Nekromanti Rollspelsåret 2008

anth

Vetefan
Jag tänkte mig en lättsam tråd om rollspelsåret 2008.
Ni får ha med hur många eller få nomineringar som helst i vilka klasser ni vill, men ni ska motivera era val.
Ni kan nominera i klasser som t.ex. bästa rollspelet, årets flopp, bästa kampanjbloggen, bästa konventet, bästa citatet, bästa rollspelsmusiken o.s.v. - överraska oss med bra motiveringar i udda klasser.

Jag tänkte föregå med dåligt exempel genom att inte nominera i några fantasifulla klasser alls:
(så det inte blir så svårt att bräcka mig)

Årets mest vågade: DnD4
Att låta den senaste versionen av världens största rollspel inte vara det minsta bakåtkompatibelt är nog det mest vågade som gjorts i år.
Om det är bättre eller sämre än tidigare versioner vill jag inte uttala mig om, men det är definitivt ANNORLUNDA!
Jag skulle tro att antalet gamla spelare som inte spelar den nya versionen för att de inte tycker om den är ungefär lika många som antalet nya spelare som tillkommit för att de för första gången blivit attraherade av DnD - så spelarbasen är nog ganska oförändrad.

Årets snyggaste rollspel: Coriolis
Även om jag inte är så himla förtjust i själva rollspelet i sig så måste jag erkänna att snyggare spel får man leta efter. När jag tänker efter så har jag mycket svårt att komma på något annat rollspel någonsin som är snyggare - men om jag säger tidernas snyggaste rollspel så kanske Järnringen får hybris, därför säger jag inte det.

Årets skönaste rollspelsvärld: Unhallowed Metropolis
När jag köpte rollspelet så hade jag ingen aning om vad jag höll i händerna, men när jag började läsa så föll hakan ner, och föll, och föll, och föll.
Som gammal rollspelsräv så trodde jag inte att något kunde förvåna mig, men detta var en mycket glad överraskning!
Jag tycker att det är fullkomligt ofattbart att man lyckats få en kombination av zombiesplatter och steampunk att bli en riktig pärla och inte den katastrof som det borde ha blivit.

Årets bästa rollspel: Trail of Cthulhu
Jag har fortfarande inte bestämt mig om det är Robin D. Laws' underbara "Gumshoe"-system, eller Ken Hites fantastiska adaption till Cthulhu som jag ska hylla - så jag hyllar båda.
CoC har i princip varit oförändrat under 6 versioner och 25 års tid - och plötsligt kommer detta underbara spel som vänder upp och ner på allt jag tidigare trott om hur man spelar CoC.

Eksem

Champion
Som vanligt köper jag för få rollspel om året för att kunna uttala mig vidare upplyst, men här kommer i alla fall något:

Årets äventyr: Purge the Unclean
Tradäventyrsperfektion. Kanske finns här ingenting verkligt nytt, kanske är det gamla idéer i ny förpackning, men vad spelar det för roll när det är så här tajt ihopskruvat? Det är inte ett passionerat mästerverk där skavanker och briljans tillsammans bildar något tidlöst och älskvärt. Nej, det här är ett hantverk, där varje del är precis vart den skall vara. Ingen briljans, och inga skavanker.

Årets rollspel: D&D 4E
Den bästa inkarnationen av det största spelet. En händelse som inte bör gå någon rollspelsintresserad förbi. Så här nära rollspelens ursprungliga vision var det länge sedan någon kom. Med ena foten inne i framtiden och den andra i forntiden får vi inte en kompromiss, utan en ny riktning. Med hela det nya konceptet och det digitala initiativet inleds på riktigt vad som kan bli en helt ny intäktsmodell för rollspel.

