Nekromanti Rollspelarelitismen är inte död

ripperdoc

Myrmidon
<I>"alla som inte spelar på samma sätt som JAG är kobolder/förstockade/idioter". (-:</I>

Man måste ju vara försiktig med vilken betydelse man sätter på orden. OCh det är antagligen ofta där som det skär sig. Jag har sett folk som använt kobold både som grov förolämpning, som skämtsamt skällsord eller som adekvat beskrivning på en viss typ av spelare. Det senare tycker jag mer passar in på powergaming, och är IMHO inte särskilt negatvit ur en allmän synvinkel. Men det kan väl inte betvivas att just PG är mer spel och mindre roll. Det är ju själva definitionen. Eller?

/RipperDoc - det behövs en allmängiltig rollspelsordlista

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

ripperdoc

Myrmidon
<I>Jag tycker nog att det är precis lika hybriskt att säga att ens eget sätt att spela är det bästa, om inte mer. "Vi har minsann uppnått det fulländade spelsättet som överglänser alla andra."</I>

Nu beskrev du ju det lite överdrivet, men jag håller inte med dig. Det är bara en själv och ens spelgrupp som vet hur bra ens egna spel är. Jag säger gärna att det sätt jag spelar på är bäst...för oss som spelar det. Att pracka på andra uppfattningen bör undvikas, men inte att jämföra åsikter mot åsikter.

Egentligen är spelar alla på det bästa sättet, det som är bäst för dem själva. Eller det är iaf vad folk försöker uppnå. Det blir problem först när man jämför med andras spelmetoder. I grunden borde det väl handla om att man funnit ett enormt trevligt sätt att rollspela på, och anser att det skulle göra de flesta gott att ha lika kul. Det man då kanske inte tänker på är att de andra har minst lika kul, fast med motsatt spelstil.

/RipperDoc - flummar?

ripperdoc

Myrmidon
Vem har sagt att elitismen någonsin dog? Det gör den aldrig, det är nämligen en ständigt återuppdykande mänsklig företeelse.

Men, jag ser inte vad det är som är elitistiskt med dina exempel. Elitismen består inte i vad som propsas på, utan hur det propsas på. Alla har rätt till sin egna spelstil och även rätten att tala för den spelstilen. ELitismen kommer när man klart och tydligt uppger att alla med annan spelstil har fel, eller att man överdrivet aktivit försöker övertala andra om att byta spelstil.

Jag känner mig ex. träffad av flera av dina punkter, men det känns snarare som om det rör sig om att dina och mina åsikter inte går ihop, snarare än att det är en fråga om elitism. Och du måste ju erkänna att du dragit exemplen till sina spetsar, så att säga.

/RipperDoc - lite förnärmad

Discordian

Swordsman
<quote>Friformarna tycker att det är _finare_ med deras sätt att spela, medan regelknuttarna tycker att deras sätt är _bättre_.</quote>

Infogar det uttalande som orsakade mitt inlägg.

Jag håller precis med dig, utan förbehåll. Man kan inte tala om för andra vilket sätt som är bäst för dem att spela på. Man kan ge förslag på hur de skulle kunna göra, men man kan inte säga att det ena eller andra sättet att spela är bättre i någon slags universell mening. Om rullspelarna (enligt det infogade citatet) tycker att de har hittat ett bättre sätt att spela på (underförstått "för alla") så gör de precis samma fel som friflummarna som säger att deras spelstil är "finare".

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Rosen

Myrmidon
Re: Kulturyttring

<I>Vem har sagt att djupa, konstnärliga aspekter inte är kul?</I>

De som inte är roade av djupa, konstnärliga aspekter. Det där är samma klyfta som finns mellan t ex filmälskare - en del råälskar Kislewski (sp?) och ungerska 60-talsregissörer, och andra föredrar filmer av Renny Harlin och John Woo. Så, är film kulturell och konstnärlig, eller bara vanlig hederlig våldsunderhållning?

Gunilla Jonsson skrev ett eminent inlägg om det där i en gammal Sverox - hon ser rollspel som hemmahörande i Harlin/Woo-facket, men det blev aldrig någon debatt om det hon egentligen sa utan flöt ut i en "vad är kultur"-diskussion istället.

--
Åke

Discordian

Swordsman
Kultur och medier

<quote>Så, är film kulturell och konstnärlig, eller bara vanlig hederlig våldsunderhållning?</quote>

Både och eller ingetdera, beroende på vad man avser med film. Menar man mediet så är det varken kultur eller underhållning (för att använda traditionella beteckningar på "fint" respektive "folkligt") eftersom det är ett medium som kan fyllas med i stort sett vilket innehåll som helst. Ser man till innehållet är filmen både och, eftersom det finns kulturella och konstnärliga filmer så väl som våldsuderhållande (med ett litet, men existerande, överlapp).

Folk (inte nödvändigtvis Rosen då förstås) blandar ofta ihop mediet med dess typiska innehåll - ta till exempel videomoralpaniken.

