Nekromanti Rollspelet du vill ha men som (förmodligen) inte finns

Krille

Super Moderator
Jag vill ha ett rymdpiratrollspel.

Jag tror inte det rollspelet finns. Närmast är nog modulen Pirates&Privateers till Star Wars d6, men det är inte helt rätt det heller. Därnäst kommer nog Firefly eller Serenity, men de är lite för mycket rymdwestern och lite för hårt knutna till The Verse. Och resten, inklusive Traveller och Lady Blackbird, missar faktiskt målet. Sorry.

Jag vill ha den där sortens rymdrollspel med piratromantik, stora styrhjul på bryggan, bordningar, huggare mellan tänderna, laserpistoler som säger "pjä", fladdrande Jolly Roger (i rymden), dödskallar, svepande mantlar, skumma flygande kritter på vänster axel, piratkaptener som spelar orgel – den sortens spel.

Jag tror att piratskeppet behöver väldigt mycket fokus, inklusive något smart och innovativt system som hanterar rymdstrid med piratskepp utan att besättningen blir kaptenens tärningsrullarproxys. Skeppet får gärna ha någon form av personlighet också. Förmodligen skapar gruppen sitt piratskepp gemensamt innan de börjar med rollpersonerna.

Jag tror det behövs ett system som gör starka personligheter även om alla rollpersoner i praktiken har samma yrke.

Jag tror att det behövs en värld med lagom stark statsmakt, eller flera stycken med en massa tomrum emellan, så att man har något som kan jaga en men fortfarande möjlighet att gömma sig och gärna någon som kan utfärda kaparbrev.

Och jag vill ha ett spel där man skickar ut alla som säger "men så funkar det inte i rymden, det är ju inte realistiskt" genom luftslussen.

---

Vilket rollspel som förmodligen inte finns vill du ha?

Ram

Skev
Jag vill ha Sin city RPG. Alltså på riktigt. Ett spel som på allvar hjälper mig göra riktigt awesome noir med tunga val och förlust av kontroll kryddat med hårda, våldsamma uppgörelser.

Jacques Tardi: Adeles extraordinära äventyr - rollspelet...fast man skulle behöva kulisser och pappfigurer tecknade av Tardi för att ens komma nära en känsla av serien, troligtvis skulle man inte lyckas ändå.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Ett bra och häftigt retro-Drakar och Demoner. (Överraska mig, Riotminds).

Ett narrativistiskt kung-arthur-rollspel. (KAP går att köra lite halv-narrativistiskt, men gör det inte jättebra; det hela blir ganska ineffektivt och det är på det stora hela ett väldigt traditionellt rollspel byggt från simulationistiska premisser).

Staffan

Myrmidon
Krille;n211326 said:
Jag vill ha den där sortens rymdrollspel med piratromantik, stora styrhjul på bryggan, bordningar, huggare mellan tänderna, laserpistoler som säger "pjä", fladdrande Jolly Roger (i rymden), dödskallar, svepande mantlar, skumma flygande kritter på vänster axel, piratkaptener som spelar orgel – den sortens spel.
Förutom laserpistolerna (som man får byta mot flintlås) så kommer den gamla AD&D-settingen Spelljammer rätt nära.

Typ så här:

zonk

muterad
Krille: Lägg till extra pirathattar till Rogue Trader? ;)

Apropå spel jag vill ha men som antagligen inte finns, Rouge Trade, helt klart!! (En dag får jag o Zorben ta oss samman o ta tag i det där...)

Ett riktigt bra deckarspel utan övernaturliga grejer hade jag varit sugen på ett spel där man spelar trötta försupna snutar/FBI agenter och löser mord/jagar seriemördare. Hade behövt ha en grym förhörs mekanik (som inbjuder till rollspel) och välskrivna äventyr som lätt kunde blandas in i rollpersonernas riktiga liv.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
pingas;n211419 said:
Call of Cthulhu på svenska.

*host*

Eller OK, kanske är det inte riktigt CoC rakt av. Annat regelsystem, om inte annat. Men skicka ett PM om du är intresserad av att läsa igenom, så kan jag skicka länkar till preliminära dokument (spelet kommer till påsk).

Mundo

Myrmidon
Swedish Chef;n211423 said:
Ett riktigt bra deckarspel utan övernaturliga grejer hade jag varit sugen på ett spel där man spelar trötta försupna snutar/FBI agenter och löser mord/jagar seriemördare. Hade behövt ha en grym förhörs mekanik (som inbjuder till rollspel) och välskrivna äventyr som lätt kunde blandas in i rollpersonernas riktiga liv.
Gärna utan storstadskonspirationer. Jag vill lira det på den Skånska landsbygden eller nån liten annan liten övergiven håla.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Swedish Chef;n211423 said:

Jag skulle också vilja se ett sånt. Eller ja, förhör känner jag inget behov av mekanik för, men jag skulle gärna se en massa bra SL-mekaniker och tekniker för att generera intressanta mordhistorier.