Arfert

Facit
Bästa "uppvaknande från det döda"

Brittiska rollspelet Dragon Warriors från 1986 släpptes plötsligt och helt otippat som inbunden bok... varsamt renoverat. Och det är fortfarande det i särklass bästa rollspelet om man vill ha combon enkla regler och en medeltida europeisk flavour som möjligen Ars Magica kan matcha. Skriver en recension till Fenix om det nu.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Årets wrnu-skräll:

....tycker jag nog är att jag av alla människor tidigt på året satte mig och skrev och pillade med ett narrativistiskt samberättarspel. Och att jag började spela D&D4e med Arfert, det får close second. Överlag min totala helomvändning från gnällig skit som bara gillade djupimmersionism till att bli en gnällig skit som gillar djuåimmersionism, spelighet och narrativism/samberättande... För mig, rent subjektivt, är det nog årets skräll, eller årets helomvändning, etc.

Årets spel:

Öh, D&D4e är ju kukbra, men jag kan inte låta bli att nominera mitt eget Evolutionens Barn här. Det är tydligen tillräckligt klart för att det ska gå att spela riktigt bra.

...nä, jag kan bara inte ta sån här skit på allvar. Sorry, men det går inte. Så jag ska nog sluta nu. Förlåt.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle vilja lägga till detta:

Årets äntligen: Missleboken till Eon. Att få se denna bok i tryck känns bra. Vette fasen hur länge man hört tala som denna bok.... Så det kändes extra kul at få se den i butik.

/ Johan K, nästan nyuppstigen.

Pilzefrau

hon/henne
I den kateogrin skulle jag hellre nominera Oskrivna Blad och DnD4. De har båda varit på gång ett tag, och äntligen kommit under året.

Storuggla

Champion
Årets snyggaste spel: Mouse Guard RPG.

Årets mest efterfrågade tillbehör: Magic Burner.

Årets mest eftertrakta nya spel: D&D4.

Årets forumsskräll: Krank får jobb, flyttar och visar sig vara helt vettigt och trevlig i verkliga livet.

Årets egotripp: Houses of the Blooded

Årets recensent: Kurt Wiegel. Ja, han var förra årets också, men han gör snygga recensioner och tar intressanta spel. So there.

Storuggla, yay game geeks!

Poseur

Swashbuckler
Mest överskattade rollspel: Dnd4
Tycker helt ärligt att det passar mer som brädspel än vad det gör som rollspel. Men hey, inge fel på monstergrottröjj, en gång om året.(just my humble oppinion)

Mest efterlängtade modul : misslor till eon
Äntligen här och verkligen en riktigt bra eonbok. lär säga ytterligare en gång att Nallo har gjort ett riktigt snyggt jobb.

/poseur tror mer på 2009

Arfert

Facit
Missleboken är riktigt bra, men som nån sa senast vi spelade: "Att alla eonspelare älskar missleboken tyder på att de innerst inne hellre skulle vilja spela nåt annat" ... just för att känslan i boken är så lite Eon, utan nåt annat. Myspys-fantasy, liksom. :gremgrin:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mest oväntade rollspelsupplevelse: En session med Wolframfästet i Kabul, spelad med två UD-tjänstemän, en svensk och en dansk. :gremwink:

G

Guest

Guest
Årets bästa rollspel
D&D4E. Jag har vissligen bara spelat det och håller för närvarande på att förbereda för att vara DM. Men 4:an är verkligen vad jag vill ha. Slimmat, enkelt [enklare], kraftfullt och snyggare [Betyder dock inte att det egentligen är särskilt snyggt, men om man jämför med äldre versioner].

Årets överhype
Oj, oj, oj vad jag längtade men vad besviken jag blev. Jag pratar om Coriolis. Jag öppnade boken, lästa genom reglerna från pärm till pärm och känslan som infann sig var inget annat än ett "Meh" Fattar inte hur man kan släppa ett rollspel med så lite information och med ett så omodernt system år 2008. En besvikelse. Minst sagt. Dessutom är det inte särskilt snyggt. Iaf inte sååå snyggt som folk vill påstå.

Årets helomvändning
Efter att spelat Undergångens arvtagare och kommit halvvägs så har luften bara gått ur hela spelgruppen. Kampanjen är inte rolig längre. Tyvärr. Det började så bra. Fantastiskt roligt. Men nu är det bara ett sömnpiller... Spelgruppen kommer ge kampanjen ett nytt försök nästa år.

