Yupp, det vet jag, och de är den taktiska delen av 4E. Precis som man på 3E & 3.5E tiden optade ihjäl spelet med metamagic enlarged, empowered, maximized fireball och visste exakt hur många rutor den räckte och täckte, eller använde Spiked Chain vid Attacks of Opportunity i samband med lite bra Feats så man hade oändligt antal AO:s med 2 rutors range. Försökt hantera det utan rutnät?
Jag dock bara inte förstå kritiken varför avsaknaden av skills såsom Perform Art Painting, Fertilize Tree Plantation och Underwater Basket Weaving skulle vara hindrande för att rollspela?
Använder man en power switchar man till "encounter mode", that's it. Varför skulle det vara hindrande för rollspel?
Att spelet är stridsorienterad är väl ingen nyhet? AD&D handlade ju BARA om strid, det växte ju upp ur ett tabletop figurslagsspel som hettre chainmail. Man spelade en "dungeon, eller grotta på svenska", och rollspelet mellan dungeons gjordes fritt runt bordet, behövdes det slås tärning så fanns det sex ypperliga stats för detta.
- "Jag övertalar skänkjungfrun att följa med mig upp på rummet."
- "OK, slå så diskuterar vi"
Alt. 1 : "2" , "Nej, du får en örfil"
Alt. 2 : "17", OK, hon följer glatt med dig.
Det är inte svårare än så.
Att man i 2E i ren panik från TSR eftersom spel som Runequest, Rolemaster m.fl med sidor av skills blev poppis kastade in ett skillsystem och kallade det D&D version 2 har väl inte heller nått med att göra det "rollspelsmässigt", det var ett rent försäljningstaktiskt drag, som fick mig att sluta med D&D eftersom ville jag ha långa listor med skills fanns ju dessa andra spel.
4E är väldigt likt det riktiga AD&D från 1977-1988 (inte 2E som kom 1989), fokus på strid och fokus på de olika rollerna.