Nekromanti Rollspels Makeri och frågor kring regelsystem.

Siffner_UBBT

Veteran
Jag har aktivt rollspelat i cirka 3 år med ett par kompisar och på senaste intresserat mig av att konstruera ett eget rollspel.

Jag har en fråga då spelet utspelar sig kring ett T100 - system och i procent. Mycket av reglerna, eller iallfall de som kretsar kring kalkylaktionen kring din CiP ( Chans i Procent ).

Regelsystemet är rätt hårt baserat på Götterdemmerung ( Riotminds )T100 system när det kommer till förmågor ( Krav på visa värden i visa färdigheter samt rätt komponänter och förutsättningar. )

också kring din CiP där man räknar ut din naturliga skicklighet för handlingen genom att lägga ihop ett antal ( ofta två stycken ) Attribut ( Styrka, Psyke ect ect ) och dela på lika många som lagts ihop för att få ett medelvärde.

Själva världen är egen och är inspirerad av Fable 2, och jag tyckte Götter var ett bra regelsystem att basera sig på då det också hade flint lås vapen.

Jag undrar om de har en licens för regelsystemet? och formlerna? ( De var ju knappast de som kom på hur man räknade ut medelvärdet av något..... )

Jag kan förstå namn och visa termer typ som:
Arketyperna
CL
BC

men är Attribut namn skyddade också såsom:
Styrka....
Perception
Koncentration
osv.

Jag vill ju inte bli ovän med Riotminds men jag vill hellre bygga upp rollspelet runt världen.
Men jag vill inte limitera mig som modul till spelet då jag känner att det inte är tillräckligt flexibelt.

tack på förhand :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Du får sno allt i regelväg, så länge du formulerar det hela med egna ord. Du får till och med sno statblock från monster men är monstrets namn väldigt säreget bör du låta bli att ta namnet. Tabeller kan du sno rakt av så länge de inte sträcker sig över flera sidor.

Jag kommenderar att du tar dig igenom FAQ:en på Rollspelshörnan som tar upp just det du frågar efter.

/Han som läst en immaterialrättskurs och på en tenta dök det faktiskt upp en fråga om spelregler

Arfert

Facit
Det är som Han säger, så länge du använder egna ord och inte snor text rakt av. Själva regelsystemet i sig är inte skyddat. Och de flesta regelsystem är baserat på nåt tidigare, mer eller mindre... Många svenska större spel har ju som bekant sitt ursprung i Chaosiums Basic Roleplaying.

Snow

Swashbuckler
Arketyperna
CL
BC
Arketyp är ett svenskt ord, så använd det. Precis som styrka är ett svenskt ord. Det du inte får använda är den exakta beskrivningen (alltså ord för ord) av tex Styrka eller Arketyp.

Siffner_UBBT

Veteran
Snow said:
Arketyperna
CL
BC
Arketyp är ett svenskt ord, så använd det. Precis som styrka är ett svenskt ord. Det du inte får använda är den exakta beskrivningen (alltså ord för ord) av tex Styrka eller Arketyp.
Fattade inte riktigt? Jag får använda ordet Styrka ( som ett Attribut eller "stat") Men jag får inte beskriva det som styrkan gör med exakta ord? var det så du menade ?

Sodivra

Champion
PureSnowX said:
Snow said:
Arketyperna
CL
BC
Fattade inte riktigt? Jag får använda ordet Styrka ( som ett Attribut eller "stat") Men jag får inte beskriva det som styrkan gör med exakta ord? var det så du menade ?
Du får ha ett attribut som heter Styrka även om det finns andra rollspel med ett attribut som heter Styrka, men du kan inte kopiera texten som beskriver Styrka rakt av från ett annat rollspel.

Andy

Vila i frid
Re: Rollspels Makeri och frågor kring regelsystem

Lite OT, sorry.

Det är som Han säger, så länge du använder egna ord och inte snor text rakt av.
Just detta har gett mig idén att man/jag skulle kunna översätta, sig Burning Wheel, rakt av till svenska och komma undan med det. Eller?

Siffner_UBBT

Veteran
Arvidos said:
PureSnowX said:
Snow said:
Arketyperna
CL
BC
Du får ha ett attribut som heter Styrka även om det finns andra rollspel med ett attribut som heter Styrka, men du kan inte kopiera texten som beskriver Styrka rakt av från ett annat rollspel.
Haha nej men det fattar jag :gremtongue: man vill ju att det ska vara så eget som möjligt. Man får fokusera på stämningstexter och exempel och termer för att dra bort uppmärksamheten på själva systemet, så det känns originellt eller i all fall roligt.

min tanke är att nästa edition av mitt rollspel ska försöka ändra lite och förhoppningsvis sakta och säkert bli ett unikt system.

