Det började med att jag diskuterade egenskapen Intelligens med en kompis, om hur svårt det är att ha en rollperson som är smartare eller dummare än vad man själv är. Är rollpersonen smartare kan man aldrig lyckas spela honom så smart som han faktiskt är. Är rollpersonen dummare, tenderar man att överdriva rollspelandet och göra honom till ett riktigt fetpucko, oavsett hur dum han är.
Det var i den stunden jag fick en mysko liten rollspelsidé. Jag har inte bearbetat den särskilt mycket än men tänkte ändå berätta lite om den. Var dock beredda på att det kommer att bli en ganska underlig förklaring men säg ändå gärna vad ni tycker om idén.
Den är också lite inspirerad av att min kompis en gång sa att han aldrig spelar olika karaktärer, utan bara spelar sig själv i en äventyrlig version.
Konceptet
Tanken är att det finns en datorgenererad, virtuell värld (vi kan kalla den Virtua), som faktiskt existerar på riktigt. Den är alltså ett program men också en levande enhet.
Spelarna skapar inte rollpersoner i vanlig bemärkelse, utan spelar sig själva, till att börja med. Ända tills de blir kontaktade av en person från Virtua (det är nu det börjar bli flummigt). Spelarna får alltså rollspela sig själva först (vilket inte borde vara alltför ansträngande) men blir sedan kontaktade antingen genom sin dator eller på annat mystiskt vis av en person från Virtua. Virtua är i fara och behöver hjälp av utomstående personer. Spelarna "rekryteras" alltså som experthjälp av personen från Virtua (han har ju observerat dem en längre tid och sett att de är schyssta personer med hjältepotential...de spelar ju rollspel och är därmed vana vid andra världar, om än inte på ett så konkret sätt!).
Det är vid den här tidpunkten som spelarna får göra sina "rollpersoner", vilket i princip innebär att de dras in i spelvärlden och omvandlas till spelfigurer (nej, inte cartoon-figurer!). De kommer inte att spela andra karaktärer, de kommer att "spela sig själva i en äventyrlig version". Spelarna kommer att kunna bestämma sina spelfigurers ras och egenskaper, bortsett från intelligens, eftersom spelarna använder sin egen intelligens. Eftersom det är tänkt att bli ett multigenrerollspel (nej, inte ett universalsystem...multigenre!) bör man också kunna spela många olika varelser, t.ex. alver, dvärgar, monsterlika varelser, änglar, demoner, osv. Lämpligen byggs spelfigurerna upp med ett poängsystem och tanken är också att om en spelfigur dör blir inte spelaren för evigt förvisad från Virtua, utan får skapa en ny spelfigur som motsvarar en viss procent av den gamla poängen (kanske 75% eller nåt). På det sättet blir den nya spelfiguren naturligtvis sämre än den tidigare, men man får ändå en belöning för att man har spelat tidigare, den nya karaktären får tillgodoräkna sig en liten bonus av det som den tidigare karaktären har åstadkommit.
Magi i Virtua kommer att handla om att försöka programmera om Virtua efter sin egen vilja. Eftersom det är en datorvärld måste man alltså programmera för att förändra världen, men Guden i Virtua (Moderatorn, även kallad "Mod" istället för "God") är alltid på sin vakt mot mystiska personer som försöker förändra hans Skapelse, därför måste personer som vill använda magi försöka undvika att bli upptäckta av Mod, och om de ändå blir upptäckta måste de försöka övertala Mod att de ska få göra det de vill. I nödfall får de försöka lura Mod. Mod är naturligtvis en programmerare och alltså som vilken människa som helst, därför är det fullt möjligt att övertala eller lura honom.
Endast ett fåtal personer i Virtua känner till sanningen om deras hemvärld, alltså att Virtua är en datorgenererad men verklig värld. Virtua består av flera olika sektioner, vilket innebär att man kan spela många olika sorters genrer i Virtua. På det sättet är det lite inspirerat av Torg och andra multigenrerollspel.