Simon

Swashbuckler
Årets nya, omarbetade utgåva: Jag skulle vilja ge delad plats till 4E och Solar System. 4E både av nåt slags själklara yttre själ, som att det är en väldigt stor rollspelsnyhet och en av många väldigt efterlängtad och uppskattad nyutgåva, och av att jag själv personligen för första gången blivit sugen på att spela DnD. Solar tycker jag är värd platsen eftersom det gjorde det i sig utmärkta systemet i det ganska dåligt skrivna Tsoy mycket mer tillgängligt, inspirerande och användbart. Och att det har revolutionerat mitt eget och min spelgrupps rollspelande.

Årets generiska rollspelssystem (och nu vet jag att Fiktionslek skulle bli arg på mig för att jag använder "system" på ett dåligt sätt, men jag hävdar the power of usage): Återigen, Solar System. Det kan inte ha undgått många att jag anser det vara ypperligt när man vill dra igång en kampanj eller plocka upp en gammal rollspelsvärld men inte vill dras med gamla regler. Förutom att själva grundmekaniken är så bra så är det ett särskilt bra generiskt system därför att mängden crunch man bör/kan/vill skapa till sin kampanj är väldigt skalbart efter lust och behov.

Årets besvikelse: Coriolis. Fan va synd. Så snyggt, så lovande förhandstittar, och så blev det så innehållslöst.

Årets kampanj: Inget snack om saken, för min del går rösten raka vägen till Stormarnas tid, eminent spelledd av NilsH. Kampanjen innehöll den fetaste blandningen av ren awesomeness i form av superkrafter, sverigenationalistiska skurkar, explosioner i Ystad, fajter över Öresund, shootouts vid Vombsjön, och känsligare ämnen som relationer, ambition kontra empati, identitet, kärlek, svek och framtidstro. Och en fet avslutning, såklart. :gremgrin:

Mogger

Hipsteranka
Årets Bästa Spelupplevelse: 3:16, för svårslagen ändamålsenlighet och funktionalitet. Hypen är befogad.

Årets Bästa Modul: Dont Lose Your Mind till Dont Rest Your Head. Snygg med! Fast helst vill jag säga Ulvriket - Det Eviga Kriget. :gremsmile:

Årets Överraskning: Att Baron Munchausen dök upp igen med sitt spel The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen. Iaf om man som jag inte hade koll på det.

Årets mest efterlängtade, men ännu inte inhandlade: Mouse Guard.

Årets Förhoppning Inför 2009: Att vi får se några svenska storspel som håller måttet. Neotech 3 och Western, alltså. Och att Revolver blir klart.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tackar och bockar...

2009 bör kunna bli ett riktigt bra Eonår som det ser ut nu... Mycket saker som är på gång och nära på att bli färdiga. Frågan är väl bara om Kim har tid att teckna alla bilder.

Blasphemy

Swashbuckler
Äsch då...

Mundana är bara en mer mångfacetterad värld än många andra som vanligen har EN stämning. I Eon kan du spela myspys-fantasy som Missla i Daggbacken. Hårda stamkrig i de snöiga kraggbergen. Riddarkampanjer i Consaber där du räddar sköna jungfrur från torn. Intriger & lönnmord i the Thalaskiska hoven. Exotiska intermezzon på slavmarknaderna i Mûhad. Byråkratiska besvär i Jargiska provinser. Desperata och utsvultna bönder som gör uppror mot förtrycket i Damarien och så vidare...

Det är en stor värld... med plats för mycket. Man kan med fördel hoppa med olika spelgrupper och olika miljöer för att testa lite allt möjligt...

Kul att du gillade boken.

Genesis

Ni dés ni maître
Årets jojospel
3:16. Första gången jag läste om det tyckte jag att det verkade ganska trist. Sedan läste jag mer om det efter att det kommit ut, och tyckte att det lät kul, och beställde hem det. Så läste jag igenom det, och konstaterade att det var så djävla bra!!! Sedan spelade jag det ett par gånger, och insåg att det lämnar en hel del åt spelledaren, och inte hjälper till så mycket som jag först trodde. Det kunde inte spela på det vis jag förväntat mig. Sedan spelade jag mer och upptäckte balansproblem i spelet i det långa loppet. Börjar tycka att det är ett ganska mediokert spel. Sedan hade vi en riktigt skön avslutning på kampanjen idag, och jag återupptäcker det som gör spelet så bra i det korta loppet.

