Nekromanti Rollspelarnas hemliga begravningsplats

magoo

Hero
Nu när andra generationens rollspelare börjar dyka upp funderar jag som gammal (30 år) rollspelare på vad som egentligen händer med alla gamla rollspelsrävar. Dör hobbyn ut eller vad händer med den? Omvandlas den till brädspel efter en viss bestämd tid? Är det lika töntigt att spela rollspel som vuxen som att köra moppe efter 16?

Vad är det som tar knäcken på rollspelandet? Jobb? Respektive? Barn? Golf?

Eller finns det en hemlig begravningsplats för gamla rollspelare - att skriva köpeäventyr? Att konstruera spel? Att knacka ner hemsidor? Att sitta och berätta gamla rollspelsscenarios för likasinnade, ungefär som lumparhistorier? Hemliga sällskap med konstiga handskakningar där man sitter i hemlighet och spelar?

När blir det barnsligt att rädda prinsar och döda drakar? Går man då över till att rädda vetenskapsmän och döda ondskefulla ritualmördare på 20-talet för att därefter sluta, dvs är spel som Call of Cthulu och Kult till för oss dinosaurier? Och finns det något ännu "vuxnare" spel som man kan övergå till därefter? Mysteriespel vid parmiddagen? Eller skaffar man yngre bekanta och spelar med dem som en gammal farmor (På MIN tid fanns det inte ens TRÄFFOMRÅDEN, antingen levde man och var vid full vigör eller så var man stendöd...)?

Många frågor, inga svar. Själv har jag spelat i snart 13 år och märker hur det gradvis börjar kännas som att spelandet rinner ut i sanden och ersätts av andra intressen. BLÄ!

/Magoo, som vill spela Mutant på hemmet.

Johan K

Gammal & dryg
Bra fråga !!

Känner mig själv som rollspelsräv... Har spelat mer än halva mitt liv.. Har spelat sen -86
Men var resten tar vägen, bra fråga. Många får säkerligen familj & sådan & kanske inte har samma tid. Men man får ju hoppas att de kommer tillbaka.
Faktiskt så har intresset för rollspel vuxit ju mer jag har spelat. Hadde iofen svacka på högstadiet, men efter det så har det bara blitt mer & mer av rollspelandet. det känns ju riktigt bra att det åxå har kommit en del nya spel som man har testat. & i&med det så har intresset bara vuxit.

Skulle faktsikt vara kul att höra vad den 2:a generationen anser om oss gammlingar... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Nu när andra generationens rollspelare börjar dyka upp funderar jag som gammal (30 år) rollspelare på vad som egentligen händer med alla gamla rollspelsrävar. Dör hobbyn ut eller vad händer med den? Omvandlas den till brädspel efter en viss bestämd tid?
Vi börjar ta över världen på riktigt i stället. Tala inte om det för någon, men egentligen så är alla världsledare utom Bush och Blair bara mina marionetter.

Trots den betungande uppgiften att styra världen så spelar jag ganska mycket än. Det största problemet jag märkt är att det är svårare att samordna speltillfällen när folk arbetar/passar barn/desperatar på krogen/besiktigar bilar eller har andra åtaganden.

Är det lika töntigt att spela rollspel som vuxen som att köra moppe efter 16?
Ha! Jag är körd när det gäller töntstämpeln i alla fall: programmerare, SF-fantast, sportbil (även om den enda bil jag ägt som formellt sett var sportbil huvudsakligen är skrotad nu, Firebirden är formellt sett inte en sportbil), flipperägare, har mina spel-CDs i bokstavsordning, funderar på att organisera min ansenliga filmsamling och har en vattenpipa jag aldrig rökt.

Själv har jag spelat i snart 13 år och märker hur det gradvis börjar kännas som att spelandet rinner ut i sanden och ersätts av andra intressen.
Har du provat att ta kontakt med spelare som du inte spelat med på ett tag? För några år sedan började mitt gamla spelgäng en tradition att vi träffas till midsommar och nyår för att spela (apropå nördstämpel, spela en festhelg...). Dessutom har jag återknutit kontakten med andra spelare från min tidiga karriär via det här forumet.

Det ger faktiskt en nytändning i spelandet!

Magoo, som vill spela Mutant på hemmet.
Är (uppriktigt) rädd för att de bara tillåter Bingolotto där... :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Krille

Super Moderator
"Nu när andra generationens rollspelare börjar dyka upp funderar jag som gammal (30 år) rollspelare på vad som egentligen händer med alla gamla rollspelsrävar."

...de har blivit... umm... äldre.

Själv är jag 32 och har spelat i 21 år. Jag är fortfarande aktiv prinsessräddare och drakdödare - detta har till och med fått en renässans för min del under senare tid.

Cybot

Mest spelbar
Tyvärr så verkar du vara ett av undantagen.

Av de äldre rollspelare som jag har mött så finns det 2 grupper.

1. Den ytterst sällsynta minoriteten som är trevliga skäggiga rollspelstomtar, som när de lämnar sina kulor borta i rollspelens urskog går ut för att sprida sin visdom bland de unga rollspelarna och som Kung Fu mästare lära ut den uråldriga rollspelsvisdomen.

2. De som ser yngre rollspelare som drägg och anser att alla som inte började spela rollspel innan '88 är inte välkomna.

Det är deprimerande men tyvärr, det är min verklighet.

Rising

Vila i frid
"dvs är spel som Call of Cthulu och Kult till för oss dinosaurier?"

