Rollspel & Marknadsföring
Att SoR inte drar in fler personer i rollspel är trolitvis för att dessa personer inte känner till rollspel eller vet hur det fungerar.
Men kanske Sverok och dess rollspelsföreningar skulle slå ett hårdare slag för rollspel nu när fantasy är "inne". Jag vet inte riktigt hur mycket reklam som varje rollspelskonvent gör för sig själva, men min egen uppfattning är att om du inte läser Codex eller vet om att det existerar rollspelskonvent så får du inte den informationen alls.
Jag har för mig att Target Games hade mycket reklam även i svenska serietidningar som säkert fångade upp några nya potentiella spelare.
Att existera är tydligen inte att finnas.... Man måste skrika ganska så högt också för att synas.
Skulle vara kul att höra åsikter från våra nu levande rollspelsföretag när det gäller just deras marknadsföring. Hur hårt satsar man på att nå ut till de svenska konsumenterna? Speciellt nu vid Juletid?
Sen har Krille tidigare nämnt att det i princip fanns rollspel i varje leksaksbutik, snabbköp och kiosk man besökte. Men man kan ju undra hur många av dessa inköp av rollspel som mynnade ut i entusiaster som spelade rollspel varje helg. Sanning är nog att ett rollspel köptes, spelades någon gång och hamnade därefter i källaren på någon dammig hylla och slutligen förpassades till högen med brännbart skräp.
Tyvärr fick rollspel ett dåligt rykte under KULT-perioden via massmedia. Alla leksakshandlare vill ju sälja produkter så varför skulle man inte kunna försöka lansera rollspel på en bred front i Sverige.
Precis som spelare har gått samman under Sverok i Sverige så kanske våra speltillverkare skulle gå samman och bearbeta våra leksaksbutiker och stormarknader ute i landet. Något för Riotminds, Neogames, Rävspel, Järnringen och ni andra att tänka över...