Nekromanti Rollspelet D&D4

Pom

Swashbuckler
krank said:
Det kan finnas mekanik som <span style="font-style: italic;">motarbetar </span>rolltolkning, men jag vetefasen om avsaknad av en regel som påstår sig stödja rolltolkning gör något till mindre av ett rollspel.
Jag håller i och för sig med. Jag försökte sätta mig in i vad som skulle kunna få folk att tycka att 4E inte är ett rollspel och det här är en av gissningarna.

(Själv tycker jag alignment är ett användbart verktyg, men det är ett ämne för annan tråd.)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Varför rollgestaltandet blir lidande i D&D4

Ålrajt. <div>
</div> <div>D&D4 är helt klart ett rollspel, men det innehåller element som försvårar för mig att upprätthålla inlevelsen. </div> <div>
</div> <div>Beskrivningen av mitt coola move måste ständigt interpunkteras av förklaringar av vad jag gör i rena regeltermer. </div> <div>
</div> <blockquote class="webkit-indent-blockquote" style="margin: 0 0 0 40px; border: none; padding: 0px;"> <div>Jag rusar mot trollet och drar mitt svärd … ja, alltså en move och sen en charge, och jag får dra mitt vapen som en free action eftersom jag har Quick Draw … och sen snittar jag det över benen så det haltar och avslutar med att tackla omkull det … för jag kan använda den här powern i stället för en basic attack efter en charge och då blir trollet slowed (save ends) och prone. </div> <div>
</div> </blockquote>Det är såna grejer som jag anser aktivt motarbetar rollgestaltandet och inlevelsen.

Eksem

Champion
Re: Varför rollgestaltandet blir lidande i D&D4

Pro tip:
Gör regelbiten, invänta resultatet av resolutionen, beskriv resultatet.

Men det är ganska intressant, för så gjorde jag redan i 3.5, eftersom jag inte gillade:

Jag rusar mot trollet och drar mitt svärd... ja alltså en Charge och en minor action... och sedan snittar jag det över benet... *rullrull* med 16 vs AC, träffar det? Ok, då gör jag 12 i skada... hur reagerar trollet på det? Han står kvar obekymrad? Ok, jag är klar.

Just sayin.

Dante

Staff member

Eksem said:
Pro tip:
Gör regelbiten, invänta resultatet av resolutionen, beskriv resultatet.
<div>
</div> <div>Tja, det kanske kan funka. </div> <div>
</div> <div>Kruxet är att jag är så präglad på att först berätta vad jag tänker göra och sen slå för att se hur det går (dvs. fortune-in-the-end som det heter med modern rollspelsterminologi). </div> <div>
</div> <div>Men vem vet? Måhända kan även till åldern komna hundar lära sig att sitta. </div>

Eksem

Champion

Men då borde du ju ha samma problem i 3.5?

Dante

Staff member

Eksem said:
Men då borde du ju ha samma problem i 3.5?
<div>
<div>Faktiskt inte lika mycket. </div> <div>
</div> <div>Om jag får gissa så beror det förmodligen på avsaknaden av formaliserade powers (frånsett spells dårå). </div> </div>

Totte

Warrior
Organ said:
Fast det är skillnad på "kan" och "måste". Jag har spelat rollspel sedan det tidiga 80-talet och den första gången jag använde figgar var när jag spelade D&D3 för första gången sisådär 20 år senare. Så figgar och rutade kartor var, och är, ett högst frivilligt hjälpmedel för de som ville använda sådant och inget mer. D&D4 däremot KRÄVER counters och kartor för att spelet ska fungera som det är tänkt. Är det kanske där som skon klämmer för en del?
Vi spelade väldans mycket AD&D turneringar i början-mitten 80-talet, och storrutade papper var A & O redan då eftersom redan AD&D krävde att man använde rutor för att striderna slulle fungera, även om mångs struntade i det. Några konkreta exempel:
(a) Ifall någon använde 2handssvärd och det fanns en person i rutan 180 grader mot den han attackerade blev även den personen träffad.

(b) Lightningbolt studsade på väggar med infallvinkel=utgångsvinkel. Många timmar har det lagts på att diskutera ifall den eler den karaktären stod ivägen för studsen eftersom den skar den eller den rutan. Utan papper är man torsk. Vi åkte ut ur turneringen i Borås typ 83 på grund av att DM goddtyckligt hade placerat en pelare på den kartan vi såg och sedan ansåg att magikern träffade pelaren (som var rund) och träffade den exakt på mitten så att lightningbolten träffade honom och han dog (och det krävdes spellet "read magic" för att komma vidare.)

