Där är en hel del någerlunda, till helt, nya turnbased rpg's som jag skulle vilja rikta folks ögon till. De flesta, om inte alla, är PC baserade.
Shadowrun Returns,
Shadowrun: Dragonfall, och
Shadorun: Hong Kong.
Shadowrun Returns är nog det spelet som till fullo drog igång, och visade att stora kickstarter projekt kunde vara riktigt framgångsrika. Men byggde också vidare på, vad
"XCOM: Enemy Unknown" på många sätt och vis var först med att visa några år tidigare... att där faktiskt fanns en marknad för spel som var turnbased. Innan XCOMEU så var turnbased mer eller mindre en död typ av spelsätt... de sista av de stora spelen, som var turnbased, som kom ut som hade någon typ av framgång på marknaden var runt millenie skiftet till en 2-3 år in på 2000-talet... efter det så började det sjunka kraftigt. De flesta turnbased spelen som man kunde få tag på efter det var antingen mindre indiespel, handhållna spel (PSP, DS, etc), mobilspel, och några enstaka jRPG's och wRPG liknande spel här och där... ofta spel som helt enkelt inte togs på allvar över huvud taget, varken av industrin i sig själv, eller majoriteten av spelare. I alla fall. Shadowrun Returns, Dragonfall, och Hong Kong är alla spel som jag personligen tycker är riktigt bra. Och om man gillar rutbaserad tactical turnbased combat, RPG... för att inte tala om Cyberpunk och Fantasy (Fantasy raser, magi, etc, mashat ihop med Cyberpunk)... så får man det här.
Wasteland 2.
Ytterligare ett kickstarter spel som visade kraften av fansen. Och ytterligare ett spel som visar att "Turnbased is back!". För personer som verkligen gillar orginal Fallout spelen så är detta verkligen att rekommendera. För Wasteland 1 är spelet som inspirerade skapandet av Fallout 1 (många av samma folken arbetade på båda har jag för mig), och en/några av folket som låg bakom Wasteland 1 gjorde 2'an. Ett "post-apocalyptic tactical turnbased rpg" (rutbaserad strid) värt att kolla tycker jag.
Divinity: Original Sin.
Ytterligare ett spel som delvis blev till tack vare kickstarter. Det är ett lite mer traditionlet fantasy rpg, with some twists. Dess strids system är lite annorlunda. Det är turnbased kombinerat med action points... och ett slagfält som inte är rutbaserat alls, utan det är mer avstånda baserat (du är fri att flytta dina karaktärer vart de vill, så länge man har action points till det). Spelet har också ett väldigt djupt karaktärsskapar system... till och med djupare än vad Dragon Age: Origins är, så det krävs sin spelare för att ta sig an karaktärsskapandet... men personer som är vana vid penna och pappers rollspel, specielt de mer avanserade typerna, kommer nog inte ha allt för stora problem med det. Spelet har också en 2-spelare co-op möjlighet. För man skapar 2 karaktärer i spelet som är permanenta (sen kan man ha 2 ytterligare companions på det som spelet förser en med)... och om man kör co-op i spelet så styr varje spelare vars en huvud karaktär, och kan sen bestämma hur de två andra companions ska delas upp (har jag för mig).
Hard West.
Western + lite Fantasy'aktigt, turnbased, tactical rpg. Har du spelat XCOM: Enemy Unknown/Within, så vet du hur stridssystemet är, för det är en nästan rakt av kopia av det stridssystemet. Det är dock ett lite annorlunda rollspel, inte bara för att det är ett spel som utspelar sig under Western tider, eller för att där är lite magi i det hela... men även för hur storyn i spelet fungerar. Du väljer ett kapitel, där du spelar som, och följer en viss karaktär i dennes mål, och när det kapitlet är klart väljer du ett nytt som följer en annan karaktär. I kapitlen spenderar också tid på en 3d karta där man springer runt med en ikon som representerar en själv, där man gör allt från att samla in guld, utrustning, mm... och sen så är striderna då ju egna småkartor där man springer runt med sina karaktärer. Tänk Fallout 1, 2 och Tactics... världskarta för resande mm (fast mer inzoomat och sådant), och sen uppdrags områdena. Ens karaktärs förmågor och sådant är också lite intressant och annorlunda. Många av ens färdigheter är representerade av spelkort som man equipar på sina tillgängliga karaktärer, och det kan ge en karaktär många olika typer av färdigheter och effekter. Jaja... tyckte det var ett intressant och anorlunda rpg, är ju i vanliga fall inte särskilt mycket för Western grejs, men XCOM stridssystemet drog mig in.