Rollspelet har en fast grund ( allt är i huvudet ( klart också inte bara ideer. ) Nu skall jag finna tid till att skriva samt att utveckla förmågorna och färdigheterna.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Andy said:
Lite OT, sorry.

Just detta har gett mig idén att man/jag skulle kunna översätta, sig Burning Wheel, rakt av till svenska och komma undan med det. Eller?
Gör det!! NU!!

Rickard

Urverk speldesign
Andy said:
Näe, för det är blott en bearbetning.

/Han som hänvisar hit för mer information som borde svara på alla frågor i denna tråd

Andy

Vila i frid
Näe, för det är blott en bearbetning.
Okej, men om jag lägger till, tar bort, stuvar om och byter namn på saker så kommer det att bli en fri bearbetning.

Ja, vi får se var det slutar (i papperskorgen med 99% chans).

/Andy som tycker det är kul att skriva (oavsett lagar och regler)

Rickard

Urverk speldesign
PureSnowX said:
min tanke är att nästa edition av mitt rollspel ska försöka ändra lite och förhoppningsvis sakta och säkert bli ett unikt system.
Ett tips är att du inte utgår från ett annat system på det sättet, för det kan vålla problem i och med att du låser dina egna tankebanor. Jag utgick från DoD runt 2003 (började först som husregler 1998) när jag skrev Matiné och inte förrän några år senare insåg jag hur mycket det hindrade mig rent kreativt att utgå från ett annat system så jag fick kasta ut allting och börja om från början. För rester ur det gamla systemet gjorde att jag inte kunde ta ut svängarna.

Ett tips är att du inte heller skriver ner så mycket. Skriv ner lite stödord så att du får ett ramverk och sedan testkör det. Jag minns när jag skrev 12 sidor besvärjelser och efter speltest insåg jag att speldesignen inte uppnådde det jag ville så jag fick skriva om alla besvärjelser. Det var ... besvärligt.

/Han som önskar lycka till med spelskapandet

Siffner_UBBT

Veteran
Han said:
PureSnowX said:
Ett tips är att du inte utgår från ett annat system på det sättet, för det kan vålla problem i och med att du låser dina egna tankebanor. Jag utgick från DoD runt 2003 (började först som husregler 1998) när jag skrev Matiné och inte förrän några år senare insåg jag hur mycket det hindrade mig rent kreativt att utgå från ett annat system så jag fick kasta ut allting och börja om från början. För rester ur det gamla systemet gjorde att jag inte kunde ta ut svängarna.

Ett tips är att du inte heller skriver ner så mycket. Skriv ner lite stödord så att du får ett ramverk och sedan testkör det. Jag minns när jag skrev 12 sidor besvärjelser och efter speltest insåg jag att speldesignen inte uppnådde det jag ville så jag fick skriva om alla besvärjelser. Det var ... besvärligt.

/Han som önskar lycka till med spelskapandet
Mjoo det är sant. Men jag tror det är sådant man måste inse just pga för när man inser att ett system som är reviderat och inser att det inte uppnår det man vill då vet man ju faktiskt vad man vill att det ska uppnå.

Jag satsar på att lära mig av mistagen. Men alla system är inte dragna rent av bara CL och Förmågmallen.

Och även dem är inte dragna RENT av utan ändrade lite efter tycke om vad jag behöver.

Arfert

Facit
lite OT; om du vill ha ett svenskt BW, men jag har skrivit en del tilläggsregler till Saga som gör att strid blir mer i stil med BW.... fast ändå ett eget system.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ärligt, vem ska stämma dig? Det finns inte ett rollspelsföretag i Sverige som har de musklerna. Skapa ditt rollspel som du vill med de regler du vill. Kopiera det, modifiera det... Så började jag för 25 år sen och nu har jag ett system som jag i a f inte sett nånannanstans.

Det är utveckling att kopiera och förädla. Och så länge du inte tänker göra vinst på det tror jag knappast att nån kommer anmäla dig för något. Kör på som nån skrev i tråden. Att skapa rollspel är utvecklande och kul. Riot? De borde bli glada om nån tycker att deras regler är värda att likna. Stort lycka till från en gammal rollspels nerd. :gremlaugh: Kör HÅRT!

Andy

Vila i frid
Svenskt BW

lite OT; om du vill ha ett svenskt BW, men jag har skrivit en del tilläggsregler till Saga som gör att strid blir mer i stil med BW.... fast ändå ett eget system.
Ja, men det är inte just striden som jag vill ha som BW. Jag kör med enkla versustest för strid (inte script). Det är massa annat med BW som jag vill komma åt.