Krille
Super Moderator
Jag vill ha ett rymdpiratrollspel.
Jag tror inte det rollspelet finns. Närmast är nog modulen Pirates&Privateers till Star Wars d6, men det är inte helt rätt det heller. Därnäst kommer nog Firefly eller Serenity, men de är lite för mycket rymdwestern och lite för hårt knutna till The Verse. Och resten, inklusive Traveller och Lady Blackbird, missar faktiskt målet. Sorry.
Jag vill ha den där sortens rymdrollspel med piratromantik, stora styrhjul på bryggan, bordningar, huggare mellan tänderna, laserpistoler som säger "pjä", fladdrande Jolly Roger (i rymden), dödskallar, svepande mantlar, skumma flygande kritter på vänster axel, piratkaptener som spelar orgel – den sortens spel.
Jag tror att piratskeppet behöver väldigt mycket fokus, inklusive något smart och innovativt system som hanterar rymdstrid med piratskepp utan att besättningen blir kaptenens tärningsrullarproxys. Skeppet får gärna ha någon form av personlighet också. Förmodligen skapar gruppen sitt piratskepp gemensamt innan de börjar med rollpersonerna.
Jag tror det behövs ett system som gör starka personligheter även om alla rollpersoner i praktiken har samma yrke.
Jag tror att det behövs en värld med lagom stark statsmakt, eller flera stycken med en massa tomrum emellan, så att man har något som kan jaga en men fortfarande möjlighet att gömma sig och gärna någon som kan utfärda kaparbrev.
Och jag vill ha ett spel där man skickar ut alla som säger "men så funkar det inte i rymden, det är ju inte realistiskt" genom luftslussen.
---
Vilket rollspel som förmodligen inte finns vill du ha?
Jag tror inte det rollspelet finns. Närmast är nog modulen Pirates&Privateers till Star Wars d6, men det är inte helt rätt det heller. Därnäst kommer nog Firefly eller Serenity, men de är lite för mycket rymdwestern och lite för hårt knutna till The Verse. Och resten, inklusive Traveller och Lady Blackbird, missar faktiskt målet. Sorry.
Jag vill ha den där sortens rymdrollspel med piratromantik, stora styrhjul på bryggan, bordningar, huggare mellan tänderna, laserpistoler som säger "pjä", fladdrande Jolly Roger (i rymden), dödskallar, svepande mantlar, skumma flygande kritter på vänster axel, piratkaptener som spelar orgel – den sortens spel.
Jag tror att piratskeppet behöver väldigt mycket fokus, inklusive något smart och innovativt system som hanterar rymdstrid med piratskepp utan att besättningen blir kaptenens tärningsrullarproxys. Skeppet får gärna ha någon form av personlighet också. Förmodligen skapar gruppen sitt piratskepp gemensamt innan de börjar med rollpersonerna.
Jag tror det behövs ett system som gör starka personligheter även om alla rollpersoner i praktiken har samma yrke.
Jag tror att det behövs en värld med lagom stark statsmakt, eller flera stycken med en massa tomrum emellan, så att man har något som kan jaga en men fortfarande möjlighet att gömma sig och gärna någon som kan utfärda kaparbrev.
Och jag vill ha ett spel där man skickar ut alla som säger "men så funkar det inte i rymden, det är ju inte realistiskt" genom luftslussen.
---
Vilket rollspel som förmodligen inte finns vill du ha?