Min bild av dinosaurierna är att de antingen nördar in sig på dungeons eller att de spelar historiskt korrekta spel.

Skräckrollspelen känns väldigt ungdomliga i mina ögon.

Fast det där med ung-vuxen-gammal har ju raserats på sista tiden. Jag fyller snart 25 och har fortfarande svårt att motstå frestelsen att på något vis blanda in godis i min micromat.

(Btw: Djungelvrål-Gorby är helt okej)

"Själv har jag spelat i snart 13 år och märker hur det gradvis börjar kännas som att spelandet rinner ut i sanden och ersätts av andra intressen. BLÄ!"

Är problemet att du inte har lust längre, eller att tid saknas?

/Rising

Nightowl

Champion
Skräckrollspelen känns väldigt ungdomliga i mina ögon.
Tja, alla CoC-galningar jag känner är antingen lika gamla som jag eller äldre (32+)... Kult är väl för de något yngre, men ibland får jag känslan av att lira Kult är som att digga Jerry Williams; ungdomligt nog när det gav sig, men... (Därmed inget ont om vare sig Kult eller Jerry.)

Som Troberg nämner så tryter tid och ork, isynnhet om man har en Särskild Annan som inte spelar själv. Dessutom är många äldre förbi fasen med högstadium-gymnasium-universitet, när man inte träffar nya människor i större utsträckning och har svårare att träffa nya gamers.

Jag brukar dela in äldre rollspelare i enter (min generation, första Drakar-boxen), balroger (ca fem år äldre, Åke Rosenius generation) och Tom Bombadill, dvs Anders Blixt och några andra gökar som lirat krigsspel i många år innan de började med rollspel.

Yngre rollspelare är alla underliga väsenden som rör sig så snabbt, hum hum, att det är svårt att förstå sig på dem.

Erik, brummar in i Fangorn

Troberg

Sinister eater
Saddam och Bert Karlsson också?
Definitivt Saddam, han är ju störtball.

På vilket sätt sert du Bert Karlsson som världsledare?

Ackerfors

Alas, your rapids!
På vilket sätt sert du Bert Karlsson som världsledare?

Det faktum att han rent tekniskt skulle kunna få Finland, Långtbortistan eller Bortre Ulmenesien att vinna Schlager-EM måste väl ses som ett bevis på makt? Eller inte...

Rising

Vila i frid
Im melting, meeelting... *gargl*

"ibland får jag känslan av att lira Kult är som att digga Jerry Williams; ungdomligt nog när det gav sig, men... "

Åh, hå hå åhhh... Aj, den gjorde ont, Owlie... :^)

Du har förståss rätt på ett sätt. Spelar man Kult rätt ur boxen/boken såsom det är tänkt, så infinner sig nog en rätt daterad känsla. Tiden har sprungit ifrån Kult lite grann.

"Som Troberg nämner så tryter tid och ork, isynnhet om man har en Särskild Annan som inte spelar själv."

Men så har jag inte förstått att det är i Magoos fall, och eftersom hon vill spela Mutant på ålderdomshemmet så verkar hon ju ha lustan också. Därför blev jag nyfiken på vad det är som kan ha orsakat att hennes rollspelsgnista tappat i ljusstyrka.

"Jag brukar dela in äldre rollspelare i enter (min generation, första Drakar-boxen), balroger (ca fem år äldre, Åke Rosenius generation) och Tom Bombadill, dvs Anders Blixt och några andra gökar som lirat krigsspel i många år innan de började med rollspel"

Jag brukar bara kalla er "stofiler" allihop. :^D

/Rising
lyfter på hatten

Bert Karlsson: President of Säffle

Han har ju gjort en väpnad kupp och tagit över Säffle. Sedan så köpte han några billiga (lätt beganade) Kärnvapen och kärn u-båtar av Ryssen och håller Gunde Svan som gisslan. FN håller just nu på att disskutera om man ska skicka in Inspektörer till "Bertland" (Tidigare känt som Säffle) för att kolla om Bert verkligen har kärnvapen eller inte.

Jag föreslår att Troberg ska göra någotting... och det snabbt. Annars kanske vi förlorar Gunde :gremshocked:

Troberg

Sinister eater
Re: Bert Karlsson: President of Säffle

OK, jag tänkte låta diskussionen självdö, men men någon måtta får det vara.

Jag föreslår att Troberg ska göra någotting... och det snabbt. Annars kanske vi förlorar Gunde
Det är planen. Målet med världsherravälde är att bli av med Gunde.

Baron

Veteran
Man fastnar...har sitt spelgäng och vågar inte ta in nytt blod av rädsla att den under många år uppbyggda spelstämningen ska förstöras.
Till viss del är detta berättigat, tyvärr...
Dessutom, med pedofildebatten och Michael Jackson i tv-dokumentärer...hur unga rollspelare/rollspelerskor är politiskt korrekt att umgås med...

Morgoth

Swashbuckler
Öh?

Dessutom, med pedofildebatten och Michael Jackson i tv-dokumentärer...hur unga rollspelare/rollspelerskor är politiskt korrekt att umgås med...

Glömde du en smiley?

Jag får väl anta det.

/Mogge, läser konstiga saker ibland

Oldtimer

Slava Ukraini!
...och Tom Bombadill, dvs Anders Blixt och några andra gökar som lirat krigsspel i många år innan de började med rollspel.

Wow, man är alltså en "Tom Bombadill". Läckert!

/Mikael