Jo, magin och magiska föremål är den största haken. Men även i övrigt skulle jag som längst sträcka mig till att systemet är knappt godkänt rent mekaniskt. Skulle jag spela MERP idag (satt faktiskt och läste det för någon vecka sedan) skulle jag inte göra det utan en total omstöpning av RP-skapande, erfarenhet m.m.erikt;n289482 said:Att regelsystemet är komplicerat och tungrott är ett mindre problem - trots sina brister så fungerar det.
Viking?Lemur;n289488 said:Det är faktiskt svårt att komma på ett enda svenskt rollspel som inte redan fått en reboot under senaste år. Det skulle vara Khelataar då, eller Neotech! Fast just det...
Viking, Gemini, Null State, Rotsystem, Värmedöd, Andra Imperiet, Västmark, ...Lemur;n289488 said:Det är faktiskt svårt att komma på ett enda svenskt rollspel som inte redan fått en reboot under senaste år. Det skulle vara Khelataar då, eller Neotech! Fast just det...
Wastelands har inte nämnts, men det kanske inte kvalar in som stort?Björn Wärmedal;n289500 said:Viking, Gemini, Null State, Rotsystem, Värmedöd, Andra Imperiet, Västmark, ...
Men jo, det känns som att alla de stora varumärkena har rebootats. DoD, Mutant, Neotech, Eon, Chock, Kult. Har det funnits några andra stora svenska rollspel som är eller har varit inaktiva produktlinjer?
Trudvang är i full gång i nyutgåva, om än på engelska. Riot kör på.Skarpskytten;n289511 said:Wastelands har inte nämnts, men det kanske inte kvalar in som stort?
DoD Trudvagn är väl dött och begravet? Eller har det återuppstått i digital form?
Och varför nämner ingen Phoenix Command? Finns det någon som vill se en ny utgåva av det?
Nä knappast. Tror heller inte att Aftermath! eller Morrow Project är koncept som någon vill syssla med. Generellt hoppas jag "efter-bomben-spel där man måste bokföra varje tändsticka" är dött och begravet.Skarpskytten;n289511 said:Wastelands har inte nämnts, men det kanske inte kvalar in som stort?
DoD Trudvagn är väl dött och begravet? Eller har det återuppstått i digital form?
Och varför nämner ingen Phoenix Command? Finns det någon som vill se en ny utgåva av det?
Hur skulle man gestalta bristande/ändliga resurser utan att till exempel ha koll på ammunition och bensin?Bolongo;n289519 said:Nä knappast. Tror heller inte att Aftermath! eller Morrow Project är koncept som någon vill syssla med. Generellt hoppas jag "efter-bomben-spel där man måste bokföra varje tändsticka" är dött och begravet.
Man ska så klart ha ett sånt där snitsigt och modernt indie-system där man slår tärningar istället för att slösa bort sin tid med bokföring.Caligo;n289532 said:Hur skulle man gestalta bristande/ändliga resurser utan att till exempel ha koll på ammunition och bensin?
En variant på Västmark-setting är med i Världsträdets grenar, smått och gott-boken till Järn. Så en minireboot typ.Björn Wärmedal;n289500 said:Viking, Gemini, Null State, Rotsystem, Värmedöd, Andra Imperiet, Västmark, ...
Men jo, det känns som att alla de stora varumärkena har rebootats. DoD, Mutant, Neotech, Eon, Chock, Kult. Har det funnits några andra stora svenska rollspel som är eller har varit inaktiva produktlinjer?
Wastelands kommer som en setting till Åskfågelns Freeway Warrior. Anders pratar om det i senaste avsnittet av Bortom Bortom som finns här: http://bortom.nu/2018/07/bortom-bort...-anders-blixt/cogitare;n289539 said:Har inte Anders Blixt skrivit något om att han håller på med en reboot av Wastelands. Eller är det bara något jag inbillar mig?
Frågan är: vad är det som är kul med resurshantering? Kan man svara på den frågan kan man uppfinna en abstraherad mekanism som inte kräver så mycket bokföring.Caligo;n289532 said:Hur skulle man gestalta bristande/ändliga resurser utan att till exempel ha koll på ammunition och bensin?