Nekromanti Rollspelet Edda

olaberg

Hero

Leon

Leo carcion
Snyggt lightsystem. Jag blir lite osäker på var OD&Dinfluensen ligger, förutom tärningsystemet. Har du tittat på system som Zenodia/AD43, BoL eller Mazes and Mina taurs. Av särskilt intresse med tanke på temat borde detta spel vara: Vikings and Valkyries
Reglerna är Mazes and Minotaurs.skrivna av Olivier Legrande och uppdaterade för vikingafantasy. Världen är av er ödmjuke tjänare - men vikingapurister varnas - fokus är på pulp och fantasy.

olaberg

Hero
Coolt med V&V!

Utvecklingsgången från OD&D var så här:

OD&D till Moldvay
Moldvay till insikten att man kan skrota egenskapsvärdena 3-18 till förmån fõr justeringarna -3 till +3
Till insikten att man bara behöver notera de egenskaper som skiljer sig från noll.
Till insikten att om man splittrar Wisdom till dels viljestyrka och dels uppmärksamhet blir det mer logiskt.
Likaså om man splittrar Dexterity till en grovmotorisk och en finmotorisk egenskap
Till insikten att Feats skulle kunna ersätta både grader ochklasser, och att de kallas "förbättringar"
Ersätt OD&Ds 1-2 på 1t6 med d20-systemet, och ha 16 som ett standard-DC.

Leon

Leo carcion
Jupp, jag förstår logiken. Det var väl avsaknaden av både klasser och ranger som fick mig att haja till. Utan att vilja gissla en död häst (som britterna säger) så ser jag den ändringen som en klar fördel och elegant design, åtm för ditt spel. Det gör det öppnare att spela vad man vill spela, och enklare att hålla reglerna i huvudet.

Leon

Leo carcion
...och där kom svaret även på detta på er blogg, misstänker jag :gremsmile:

Det är nästan kusligt. Jag funderade när det begav sig på ett rollspel som skulle spegla Cursus Honororum i sena republikens Rom - dvs den framgångsrike romerske överklassyngligens väg til makt och anseende genom ämbeten, som ett sätt att "rehabilitera" leveltänkande. Tanken var att det hela skulle vara kopplat till Gravitas, som då är den mer kortsiktiga auktoriteten och utstrålningen, och Dignitas som är den auktoritet man har i kraft av avverkade ämbeten.

Något liknande tänk kommer att finnas i mitt folkvandringsspel Fafnir, möjligen enbart för ädlingarna (de som har Gift of Nobility) och antagligen kopplat till gåvogivande. Detaljer ej klara än,,,

olaberg

Hero
Har funderat på att byta bort egenskapen Utstrålning och kalla den Ära, eller att skapa en särskild förbättring som skulle heta Ära.

Men tillsvidare kopplar vi äran till ett enkelt Utstrålningsprov. Finessen med ett modulärt spelsystem: man kan provköra regler för ryktbarhet, till och med ha flera olika och köra dem parallellt.

Detta är ett typexempel på sådant vi inte kan speltesta, utan något som kräver en riktig kampanj.

Konrad Konvalj

Myrmidon
olaberg said:
System-16 (ett enkelt system för en massa olika spel och varianter)
Sannerligen ett smidigt system och allt sånt, men jag är lite nyfiken på hur du kom fram till att 16 är en bra nuffra?

olaberg

Hero
Jag tänkte att det bara är intressant med tärningsslag när risken att misslyckas är lagom stor.

I OD&D används (i gammal konfliktspelsanda) ofta mekaniken 1-2 på t6. Med en eller två förbättringar kan du öka chansen från 1/3 till 1/2 eller 2/3, och det är lätt att bestämma att grundchansen att lyckas med svåra grejer istället ska vara 1/6.

Det är lite för yxigt med t6, dessutom gillar jag t20 av rent estetiska skäl. Så jag ville ha en liknande mekanik som 1-2 på t6, fast för t20. En sannolikhet på 1/3 är bökig på 1t20, så istället tog jag 1/4 som grundchansen att lyckas med något halvkrångligt.

Justeringar med 2 eller 5 hit och dit gör ändå spännvidden stor och tärningsslaget situationsanpassat, men i enlighet med principen om vettiga defaultvärden på allt (värdet noll på en egenskap betyder t ex "bra som envuxen normalvarelse i spelvärlden") känns 25% chans att lyckas som en vettig utgångspunkt för mängder av fall.

I många av de fall där chansen avviker kraftigt från 25%-75% kanske det inte ens är intressant med ett tärningsslag.

Konrad Konvalj

Myrmidon
olaberg said:
Jag tänkte att det bara är intressant med tärningsslag när risken att misslyckas är lagom stor.
olaberg said:
I många av de fall där chansen avviker kraftigt från 25%-75% kanske det inte ens är intressant med ett tärningsslag.
Det kanske förklarades i länken också, men då hajar jag läget.

Tack för övriga förklaringar också!

olaberg

Hero
Att jag inte vet hur snabbt de vänder. Annars att romerska skepp har rammar, men inte långskepp. Jag tänker att platta båtar är the motorväg of Västgötland, att landvägen är puckat pga jobbigt samt fullt av troll i skogarna.

Där jag bor (Floda i Lerums kommun) är det fullt med järnålderslämningar eftersom Säveån rann upp här, en av de viktigare kommunikationslederna till södra Västgötaslätten under järnålder, samt vikinga- och medeltid. Lasta om ditt gods på en platt flodbåt nere vid Porthälla (=Partille) och baxa upp båten i Aspen mha häst.

Leon

Leo carcion
Hmmm, säveån. Säve är annars nära mina gamla hemtrakter (och farsfarfar var prost där).

Romerska galärer bör ju finnas. Som jag förstått det ganska små flodgalärer - tror att det finns något exempel i Tyskland. Vad gäller långskeppen är detta mitt huvudproblemet, för de har väl inte segel än?

Lite tråkigt att missa riktiga långskep...

olaberg

Hero
Jag tänker att de naturligtvis har segel. De som åker ute på havet och utmed kusterna. Flodbåtarna däremot sätter nog bara segel på Vänern och Vättern (gissar och fabulerar pga är spelmakare och inte historiker).

olaberg

Hero
Man ror i de säva (=stilla) vattendragen. I forsarna drar man skeppen med hjälp av hästar som går utmed åkanten. I de riktigt branta forsarna baxar man dem åt sidan och drar upp båtarna i hala lerklädda backar som kallas "ed". Med hjälp av hästar. Bönder som bor vid forsarna gör detta mot betalning.

Leon

Leo carcion
Jupp - det är väl räddningen, lite poetisk licens. Tack - användbart att få höra hur du tänker

olaberg

Hero
Det charmiga med järnåldern är att vi vet ATT de måste funnits och handlat och krigat och odlat och bott och jagat. Men inte riktigt hur. Bara att köra på!

Leon

Leo carcion
Förstår jag dig rätt om Edda är "någon gång under järnåldern"? Tror att det finns en hel del att säga för det upplägget. Jag har ju själv valt "runt roms fall" (Attila - 445AD, Roms Fall 475AD samt Kungadömmen 510AD) för Fafnir - och det rör att man lättare fastnar i det historiskt specifika (vilket jag iofs är bekväm med - det skall vara en balansgång tycker jag)

olaberg

Hero
När jag har speltestat har jag börjat runt år 600 och runt år 500. År 500 är coolast. Ane den gamle har dött, Angantyr Tunnandolg är på väg bort, hans son Ottar på väg fram, Beowulfkvädet (Bodvar Bjarki) äger rum. Bäst fantasypotential.