Tjena hamdil! Bra fråga.
jag undrar hur en normal spelgrupp är i antal
Tre till fem spelare + spelledare är utan tvekan det vanligaste, men det finns gott om spelgrupper som tänjer på det där och som menar att det går bra.
och stämmningen är inte så bra rollspelledaren har TOTAL KONTROLL vi får inte direkt göra något och han fuskar det förstör rollspelet! jag undrar även hur jag blir en bra spelledare ska nämligen prova spelleda.
Att fuska som spelledare är inte automatiskt något dåligt. Ibland kan det faktiskt gynna spelupplevelsen för alla inblandade. Men vad du pekar på här är något väldigt viktigt: Vad din spelledare gör är ju något som du inte gillar, och
det är
alltid ett stort problem.
Det viktigaste för en Spelledare är att lyssna på ens spelare och försöka göra ett äventyr som de gillar. Något av det viktigaste som finns är att fråga spelarna efter avklarat spelmöte vad de tyckte var roligast och vad de skulle vilja att du ändrade på i framtiden.
Andra bra tips:
1. Håll tempot uppe, och se till att ha ögonkontakt med dina spelare. Bläddra inte i regelböckerna, och titta inte för mycket i äventyret. Läs inte utantill. Det är bättre att bara improvisera eller höfta till med någon regel när sådana situationer uppstår. Dra till med något som du tycker låter rimligt, och se till att stämningen är hög runt bordet istället för att onödiga pauser skall uppstå.
2. Ge spelarna många saker att göra, och många möjligheter att själva påverka handlingen. Tänk inte på ditt äventyr som om det vore en film - med ett färdigplanerat slut - utan hitta istället bara på några grundförutsättningar och låt handlingen sedan få utveckla sig beroende på vad spelarna väljer att göra. Då kommer till och med du själv vara nyfiken på vad som skall hända, och det intresset kommer att smitta av sig på dina spelare.
3. Om man är oerfaren som spelledare så kan man tjäna mycket på att räcka över så kallade "handouts" till spelarna. Typ kartor och brev och sånt som deras rollpersoner hittar i äventyret. Det är visserligen en sorts publikfrieri, men det funkar. Spelare gillar sånt. Det finns många tips på hur man skapar vad som ser ut att vara gamla medeltidskartor, till exempel, här på forumet. Fråga om du vill ha hjälp eller idéer.