Nekromanti Rollspels Making

ApOcAlYpTiC

Veteran
Joined
16 Jan 2001
Messages
34
Location
Umeå
Jag har nu bestämt mig det blir ett -StarShip Troopers-
rollspel, som inte ska vara en modifering utan det ska vara en kopia. Jag har förstås sett filmen och jag har mycket fakta om tex vapen och alla "bugs" men en sak har jag scårt för och det är hur jag ska fixa storyn. För filmen börjar ju mitt upp i allt och har inte direkt en story om hur världen förandrades och hur det utvecklades, ett förslag är ju boken. Men jag har hört att den har nästan en helt annan story än filmen. Då skickade dom typ bara 100 soldater fast dom hade mega rustningar och super vapen det tycker jag förstar action känskal ganska mycket. jag vill ha det som filmen med all cool action och blodiga scener men storyn blir nog ett litet påhitt kanske??

'Whats the matter its only a bug?'
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Läs boken och du kommer få ideer i och för sig så är filmen EXTREMT långt ifrån boken men ändå du kan kombinera och fixa det....

Jag kan gå med på vad gäller StarShips Trooper filmen att jorden var troligt viss samma som Henli skildrar i sin bok StarShips trooper boken.. MEN handlingen var HELT annorlunda i boken.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Han kanske inte gillar att läsa :)
Det stämmer att de är olika; bland annat så ironiserar filmen över bokens ursprungliga budskap - om du tittar noga ser du att filmen är upplagd som en propagandadokumentär från den värld den tänks utspelas i.

Stora rustningar och små trupper behöver inte förstöra "actionkänslan"; betänk att varje soldat blir _viktigare_ då, så RP får mer ansvar (mao, det blir roligare när de lyckas, och som SL kan man isolera dem från jobbiga SLP).

Det finns faktiskt en del info i filmen; kolla in vad som händer på akademin i början, så får du en del ledtrådar. Samhället är på vissa sätt hårt styrt (en del ren fascism lyser igenom här och var); man får inte föda barn hur som helst utan tillstånd. Det enda sättet att bli en riktig medborgare är att ta värvning. Någon sorts mentala krafter existerar; den som har dem kan räkna med att värvas till... "games & nånting" kallades det, men tänk, tja Gestapo. Eller CIA om du föredrar att se dem som good guys, men de flesta Riktiga Soldater glor nog snett på dem. De olika truppslagen konkurrerar med varandra. Osv.

Om du inte vill läsa boken, se om filmen arton gånger eller så. Varje gång kommer du att märka något sådant. Sedan, om kampanjen främst inriktas på pangpang är kanske inte en hyperdetaljerad bakgrund viktig; militärstaten fanns INNAN bugs dök upp, vad jag vet. Se bara till att spelarnas karaktärer hör till liknande truppslag, så att de har anledning att hålla ihop. Sedan får de ett uppdrag till plats X. Efter obligatoriskt buganfall så decimeras de (slakta lite SLP). Sedan kan de plötsligt inte få radiokontakt med basen. De kan definitivt inte få någon hemtransport. VAD PÅGÅR?

Nightowl, lite får du väl tänka ut själv

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag har fått för mig att det finns någon mulitimedia-CD som innehåller en massa information om Starship Troopers. Jag har dock ingen aning om var man kan få tag på den.

Ridijeck
som önskar att den filmen kunde komma på TV någon gång
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Det stämmer att de är olika; bland annat så ironiserar filmen över bokens ursprungliga budskap - om du tittar noga ser du att filmen är upplagd som en propagandadokumentär från den värld den tänks utspelas i."

Med regissören från Robocop, vad kunde man vänta sig? Jag skulle använda denna propaganda för att bygga upp boken med. Lite reklam, lite värvningsaffischer och en sund dos sjuk humor.

"Stora rustningar och små trupper behöver inte förstöra "actionkänslan"; betänk att varje soldat blir _viktigare_ då, så RP får mer ansvar (mao, det blir roligare när de lyckas, och som SL kan man isolera dem från jobbiga SLP)."

Helt rätt. Nu råkar jag visserligen vara Mobile Suit fetischist, men det har egentligen inget med det hela att göra. :gremsmile: Om RP blir tuffare så kan man vara 3-4 stycken och ändå ha juste eldkraft.

"Samhället är på vissa sätt hårt styrt (en del ren fascism lyser igenom här och var)"

Lyser igenom? Den är uttalad. Samhället är ett rent fascistiskt samhälle och ingen försöker dölja det.

"...men tänk, tja Gestapo. Eller CIA om du föredrar att se dem som good guys,"

Förstår nog inte riktigt vad du menar här? Skall man se CIA som good guys? Eller Gestapo? Eller Speleri?

"Sedan, om kampanjen främst inriktas på pangpang är kanske inte en hyperdetaljerad bakgrund viktig; militärstaten fanns INNAN bugs dök upp, vad jag vet."

En bakgrundhistoria är till och med överflödig. Jag skulle skippa den helt och koncentrera mig på att beskriva världen som den ser ut nu. (Nu = sen, om ni förstår.)

"Se bara till att spelarnas karaktärer hör till liknande truppslag, så att de har anledning att hålla ihop."