Rollspel är precis som film, böcker, bildkonst, serier, teater och så vidare ett medium som kan fyllas med olika typer av innehåll. Att påstå rollspel a priori måste vara underhållning snarare än konst är enligt min mening lika dumt som att säga att teater måste vara konst och inte underhållning just för att det är teater. Däremot kan det mycket väl vara så att rollspelsmediet lämpar sig mycket bättre för en viss typ av innehåll, och att detta innehåll kan betecknas som underhållning snarare än konst, men det är inte samma sak.

/Discordian, som har tråkigt på jobbet

"Hellre kul i kaos

G

Guest

Guest
Det där stämmer väldigt bra in på hur vi spelar i vår grupp. Men jag anser inte oss vara eliten bara för det. Ingen är elit vad det gäller att ROLLspela. Man spelar den stil som man tycker passar gruppen bäst helt enkelt. Den stilen är "elitisk" för den enskilda gruppen. Jag skulle aldrig komma på tanken att se ner på andras sätt att rollspela bara för att jag inte gillar den stilen. Det är upp till var och en att avgöra vad som är bäst för dem. Men visst skulle jag gärna vilja "värva" fler till vår grupp och vår spelstil men jag skulle inte tvinga någon som inte gillar den.

I vår grupp så använder vi oss dessutom av flera olika stilar beroende på rollspel. I Eon så spelar vi alltså typ som Krille beskrev medan vi i SSR spelar enorm powergaming men har också enormt roligt. Om vi spelar med samma stil i SSR som vi gör i Eon, är jag säker på att vi inte skulle ha hälften så roligt som med den powergamingstil vi spelar där. Man kan alltså skifta spelstil efter rollspel IMO. Olika spelstilar passar olika grupper och olika rollspel, det är upp till var och en.

/Tiamel

Discordian

Swordsman
Instämmer med att spelstilen kan skifta mellan vilka spel man spelar, eller vilken typ av stämning man vill ha. Om jag SL:ar/spelar ett kluraräventyr i modern miljö vill jag hålla reglerna till ett absolut minimum, och det är enkelt eftersom det inte uppstår så vansinnigt många situationer som behöver avgöras med tärningar, men om det gäller röjarfantasy med massor av slagsmål och sånt så föredrar jag ett mer detaljerat system eftersom det annars kan bli tjatigt och/eller kännas väldigt godtyckligt.

"Hellre kul i kaos

Björn Hellqvist

Swordsman

Poängen är att det finns de som tycker att rollspel/lajv/teater/film/annat bara är värt att ägna sig åt om den är ångestladdad norensk diskbänksrealism. Man kan få in både budskap, underhållning och spänning (rollspelens Kinderegg?) med betydligt mer lättillgängliga scenarion. Svårtuggat material må vara godis för vissa, men jag tror att man missar att nå väldigt många.

http://www.algonet.se/~enda

Björn Hellqvist

Swordsman
"Jag tycker nog att det är precis lika hybriskt att säga att ens eget sätt att spela är det bästa, om inte mer. 'Vi har minsann uppnått det fulländade spelsättet som överglänser alla andra.'"

Ödmjukhet är ordet. Många friformare jag mött har knappast kunnat klassificeras som ödmjuka, samtidigt som åtskilliga regelspelare varit osmidiga.

"...och ska man räknas som "en i gänget" måste man ha spelat i ett tvåsiffrigt antal år. "Du som började med *undertryckt hånfullt fniss* Wörrrld åv Darkness har kanske inte tillräckligt med erfarenhet för att förstå vad -riktigt- rollspelande är." Elitism? Jodå, det tycker jag nog att det är."

...uttalat av någon som började med DoD på 80-talet? Som var den tidens koboldhop? Jag har sett många "elitistdebatter" sedan jag började spela -82, så det är samma gamla visa som förr. Fast du har väl inte tillräckligt med erfarenhet för att veta vad en riktig rollspelsdebatt är ;-)

http://www.algonet.se/~enda

ripperdoc

Myrmidon

<I>Svårtuggat material må vara godis för vissa, men jag tror att man missar att nå väldigt många.</I>

Men det spelar ju inte stor roll heller, inte sant?
Man behöver inte nå ut till alla eller många för att vara bra. Hela problemet ligger som sagt i när dessa anser att svårtuggat är bäst för alla..

/RipperDoc - vi är nog överens ändå :)

Rosen

Myrmidon
<I>Fast du har väl inte tillräckligt med erfarenhet för att veta vad en riktig rollspelsdebatt är ;-)</I>

"(asgarv) Å fi fan, har ni sett vad de kallar skills? ... <I>Färdigheter!!</I> (asgarv 2)  Ja det är ju faen rätt, mamma fäärdig, kom å toorka... Och har ni nån ANING vad de kallar SPELLS??"
     Rollspelsdebatt anno 1983 (-:

--
Åke

Jonas...

Warrior
Jag tycker att den främsta källan till irritation är typ... brist på ödmjukhet... vilket leder till, missuppfattat eller inte, intrycket att man 'ser ned' på folk som är mindre erfarna eller spelar typ "Hack&Slash".

Såå... IMHO /images/icons/wink.gif tycker jag att det är tonen i en diskussion som är viktig och att det är den som ger uppfattningen att folk är elitistiska... innerst inne vill nog de flesta väl... *jag tror gott om (nästan) alla... /images/icons/smile.gif*

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...