Nekromanti Rollspelandet i sig

Kaoin

Veteran
Re: Rollspelandet i sig (OT så det svider)

Som sagt nedan så verkar det verkligen svårt att förstå sarkasm och humor på det här forumet. Mitt inlägg var ett humoristiskt inlägg i debatten, precis som min slutkläm med bannande.

Att testa gränserna skulle väl involvera något brott mot reglerna (personangrepp, bråk, brott mot svensk lag, etc) vilket jag verkligen inte anser att det här är. Däremot kan jag kanske tycka att det ibland är lite väl torrt klimat här på forumet när t.ex. trådar som "Hur man tar över världen m.h.a skelett" låses utan något speciellt vettigt skäl i min åsikt. Förövrigt, om vi nu ska diskutera testa gränser, borde inte din kära avatar isåfall vara provocerande om något? Tänk om ett av hans stackars offer är på forumet och får fly gråtandes när hon (lär det väl vara) ser sin plågoande. (M.a.o: Man får ha lite humor och marginaler när man umgås på öppna forum).

Silvervarg

Warrior
Re: Växa upp!

Skit samma men i vissa fall är 15åringar mera mogna än 25åringar.....

Sedan vägrar jag växa upp.

Krille

Super Moderator
Sarkasm, humor och ren text (OT)

"Som sagt nedan så verkar det verkligen svårt att förstå sarkasm och humor på det här forumet."

Det tror jag det, eftersom humor och sarkasm faktiskt är ganska så beroende av kroppsspråk och tonläge. Som bekant så är ren text rätt dåligt på att förmedla detta, så sådan humor går väldigt lätt förlorad.

"Tänk om ett av hans stackars offer är på forumet och får fly gråtandes när hon (lär det väl vara) ser sin plågoande."

Sådana personer ombedes att höra av sig till redaktionen, varvid denna vidtar lämpliga åtgärder.

"(M.a.o: Man får ha lite humor och marginaler när man umgås på öppna forum)."

Visst får man. Det ska bara inte vara ett krav att man måste ha det.

Xenon

Veteran
Re: Växa upp!

Om jag inte missminner mig så va väll själva poengen med mitt inlägg att det inte handlade om mognad och att man faktiskt inte kan definera mognad.

själva har jag inga planer på att "mogna" på det viset som många ser som rätt och riktigt.

Det här börjar bli lite tjatigt men men man hänger väll med ett tag till i diskusionen.

// Xenon (främligen)

Kaoin

Veteran
Re: Sarkasm, humor och ren text (OT)

Jag är fullt medveten om att sarkasm och humor översätts dåligt i textform men kan ändå tycka det är ganska uppenbart i sina fall. Varpå vad som följer är ett utmärkt exempel

Sådana personer ombedes att höra av sig till redaktionen, varvid denna vidtar lämpliga åtgärder.
För det första satsar jag på du förstod min poäng alldeles utmärkt med tanke på du verkar vara ganska smart, och för det andra tycker jag det är intressant du svarar på vad som säkert är ett allvarligt ämne för vissa med sarkasm och *gasp* humor som du precis konstaterat är svår att få igenom i textform.

Visst får man. Det ska bara inte vara ett krav att man måste ha det.
En klassisk debatt-teknik är att debattera den exakta ordalydelsen istället för innebörden även om innebörden är glasklar. Jag tycker varken man kan eller ska röra sig på forum såsom detta om man inte har lite humor och i brist på detta, kan tåla att man inte uppskattar vissa sorters inlägg när andra gör det.

Ceram

Hero
Re: vi fortsätter med [OT]

Så fort man inte längre har barnasinnet kvar.
Då känner jag flera stycken vars liv måste vara grymt dåliga vid det här laget och några vars liv alltid kommer bli bättre. Orättvist det där...

Ceram

Hero
Vad är mognad?

En frukt som mognar blir godare med tiden. Alltså borde en mognande rollspelsgrupp ha roligare och roligare hela tiden. Det har väl knappast något med powergaming att göra...

Krille

Super Moderator

"För det första satsar jag på du förstod min poäng alldeles utmärkt med tanke på du verkar vara ganska smart, och för det andra tycker jag det är intressant du svarar på vad som säkert är ett allvarligt ämne för vissa med sarkasm och *gasp* humor som du precis konstaterat är svår att få igenom i textform."

Den bästa formen av sarkasm är den som kan uppfattas som sarkasm gentemot en viss avsändare, samtidigt som den kan uppfattas som en allvarligt menad uppmaning till andra. :gremwink:

"En klassisk debatt-teknik är att debattera den exakta ordalydelsen istället för innebörden även om innebörden är glasklar."

Kalla det "semantisk dribbling". Innebörden var glasklar, men ordalydelsen var såpass praktisk att jag lika gärna kunde utnyttja den för att få fram en poäng: "gärna humor, men inte av en sådan art att den uppfattas som förolämpande". Kan du inte vara humoristisk utan att låta bli att förolämpa åtminstone de närvarande så skippa humorn.

Kaoin

Veteran

Den bästa formen av sarkasm är den som kan uppfattas som sarkasm gentemot en viss avsändare, samtidigt som den kan uppfattas som en allvarligt menad uppmaning till andra.
I sanning :gremsmirk:

Kan du inte vara humoristisk utan att låta bli att förolämpa åtminstone de närvarande så skippa humorn.
Jag föredrar att förolämpa de närvarande före de icke-närvarande.

Förövrigt hade jag en helt orelaterad fråga, men kan ta den i ett PM.