Blackguards (aka
The Dark Eye: Blackguards), och
Blackguards 2.
Fantasy, turnbased, taktiskt rpgs, där strid tar plats på ett hexagont stridsfält. De är rätt så "run of the mill" aktigt rpgs, och når inte upp till spel från topstandarden av rpg's. Det gör vad det borde mer eller mindre, as one would expect liksom. Det kan fylla tiden mellan bättre rpg's i alla fall. XD
Darkest Dungeon.
Ytterligare ett kickstarter spel. Lite unikt också som spel. Det har en sen medeltida-, till tidig renässans-, -aktig horror med fantasy element i sig... tänk Cthulu, Kult, etc... fast då i en annan tidsålder. Skulle väl kalla det lite mer RPG-lite på vissa grejer... för det är ju mer ett
"rogue-like, dungeon crawler, risk-management" typ av spel, där allt i uppdragen utspelar sig i en sidescrolling typ av grej, stid är turnbased. Och där rpg elementet i spelet är mer på att ens karaktärer och deras utrustning kan levla upp, och sådant. "Du" är en person som fått i uppdrag av en gammal släkting att hyr in hyrsvärd för att försöka rensa ut all ondskan i din familjs gammla hem... som din gammla släkting... ja.. orsakade. Det är inte ett förlåtande spel om man gör misstag, dinna karaktärer kan dö, permanent... och på det så kan de dra på sig allt från stress (kan oftast bara sänkas genom att man skickar dom ivåg på stresssänkande aktiviteter i byn, supa sig full, be, gambling, etc) som kan ha både för och nackdelar av olika styrkor... till possitiva och negativa "traits" som effekterar spelet i olika områden och sätt (på uppdrag, t.ex en kleptoman som stjäl loot som du hittar, hatar en viss typ av fiender så gör mer skada på dem... eller utanför uppdrag som t.ex religös så kan bara sänka stress genom att be i byn, eller en trait som gör att de sänker stress mycket mer om de gör en specifik stressreleaver i byn etc). Ljusnivån i uppdragen är också viktig, ju mer ljus ju lättare fiender och mindre loot och exp, och mörare det är ju svårare fiender men bättre loot och mer exp. Så man kan delvis sätta svårigheten genom att se till att man har tillräckligt mycket facklor med sig. Mat är också viktigt, för hunger kan orsaka problem, specielt i långre uppdrag där de måste äta flera gånger. Spelets art-direction är riktigt intressant också, så där mörk och hemsk och sådant som man skulle kunna förvänta sig i en sådan här setting. Och talarrösten i spelet är riktigt skön också.
Han ger dig storyn i spelet efter hand som du spelar, och han kommenterar med sköna kommentarer när något specielt händer i en strid.
"Executed with Impunity!"
UnderRail.
Ett rätt nytt spel, en månad eller så, and kickstarter... XD Indie mer eller mindre. Det är ett
"post-apocalyptic turn based isometric role-playing video game" som utspelar sig i ett underjordiskt järnvägsnät. Tänk orginal Fallout spelen kombinerat med Metro 2033. Har bara spelat en 10 något timmar än så länge, men utefter vad jag sätt så gillar jag det. Vädigt Fallout aktigt över karaktärssystemet också. Det känns som ett
"proper cRPG" typ av spel. Det gäller att vara uppmärksam dock, för UnderRail, precis som med många av denna typen av spel från den gamla eran, så är det möjligt att missa vad man ska göra. För även om noteringarna för uppdragen ger en rätt bra beskrivning på vad man ska göra, och var man ska göra det, så kan ibland delar av uppdraget bara ges i form utav samtalet man hade med uppdragsgivaren. Och ofta har jag märkt att uppdrags relaterad information går inte alltid att få upprepad för sig från uppdragsgivarna, så om man missade var exakt man skulle möta upp en kontakt i uppdraget, så kan man spendera rätt mycket tid till att irra runt i försök att komma på vad det var man skulle gå.
