Nekromanti Rollspelet du vill ha men som (förmodligen) inte finns

Jocke

Man med skägg
Ett spel som det går att köra typiska DC/Vertigo-serier i. Man kan låssas att det går med Unknown Armies, Delta Green och Nobilis (det sista om man vill spela Sandman), men jag tycker inte att det håller i praktiken. Ett regelsystem som stödjer berättelse om ett ungt par som åker tåg och har med sig nån slags flytande metall som de använder som knark. Doom Patrol-typen av wierd. Invisibles ideer om den holografiska världen och så vidare.
Ett spel där det är tydligt för alla vad som gäller när en agent dyker upp med obestridliga bevis om vem som sabbat ditt liv och en pistol med 100 kulor som inte går att spåra.

Bolongo

Herr Doktor
Khan;n211476 said:
Järn in space?

Späce? Spärn? Jäce?
Stjärnornas Tid

Rymdens Tid

Rymdens Hjältar

Rymdåldern

P.S.
I mitt huvud har jag redan paxat "Stjärnorna Står Rätt" som titel för mitt kommande (någon gång) HT/Cthulhu/DeltaGreen-hack...
D.S.

krank;n211437 said:
Jag skulle också vilja se ett sånt. Eller ja, förhör känner jag inget behov av mekanik för, men jag skulle gärna se en massa bra SL-mekaniker och tekniker för att generera intressanta mordhistorier.

Eller egentligen är nog det jag vill ha ett typ Poirot-rollspel. Men jag skulle vara helt OK med försupna FBI-agenter också.

Sen skulle jag nog inte kunna hålla mig från den övernaturliga kakburken, men det kan man ju börja smyga in halvvägs i kampanjen eller så =)
Min känsla är att för mycket mysteriespel idag bygger på att man ska leta efter fysiska ledtrådar och när man väl hittat tillräckligt konfronterar man skurken fysiskt. Jag skulle vilja ha scener där man bryter ner vittnen som försöker skydda den skyldige, där man får skurken att erkänna genom att lura honom att avslöja någon detalj som bara mördaren och agenterna vet om.

Förhör är en central del av polis undersökning , men glöms nästan bort totalt i rollspel tycker jag. Det absolut värsta är typ rullar insight och intimidate och beroende på hur bra man rullar får man reda på allt. Jag vill ha långa förhör i mitt spel med bad cop, good cop rutiner, någon kanske stänger av kameran och hotar/slår den misstänkte och så vidare.

Och Mundo förhoppningsvis skapas det här spelet såpass flexibelt att man kan spela det som FBI:s profilergrupp eller som två trötta skånska poliser i Hörby som mest vill ha ett vanligt liv.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag är så tråkig att det jag vill ha redan finns :rolleyes:, men tyvärr bara på svenska och som fysisk bok.

Jag vill ha NOIR översatt till engelska, samt på pdf. :)

Khan

Kondottiär
Lupus Maximus;n211521 said:
Jag är så tråkig att det jag vill ha redan finns :rolleyes:, men tyvärr bara på svenska och som fysisk bok.
Ja! Just det, hur kunde jag glömma det! Jag vill samma sak, fast tvärtom.

Nya Kult på svenska. Gör Helmgast det kastar jag pengar på dem i denna sekund!

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Khan;n211458 said:
Ett riktigt bra politiskt rollspel. Ett universellt (eller rimligt lättkonverterat) där man lika gärna kan spela senatorer i antikens Rom eller organisera Tobleroneskandaler för motståndarna hemma i Riksdagen.

Det måste finnas bra regler för debatt i plenni, för intervjuer och för tal till folket. Dessutom någon form av "skumraskaffärer" för hur man ska hantera skandaler och agera under bordet för att hålla sina IB-affärer eller Lundin Oil-aktier hemliga. Kortsiktig krishantering och långsiktig planering sida vid sida.

Introduktionskampanjen i Riksdagen kan baseras på välkända hemskheter från verkligheten.
1 - Regeringen dog i en hemsk flygplansolycka, ni är den nya regeringen.
2 - Justitieministern misstänks för en bordellhärva. Krishantera.
3 - Ett nytt läskigt populistparti är på stark frammarsch. Parera.

Spelmöten kan eventuellt hanteras i nivå, lite som Skuggspelet i Svavelvinter eller Ättespelet i A Song of Ice and Fire. Första delen av spelmötet är man själva politikerna och makthavarna, kanske till och med ministrar eller partiledare som intrigerar och spelar ut abstrakta resurser mot varandra för att få det politiska spelet att spela vidare. Andra delen är man tjänstemän som hanterar pressen, letar reda på hållhakar på politiska motståndare, och så vidare.

Vore skoj. Och dessutom någonting jag inte har sett förr.

Jag har typ spelat i high fantasy-lajvkampanjen med mer eller mindre det här temat i ett par år. DET VAR AWESOME. Nu tar den slut. Men jag önskar så att rollspelet fanns att spela.

Mundo

Myrmidon
Khan, du har ju helt sjukt bra idéer. Kan inte fria ligan anställa Khan på deltid och ge hen nån miljon eller två?

Khan

Kondottiär
Mundo;n211565 said:
Khan, du har ju helt sjukt bra idéer. Kan inte fria ligan anställa Khan på deltid och ge hen nån miljon eller två?
:)

DanielSchenström

Swashbuckler
Mitt önskerollspel är nog bland det tråkigaste man kan tänka sig, AD&D 3rd edition. Dvs en förfining av 2nd edition med det bästa från alla tilläggsböcker som kom under spelets livstid. Till det skulle förstås alla kampanjvärldar som TSR skapat återupplivas och släppas i varsin tjock box och sen få nånting utgivet till sig varje år.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
DanielSchenström;n211624 said:
Mitt önskerollspel är nog bland det tråkigaste man kan tänka sig, AD&D 3rd edition. Dvs en förfining av 2nd edition med det bästa från alla tilläggsböcker som kom under spelets livstid.
Jag skulle gärna höra vad du tycker var det bästa från alla tilläggsböcker, om du har tid och lust att peka ut det nån gång. Kanske en egen tråd på D&D-forumet?

Jarl

Hero
Ett dungeoncrawligt kvasitradspel där avvägningar i strid bygger på hur utrustning och teknik faktiskt funkade i verkligheten. Balans utifrån riktiga förutsättningar. Det är jag sugen på!