Ni tänker förstås: Hjälp här kommer psykdoktorn och ska trötta ut oss med sitt ändlösa babblande. Ni behöver inte oroa er. Jag skall försöka hålla mig kort.
Under en veckas tid har jag nu omsorgsfullt funderat ut vad jag ska skriva i det här inlägget. Det är viktigt att det framgår vad jag vill ha svar på.
Vissa av er andra kanske känner till problemet med mindre erfarna rollspelare som ibland gör saker utan att tänka efter om deras RP rimligtvis vet någonting om det.
Ett dåligt exempel är när en bonddräng måste korsa en flod och genast säger "Jag vet. Vi bygger en flotte eftersom trä flyter." Detta trots att bonddrängen knappast vet om trä flyter eller hur man konstruerar en flotte ordentligt. Poängen är att spelaren använder sig av sina egna kunskaper istället för RP:s.
Det jag hade tänkt mig var att fråga om detta beror på att spelararen känner till världen helt och hållet med dess flora, fauna och fysiska lagar därför att den till mångt och mycket liknar vår egen värld. Noteras att i de fall där en spelare har spelatså mycket att den kan rollspelats flora, fauna och fyskiska lagar är denne oftast för erfaren att göra detta fel.
Jag har funderat på en eventuell lösningoch vill gärna höra era synpunkter. Min lösning är att rollspelat utspelar sig i en värld som inte på något sätt liknar våran egen värld. En värld där exempelvis trä inte flyter och bonddrängens flotte sjunker. Jag undrar om det tilltaget skulle vara något som hjälper spelarar att leva sig in i sin RPs personlighet eller något som skulle skapa enorm förvirring och mest vara i vägen för en opåläst spelledare.
Med tanke på de enorma tider det tar att utveckla ett sådant system vill jag gärna veta i förväg om det är någonting värt eller om jag bara skulle slösa bort tid i onödan.
Frågan är alltså: Bra eller Dåligt. Förenklande eller Förvirrande.
Under en veckas tid har jag nu omsorgsfullt funderat ut vad jag ska skriva i det här inlägget. Det är viktigt att det framgår vad jag vill ha svar på.
Vissa av er andra kanske känner till problemet med mindre erfarna rollspelare som ibland gör saker utan att tänka efter om deras RP rimligtvis vet någonting om det.
Ett dåligt exempel är när en bonddräng måste korsa en flod och genast säger "Jag vet. Vi bygger en flotte eftersom trä flyter." Detta trots att bonddrängen knappast vet om trä flyter eller hur man konstruerar en flotte ordentligt. Poängen är att spelaren använder sig av sina egna kunskaper istället för RP:s.
Det jag hade tänkt mig var att fråga om detta beror på att spelararen känner till världen helt och hållet med dess flora, fauna och fysiska lagar därför att den till mångt och mycket liknar vår egen värld. Noteras att i de fall där en spelare har spelatså mycket att den kan rollspelats flora, fauna och fyskiska lagar är denne oftast för erfaren att göra detta fel.
Jag har funderat på en eventuell lösningoch vill gärna höra era synpunkter. Min lösning är att rollspelat utspelar sig i en värld som inte på något sätt liknar våran egen värld. En värld där exempelvis trä inte flyter och bonddrängens flotte sjunker. Jag undrar om det tilltaget skulle vara något som hjälper spelarar att leva sig in i sin RPs personlighet eller något som skulle skapa enorm förvirring och mest vara i vägen för en opåläst spelledare.
Med tanke på de enorma tider det tar att utveckla ett sådant system vill jag gärna veta i förväg om det är någonting värt eller om jag bara skulle slösa bort tid i onödan.
Frågan är alltså: Bra eller Dåligt. Förenklande eller Förvirrande.