Kan radda upp många fler AD&D exempel där rutnät var ett måste, som t.ex alla äventyr där fällor var i vissa rutor i gångar...

CapnZapp

Myrmidon
Jag säger inte emot dig; visst kan vissa delar av vissa dungeons tappa lite utan rutbräde även i AD&D.

Men har du spelat 4th Ed inser du att (A)D&Ds behov av rutor är i princip obefintligt jämfört med 4E...

D&D4 är oskiljaktigen gift med rutbrädet. Varenda drag du gör och varenda power du använder går ut på att en ruta hit eller dit betyder jättemycket. Att opta din gubbe så en power kan påverka en ytterligare ruta kan vara värt mycket. Varenda slide pull eller push handlar om att flytta runt allierade och monster till alldeles exakt just de specifika rutor som ger bäst resultat.

Totte

Warrior
Yupp, det vet jag, och de är den taktiska delen av 4E. Precis som man på 3E & 3.5E tiden optade ihjäl spelet med metamagic enlarged, empowered, maximized fireball och visste exakt hur många rutor den räckte och täckte, eller använde Spiked Chain vid Attacks of Opportunity i samband med lite bra Feats så man hade oändligt antal AO:s med 2 rutors range. Försökt hantera det utan rutnät?

Jag dock bara inte förstå kritiken varför avsaknaden av skills såsom Perform Art Painting, Fertilize Tree Plantation och Underwater Basket Weaving skulle vara hindrande för att rollspela?

Använder man en power switchar man till "encounter mode", that's it. Varför skulle det vara hindrande för rollspel?

Att spelet är stridsorienterad är väl ingen nyhet? AD&D handlade ju BARA om strid, det växte ju upp ur ett tabletop figurslagsspel som hettre chainmail. Man spelade en "dungeon, eller grotta på svenska", och rollspelet mellan dungeons gjordes fritt runt bordet, behövdes det slås tärning så fanns det sex ypperliga stats för detta.

- "Jag övertalar skänkjungfrun att följa med mig upp på rummet."
- "OK, slå så diskuterar vi"

Alt. 1 : "2" , "Nej, du får en örfil"
Alt. 2 : "17", OK, hon följer glatt med dig.

Det är inte svårare än så.

Att man i 2E i ren panik från TSR eftersom spel som Runequest, Rolemaster m.fl med sidor av skills blev poppis kastade in ett skillsystem och kallade det D&D version 2 har väl inte heller nått med att göra det "rollspelsmässigt", det var ett rent försäljningstaktiskt drag, som fick mig att sluta med D&D eftersom ville jag ha långa listor med skills fanns ju dessa andra spel.

4E är väldigt likt det riktiga AD&D från 1977-1988 (inte 2E som kom 1989), fokus på strid och fokus på de olika rollerna.

Pom

Swashbuckler
Totte said:
AD&D handlade ju BARA om strid, det växte ju upp ur ett tabletop figurslagsspel som hettre chainmail.
Hm, har du bläddrat i AD&Ds DMG på länge? Där finns bra mycket mer ickestridsregler än i 4Es motsvarighet. Det är klumpiga regler och de secondary skills som föregick det mer utvecklade färdighetssystemet i OA, DSG och WSG har obefintlig regelpåverkan, men de finns där.

Att man inte skulle kunna rollspela i 4E är rent nys, helt medhåll där. Varför man vid snabb och tendensiös bläddring kan få det intrycket har det getts en del svar på i tråden. Det finns förstås vissa som av personliga skäl tycker växlandet mellan "encounter mode" och annat stör rollspelandet. Sedan finns det nog en hel del som vant sig vid regler av den typ du tar upp: hantverk, yrken, konstarter. När de försvinner tolkas det som att de blivit mindre betydelsefulla. Jag hör själv till dem som tolkar det så och jag tycker mig minnas spelskaparuttalanden av typen "Var ditt senaste färdighetsslag Profession spelar du D&D på fel sätt", men jag har ingen referens, så det referatet kan ni ignorera.

Den mer reella skillnaden handlar väl om synen på spelledarens roll. DM i 4E förväntas höfta nästan allt som inte hör till strid, medan det i tidigare versioner fanns mer regelstöd för exakta resultat av definierade handlingar.

CapnZapp

Myrmidon
Oj, du diskuterar något annat.

Det enda jag vill få sagt är att 4th Ed är väldigt mycket mer bundet till rutnätet än någon tidigare upplaga.