Tja, det var väl så långt jag hade kommit i funderingarna. Nu behöver jag lite feedback. Det blev ett långt och väldigt rörigt inlägg märker jag, men jag hoppas att ni har överseende med det?
/Skuggvarg
Det var i den stunden jag fick en mysko liten rollspelsidé. Jag har inte bearbetat den särskilt mycket än men tänkte ändå berätta lite om den. Var dock beredda på att det kommer att bli en ganska underlig förklaring men säg ändå gärna vad ni tycker om idén.
Den är också lite inspirerad av att min kompis en gång sa att han aldrig spelar olika karaktärer, utan bara spelar sig själv i en äventyrlig version.
Konceptet
Tanken är att det finns en datorgenererad, virtuell värld (vi kan kalla den Virtua), som faktiskt existerar på riktigt. Den är alltså ett program men också en levande enhet.
Spelarna skapar inte rollpersoner i vanlig bemärkelse, utan spelar sig själva, till att börja med. Ända tills de blir kontaktade av en person från Virtua (det är nu det börjar bli flummigt). Spelarna får alltså rollspela sig själva först (vilket inte borde vara alltför ansträngande) men blir sedan kontaktade antingen genom sin dator eller på annat mystiskt vis av en person från Virtua. Virtua är i fara och behöver hjälp av utomstående personer. Spelarna "rekryteras" alltså som experthjälp av personen från Virtua (han har ju observerat dem en längre tid och sett att de är schyssta personer med hjältepotential...de spelar ju rollspel och är därmed vana vid andra världar, om än inte på ett så konkret sätt!).
Det är vid den här tidpunkten som spelarna får göra sina "rollpersoner", vilket i princip innebär att de dras in i spelvärlden och omvandlas till spelfigurer (nej, inte cartoon-figurer!). De kommer inte att spela andra karaktärer, de kommer att "spela sig själva i en äventyrlig version". Spelarna kommer att kunna bestämma sina spelfigurers ras och egenskaper, bortsett från intelligens, eftersom spelarna använder sin egen intelligens. Eftersom det är tänkt att bli ett multigenrerollspel (nej, inte ett universalsystem...multigenre!) bör man också kunna spela många olika varelser, t.ex. alver, dvärgar, monsterlika varelser, änglar, demoner, osv. Lämpligen byggs spelfigurerna upp med ett poängsystem och tanken är också att om en spelfigur dör blir inte spelaren för evigt förvisad från Virtua, utan får skapa en ny spelfigur som motsvarar en viss procent av den gamla poängen (kanske 75% eller nåt). På det sättet blir den nya spelfiguren naturligtvis sämre än den tidigare, men man får ändå en belöning för att man har spelat tidigare, den nya karaktären får tillgodoräkna sig en liten bonus av det som den tidigare karaktären har åstadkommit.
Magi i Virtua kommer att handla om att försöka programmera om Virtua efter sin egen vilja. Eftersom det är en datorvärld måste man alltså programmera för att förändra världen, men Guden i Virtua (Moderatorn, även kallad "Mod" istället för "God") är alltid på sin vakt mot mystiska personer som försöker förändra hans Skapelse, därför måste personer som vill använda magi försöka undvika att bli upptäckta av Mod, och om de ändå blir upptäckta måste de försöka övertala Mod att de ska få göra det de vill. I nödfall får de försöka lura Mod. Mod är naturligtvis en programmerare och alltså som vilken människa som helst, därför är det fullt möjligt att övertala eller lura honom.
Endast ett fåtal personer i Virtua känner till sanningen om deras hemvärld, alltså att Virtua är en datorgenererad men verklig värld. Virtua består av flera olika sektioner, vilket innebär att man kan spela många olika sorters genrer i Virtua. På det sättet är det lite inspirerat av Torg och andra multigenrerollspel.
Tja, det var väl så långt jag hade kommit i funderingarna. Nu behöver jag lite feedback. Det blev ett långt och väldigt rörigt inlägg märker jag, men jag hoppas att ni har överseende med det?
/Skuggvarg