Nekromanti Rollspelet som minst förtjänar att återuppstå

Khan

Kondottiär
Apropå MERP får man väl säga att star Star Wars D20 gärna får fortsätta vara ett dött spel. Skulle nog säga att det är mer olämplig kombination än Tolkien + RoleMaster.

Bifur

Veteran
erikt;n289482 said:
Att regelsystemet är komplicerat och tungrott är ett mindre problem - trots sina brister så fungerar det.
Jo, magin och magiska föremål är den största haken. Men även i övrigt skulle jag som längst sträcka mig till att systemet är knappt godkänt rent mekaniskt. Skulle jag spela MERP idag (satt faktiskt och läste det för någon vecka sedan) skulle jag inte göra det utan en total omstöpning av RP-skapande, erfarenhet m.m.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Det är faktiskt svårt att komma på ett enda svenskt rollspel som inte redan fått en reboot under senaste år. Det skulle vara Khelataar då, eller Neotech! Fast just det...

Att många hade roligt med de (dåliga) gamla spelen var väl mycket för att folk gjorde saker med materialet som spelmakarna inte hade tänkt på? Gamla räls-Chock funkade ju ungefär som brädspel tills man hittade på egna grejor med lösare ramar och större historier. Gamla Chock (och ännu mera köpäventyren) får stå kvar i hedersmontern på Rollspelsmuséet.

Mundo

Myrmidon
Lemur;n289488 said:
Det är faktiskt svårt att komma på ett enda svenskt rollspel som inte redan fått en reboot under senaste år. Det skulle vara Khelataar då, eller Neotech! Fast just det...
Viking?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Lemur;n289488 said:
Viking, Gemini, Null State, Rotsystem, Värmedöd, Andra Imperiet, Västmark, ...

Men jo, det känns som att alla de stora varumärkena har rebootats. DoD, Mutant, Neotech, Eon, Chock, Kult. Har det funnits några andra stora svenska rollspel som är eller har varit inaktiva produktlinjer?

Conan

انتفاضة
Neo Viking?

Vanliga viking hade jag iof gärna sett rebootat, men finnns väl inget större behove då det finns gott om ex i omlopp, och då spelet håller rätt bra fortfarande vad gäller regler och innehåll m.m.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Björn Wärmedal;n289500 said:

Men jo, det känns som att alla de stora varumärkena har rebootats. DoD, Mutant, Neotech, Eon, Chock, Kult. Har det funnits några andra stora svenska rollspel som är eller har varit inaktiva produktlinjer?
Wastelands har inte nämnts, men det kanske inte kvalar in som stort?

DoD Trudvagn är väl dött och begravet? Eller har det återuppstått i digital form?

Och varför nämner ingen Phoenix Command? Finns det någon som vill se en ny utgåva av det?

Khan

Kondottiär
Skarpskytten;n289511 said:

DoD Trudvagn är väl dött och begravet? Eller har det återuppstått i digital form?

Och varför nämner ingen Phoenix Command? Finns det någon som vill se en ny utgåva av det?
Trudvang är i full gång i nyutgåva, om än på engelska. Riot kör på.

Bolongo

Herr Doktor
Skarpskytten;n289511 said:

Nä knappast. Tror heller inte att Aftermath! eller Morrow Project är koncept som någon vill syssla med. Generellt hoppas jag "efter-bomben-spel där man måste bokföra varje tändsticka" är dött och begravet.

Caligo

Swashbuckler
Bolongo;n289519 said:
Nä knappast. Tror heller inte att Aftermath! eller Morrow Project är koncept som någon vill syssla med. Generellt hoppas jag "efter-bomben-spel där man måste bokföra varje tändsticka" är dött och begravet.
Hur skulle man gestalta bristande/ändliga resurser utan att till exempel ha koll på ammunition och bensin?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Caligo;n289532 said:
Hur skulle man gestalta bristande/ändliga resurser utan att till exempel ha koll på ammunition och bensin?
Man ska så klart ha ett sånt där snitsigt och modernt indie-system där man slår tärningar istället för att slösa bort sin tid med bokföring.

Buff: "Hej, Biff, förra scenen hade du ju massor med tändstickor, hur har du det nu?"
Biff: "Ingen aning, jag har Schrödingerstickor: först efter tärningarna har landat på bordet vet jag. Det är 25% chans att jag inte har några - de försvann i så fall mystiskt mellan förra scenen och den här, stulna av Schrödingerkatten får vi antar - det är 65% chans att jag har så många som vi behöver just nu och det är 10% chans att jag har nog för att starta tredje världskriget. Nu slår vi!"

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Björn Wärmedal;n289500 said:

En variant på Västmark-setting är med i Världsträdets grenar, smått och gott-boken till Järn. Så en minireboot typ.

Khelataar skulle göra sig fint som settingbok till Järn det också förresten.

cogitare

Swashbuckler
Har inte Anders Blixt skrivit något om att han håller på med en reboot av Wastelands. Eller är det bara något jag inbillar mig?

Cog.

Bolongo

Herr Doktor
Caligo;n289532 said:
Frågan är: vad är det som är kul med resurshantering? Kan man svara på den frågan kan man uppfinna en abstraherad mekanism som inte kräver så mycket bokföring.