Årets kampanjavslut
Eftersom vi är så dåliga på att få ett ordentligt avslut på kampanjer vi spelar i vår grupp, så är 3:16 den enda kandidaten. Men djävlar i havet, vilket avslut! Rollpersonerna kommer öga mot öga med den genmanipulerade mutationsutomjordingen som startade hela kampanjen (och som senare dödat hela deras gamla legion), efter att ha vadat igenom horder med slemmiga tentakler och varelsens genmodifierade superkrigare, och överfalls med en anstormning av bilder. Bilderna visar först varelsens minnesbilder av hur den blev tagen från sitt hem av ondskefulla människor som slaktade dess artfränder, och blev utsatt för hemska, smärtsamma och förödmjukande experiment. I den andra anstormningen kommer det kollektiva minnet från den art som levde på den planet de nu befinner sig på, innan rollpersonerna kraschade där och sprängde ett helt sjukhus fullt med folk, och drog med sig resten av den mänskliga armadan som närapå utrotat planetens befolkning. I den tredje vågen skickades varelsens skuldkänslor. Den hade tvingats av sina mänskliga herrar att skapa mängder av muterade supersoldater av fredliga utomjordingar, som sedan skickats som chocktrupper till andra planeter för att släcka miljontals liv.
Under denna anstormning sätter Danny, beväpnad med en eldkastare, mynningen mot käften och trycker av. Bubba Stanks förlorar komplett all vett och sans, dunkar huvudet mot väggen för att hålla bilderna på avstånd, tills till slut hans hjärna smälter ihop, mer eller mindre. Rodriguez uppfylls först av skamkänslor och sliter av sig sina gradbeteckningar och sin rustning, och står framför varelsen, naken. Han förstår. Han går fram till varelsen, som muterar sig och smälter ihop sin essens med Rodriguez. Sedan beger han sig ut ur citadellet, som håller på att kollapsa, eftersom varelsen till stor del var citadellet (den andra delen var rollpersonernas gamla kraschade rymdskepp). Förstärkningarna anländer, och Rodriguez, med en nästan frånvarande blick, lämnar sin rapport. Han är enda överlevande, och var tvungen att eliminera varelsen, trots strikta order att ta den levande. Vi lämnar Rodriguez när han fritar sin gamle löjtnant Krüger, som spärrats in för sitt hat mot mänskligheten och sina terroristsympatier.

Organ

Out of time, out of mind
Storuggla said:
Årets forumsskräll: Krank får jobb, flyttar och visar sig vara helt vettigt och trevlig i verkliga livet.
Samt spelar Dungeons & Dragons, inte att förglömma... :gremwink:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Jag är lite förvånad över att ingen nämnt Dark Heresy ännu. Jag skulle utan tvekan slänga upp den på förstaplatsen vad gäller coolast och bäst beskriven spelvärld. Dessutom skulle den även nog kvala in som, kanske inte nödvändigtvis vinnare men i alla fall i topp tre, i kategorin snyggaste spel. Hade det haft ett bättre regelsystem skulle det utan tvekan även kammat hem högsta vinsten i kategorin "bästa spel".

/Anders

Poseur

Swashbuckler
Håller inte riktigt med här

Missleboken är riktigt bra och fortsätter i samma myspysanda som alla eonböcker har enligt mig.
Eon är en glad mysfantasy enligt mig.
Vissa moduler(delar av världen) är bara lite mörkare vilket bara ger en mångsidig värld.
Men att hävda att eon ine är ljusa mysiga björkskogar i sommaren är konstigt tycker jag.
Misslor är dessutom sådär grymmt ondskefull att den tillochfrån är läskigare och mörkare än dom flesta böcker.

Eller se helt enkelt vad Nallo skrev tidigare. Han uttrycker sig bättre.

/poseurs mundana är grisodlingsepikdystertochmysigt på samma gång. Hur nu det går ihop...