Eller egentligen är nog det jag vill ha ett typ Poirot-rollspel. Men jag skulle vara helt OK med försupna FBI-agenter också.

Sen skulle jag nog inte kunna hålla mig från den övernaturliga kakburken, men det kan man ju börja smyga in halvvägs i kampanjen eller så =)

Khan

Kondottiär
Ett riktigt bra politiskt rollspel. Ett universellt (eller rimligt lättkonverterat) där man lika gärna kan spela senatorer i antikens Rom eller organisera Tobleroneskandaler för motståndarna hemma i Riksdagen.

Det måste finnas bra regler för debatt i plenni, för intervjuer och för tal till folket. Dessutom någon form av "skumraskaffärer" för hur man ska hantera skandaler och agera under bordet för att hålla sina IB-affärer eller Lundin Oil-aktier hemliga. Kortsiktig krishantering och långsiktig planering sida vid sida.

Introduktionskampanjen i Riksdagen kan baseras på välkända hemskheter från verkligheten.
1 - Regeringen dog i en hemsk flygplansolycka, ni är den nya regeringen.
2 - Justitieministern misstänks för en bordellhärva. Krishantera.
3 - Ett nytt läskigt populistparti är på stark frammarsch. Parera.

Spelmöten kan eventuellt hanteras i nivå, lite som Skuggspelet i Svavelvinter eller Ättespelet i A Song of Ice and Fire. Första delen av spelmötet är man själva politikerna och makthavarna, kanske till och med ministrar eller partiledare som intrigerar och spelar ut abstrakta resurser mot varandra för att få det politiska spelet att spela vidare. Andra delen är man tjänstemän som hanterar pressen, letar reda på hållhakar på politiska motståndare, och så vidare.

Vore skoj. Och dessutom någonting jag inte har sett förr.

zonk

muterad
Inkognito;n211459 said:
Jag vill ha rymdpiratrollspelet som Krille beskrev, men utan laserpistoler.

Jag har väntat sedan Fenix hade konceptet på ett av sina bästa omslag, men alla vill bara göra fantasy-spel... :(
Ok, nu om inte förr blev jag oxå sugen. Lite Space Pirate Mito möter Ghost in the Shell: stand alone complex's teknologi.

Krille

Super Moderator
Inkognito;n211459 said:
JJag har väntat sedan Fenix hade konceptet på ett av sina bästa omslag, men alla vill bara göra fantasy-spel... :(
Jaja, jag får väl göra ett Järn/HT-hack då!

:cool:

Khan

Kondottiär
Jag skulle också vilja ha ett generationsspel om svenska artonhundratalet. Bönder som bryter mark, bygger gårdar, odlar grisar och avlar höns. Varje spelmöte är ett år med hela årscykeln av skörd, plöjning, gödsling, sådd, etc. Sedan får man se om man överlever på grund av missväxt, utvandring till Amerika, stormar eller att det kommer galna baptister/metodister/laestadianer/pastafarianer och stör den sociala ordningen.

Stor vikt läggs vid bygget av släktgården, lite som Arken i M:Å0 eller ens ägor i Pendragon.

Själva "äventyrandet" handlar om sociala kontrakt i bygden. Kan du få din dotter bortgift? Kan du med att låna mer pengar av din rike farbror? Kan du lösa skammen efter att din syster varit på dansbanan med otäckt hår? Kan ni dölja att det inte blir julfirande för att ni har det för fattigt? Kan ni lösa att gammelhjonen i fattigstugan inte svälter ihjäl när februarikylan blir värre än på trettio år? Vad händer när din son kör på konfirmationen?

Antagonister finns i form av elaka storbönder, fryntliga brukspatroner, grannar som generationen tidigare blivit fiender, onda sockenpolitiker och andra i släkten som har det än mer knapert än du själv.

Inspiration från Emil i Lönneberga, Madicken, Utvandrarna, Bröderna i Björsäter och din egen hembygd. Dessutom tomtar och troll, förstås.

En mörk syn på trolldomen som något man inte förstår finns med i spelet, ens gammelfarbror har hört sägas att det bor troll i hälleberget, att brunnsgubben vaktar vattnet och att Näcken tar barn som badar i Salaån om nätterna. En del "äventyrande" kan handla om det. Vintersvälten är så hård att du måste låna en trollgryta från di sma undar jordi. Men när de får tillbaka den nästa fullmåne ska betalningen vara med - den första levande varelse du får syn på när du kommer hem till gården med grytan...