"Go to X area, then go east from there, and west from the next intersection" etc... på det så är där ingen
"let me add that to your map" grej, eller en markerande grej som leder vägen till nästa uppdrag, eller ! som påpekar att en karaktär har uppdrag för dig, etc...sådant som man får i många spel... för att inte tala om att det inte ens finns en ingame karta att få tag på vad jag vet. Så att gå vilse är definitivt ett problem om man inte är försiktig. Kan vara en bra idea att sitta med penna och papper brevid sig när man spelar. Jag gillar vad jag spelat än så länge dock.
Dead State.
Ytterligare ett kickstarter spel. XD Det är ett
"post apocalyptic, zombie, scavanger survival, basemanagement, roleplaying game". Turnbased strid så klart. Var rätt så länge sedan jag spelade detta dock (2014 nån gång tror jag), så jag minns inte allt för mycket av det. Men jag minns att jag gillade vad jag spelade. Om inget annat så är det värt att kolla upp tror jag.
Mordheim: City of the Damned.
Det är väl inte igentligen ett traditionelt rpg... utan är ju mer klassat som ett "strategy RPG". Det lutar mer åt hållet av Blood Bowl, XCOM, etc, där du är mer av en manager som hanterar en grupp av folk, men där dina anställda kan levla upp och sådant. Där finns både singleplayer, och multiplayer. De flesta skulle väl spela spelet för dess multiplayer, eftersom bordspelet (med samma namn) som spelet är baserat på spelades ju alltid mellan minns två spelare, där man slängde två enheter mot varandra som slogs om loot och wyrdstones. Men personligen så när det gäller PC och Konsolspel så föredrar jag att spela singleplayer... har inte rört multiplayern i det, och kommer inte göra det heller. I alla fall... där är en story i singleplayer, och alla 4 faktionerna har jag för mig har en någerlunda unik story linje (kan ha fel dock). Faktionerna är Mercenaries från The Empire (standars männskliga hyrsvärd), Sisters of Sigmar (krigs/strids Nunnor mer eller mindre XD ), the Cult of the Possessed (så Chaos, mutationer, mm), och Skaven (gigantiska tänkande och talande råttor).
De flesta uppdrags områdena är procedurally generated, så även om man får en karta man sätt tidigare så kan grejer vara annorlunda i dem (vissa passager och/eller dörrar är stängda, etc), och sen är där också special kartor som är oftast kopplade till story baserade uppdrag. Stridssytemet är basserat runt initiativ för vem som aggerar först, movement points där man själv styr varje karaktär och springer runt med dem i 3rd person, action points som används för allt från anfall, färdigheter, till magi. Striderna kan också vara vertikala, där du kan ha folk på olika nivåer som kan anfalla andra med avståndsvapen och magi. Line of sight är också viktig, om ingen av dina karaktärer i din enhet kan se en viss fiende, så kan du inte se var den är. Hörsel kan spela roll också, där man kan få en indikation på var fiender eventuelt kan finnas, men det förutsätter att en karaktär hör det. Om man vid något tillfälle har sätt en fiende, och den sedan försvinner ur vy, så kan man på kartan se var just den fienden sist syntes, tills den dycker upp någon annan stanns.
Som sagt så kan dina råskinn levla upp och bli bättre också, men de kan också ta permanenta skador, och till och med dö permanent. Karaktärer som slogs ut under ett uppdrag måste slå mot listor för att se vad som händer, och där kan utkomsten vara allt från några få bra grejer, till ok, till många olika dåliga grejer. Som dödsfall då ju. Andra negativa grejer som kan hända är att de kan förlora ett öga (vet inte vad som händer i PC spelet om man förlorar båda), bli döva på ett (båda?) öron, bli av med fingrar, armar, och ben, få psychologiska åkommor (t,ex karaktärer som VÄGRAR lämna en närstrid, oavsätt hur dåligt det än må gå), mm... men så länge man inte dör (eller eventuelt så länge karaktären inte blir obrukbar för den är helt blind eller har blivit av med både benen eller armarna, vet inte helt hur det är med de grejerna, har inte hänt mig än att någon blivit av med mer än en av sina par av grejer), så finns karaktären kvar, om än dock med viss negativ förmåga att göra saker i strid, tills du själv gör dig av med den. Det coola med det är att det ger ens karaktärer... karaktär... gör dem intressanta och minnesvärda.
Jaja... det var alla för denna gången... finns säkert fler som jag glömt... men jag låter det stanna här vid 12 stycken. Det räcker väl för nu? XD