, men samhället (inkl. skolan) är gjort för att vara bra för samhället, inte för de individuella djuren som befolkar det. Vi är anpassade för att vara stenåldersmänskor - vilket vi ju har varit i 99% av artens historia - inte för att sitta i skolbänkar och kontorsskrubbar.
Angående skolan ligger fö vår förmåga till teoretisk inlärning på en all-time low omkring den ålder då stenåldersmänniskan hade fullt upp med att bryta sig loss och bli självständig, skaffa partner och bygga upp sin egen hydda och sociala krets - den ålder då vi sitter och trugar oss igenom högstadiet... och tycker att föräldrarna är pucko, har sex på hjärnan, vill stanna ute hela natten och umgås i gäng. See a connection?
Det behövs alltså inte många generationer när det gäller miljö och så vidare,
Det behövs bara en - om omvärlden förändras kan generation #2 växa upp med en helt annan världsbild än vad generation #1 gjorde, vilket generationsklyftor i invandrarfamiljer är ett bra exempel på. Min farsa (född på 20-talet och uppväxt med hungersnöd om hörnet) avslutar än idag varje middag med orden "Så, vi fick oss då mat idag också!"; han har noll förståelse för djurrättsaktivister som vill att man ska låta bli att äta sånt som går att äta.
Men det är ju just för att sånt inte är biologiskt som sånt inte förs vidare, utan lärs om på nytt av varje generation. Drifterna att stöta ut svaga flockmedlemmar (mobbing) eller kriga mot domdär i fiendegrottan (upplopp i Göteborg, fotbolls-VM) har däremot en helt annan förmåga att stanna kvar långt efter att miljön har ändrats.
--
Åke
Jag bekämpar denna "mainstream"-tanke för att alla individer skall ha en chans i tex. en miljö som skolan, som i sig är ett verkligt mästerverk i att styra individer...
Jo, men samhället (inkl. skolan) är gjort för att vara bra för samhället, inte för de individuella djuren som befolkar det. Vi är anpassade för att vara stenåldersmänskor - vilket vi ju har varit i 99% av artens historia - inte för att sitta i skolbänkar och kontorsskrubbar.
Angående skolan ligger fö vår förmåga till teoretisk inlärning på en all-time low omkring den ålder då stenåldersmänniskan hade fullt upp med att bryta sig loss och bli självständig, skaffa partner och bygga upp sin egen hydda och sociala krets - den ålder då vi sitter och trugar oss igenom högstadiet... och tycker att föräldrarna är pucko, har sex på hjärnan, vill stanna ute hela natten och umgås i gäng. See a connection?
Det behövs alltså inte många generationer när det gäller miljö och så vidare,
Det behövs bara en - om omvärlden förändras kan generation #2 växa upp med en helt annan världsbild än vad generation #1 gjorde, vilket generationsklyftor i invandrarfamiljer är ett bra exempel på. Min farsa (född på 20-talet och uppväxt med hungersnöd om hörnet) avslutar än idag varje middag med orden "Så, vi fick oss då mat idag också!"; han har noll förståelse för djurrättsaktivister som vill att man ska låta bli att äta sånt som går att äta.
Men det är ju just för att sånt inte är biologiskt som sånt inte förs vidare, utan lärs om på nytt av varje generation. Drifterna att stöta ut svaga flockmedlemmar (mobbing) eller kriga mot domdär i fiendegrottan (upplopp i Göteborg, fotbolls-VM) har däremot en helt annan förmåga att stanna kvar långt efter att miljön har ändrats.
--
Åke