Jag kan tänka mig två saker, antingen är man en grupp som ingår i en pluton (Mera folk, mera action, mindre överlevnadchans, mer som filmen.) eller så är man ett specialistgäng (Tuffare vapen, inte lika tufft som filmen.).

"Sedan får de ett uppdrag till plats X. Efter obligatoriskt buganfall så decimeras de (slakta lite SLP). Sedan kan de plötsligt inte få radiokontakt med basen. De kan definitivt inte få någon hemtransport. VAD PÅGÅR?"

Fasen vad mediokert banalt och trist det låter. Förlåt, men det var nog en av de minst originella idéer jag hört på länge. Lite andra äventyrsuppslag:

1) Födelsedagen! Någon snubbe i toppen fyller år, ni har fått i uppdrag att hämta hem en insektstrofé som present till honom från regementet. Insekten får vara död, men inte skadad.

2) Brainbugsbunny! Er grupp och en PSI:are (kan vara antingen RP eller SLP) skall iväg och söka reda på en hjärninsekt. När detta är gjort måste ni komma på ett sätt att använda den för att avstyra det pågående anfallet mot bas/planet/skepp X.

3) Invasion! Insekterna har landat på jorden! Dra på er de stora hagelgevären och ge er ut på jakt. (Okej, det är bara en ursäkt för att få splatta.)

4) Fred! En PSI:are i gruppen blir kontaktad av en hjärninsekt som vill sluta fred. Skall ni rapportera det till era överordnade eller sticka ner och undersöka själva? Stygg hook: Insekterna VILL sluta fred. Ingen normal rollspelare skulle anta det, de tror bara att alla är ute efter dem och skulle genast koka ihop en teori om att det bara är ett trick.

5) Värvningsdags! En bunt nya rekryter har kommit, det är upp till er att lära upp dem.

6) Propagandadags! Ni skall ut i skolor och liknande för att informera om nödvändigheten med en stark armé och ett toppstyrt samhälle.

7) Desertörer! Armén suger stora hästb****r och ni vill sticka.

Jag ser helt klart humor som den viktigaste ingrediensen, därefter action.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Fasen vad mediokert banalt och trist det låter. Förlåt, men det var nog en av de minst originella idéer jag hört på länge. "

Jag hade bara fått popcorn till frukost, du får ha förståelse... ;-)

Dina förslag var verkligen roligare - men jag är en kratta på militära äventyr också.

"Good guys" var inom parentes eftersom även om Gestapo är den bästa ekvivalensen så tenderar folk att ha en knee-jerk-reaktion mot allt som har med nazism att göra; CIA _är_ liter mer tveksamma, och jag betvivlar att folket i spelvärlden hatar PSIarna så mycket.

Och vad beträffar fascismen så fegade jag ur (vis efter ett flertal incidenter med Heinlein-fans); du sade det, inte jag, så när älska-Heinlein-maffian slår ned på dig för att du är så förbannat politisk korrekt :) så springer jag och gömmer mig.

Nightowl, fegis.

Förresten, VILL man betona humor, läs Harry Harrisons "Bill the Galactic Hero" med uppföljare, suveränt elak parodi på Starship Troopers, och alla andra Stora Muskulösa Hårda Naz... eh, Amerikaner som skjuter onda utomjordningar.

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

BOTJER

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
40
ursäkta om jag lter pessimistisk men imho kan man inte göra hela spel på filmhjlte material, tex matrix, för dessa filmer handlar om en liten grupp hjälte personer, starship troopers funkar nog men jag skulle nog inte spela det, hellre skulle jag spela det om det var en "mod" till tex neotechs regler.
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Förslag

"4) Fred! En PSI:are i gruppen blir kontaktad av en hjärninsekt som vill sluta fred. Skall ni rapportera det till era överordnade eller sticka ner och undersöka själva? Stygg hook: Insekterna VILL sluta fred. Ingen normal rollspelare skulle anta det, de tror bara att alla är ute efter dem och skulle genast koka ihop en teori om att det bara är ett trick."

Nej, eftersom de är så hjärntvättade av federationens sanningsministerium. Vad är det som säger att insekterna ville ha krig till att börja med? Jag undrar just hur det första mötet mellan insekterna och människorna såg ut. Vem sköt först? Låt säga att federationen haft ett hemligt lågintensitetskrig mot insekterna långt innan klendathu i syfte att reta upp dem tillräckligt för att kunna rättfärdiga ett totalt krig. Dessutom är jag väldigt fundersam angående den där asterioiden. Äventyrsförslag:

- Ni är stationerade på planeten A-10-32. Platsen där människor först blev anfallna av insekterna. Den lilla kolonin som låg på planeten krossades totalt. Som de patrioter som ni är bestämmer ni er för att på er lediga tid besöka ett minnesmonument på platsen. Väl framme lämnar ni den inhängnade monumentsplatsen och vandrar ut i ruinerna. Av en slump märker ni att ruinerna är kulisser och byggdes som ruiner. För att undvika att det här händer har federationen släppt ut ett antal insekter bland ruinerna. Eftersom ni har vanhelgat ruinerna hamnar ni på en straffkommendering.

- Under den senaste tiden har någon lyckats hacka federationens informationsnärverk ett flertal gånger och ersatt informationen med samhällsundergrävande propaganda. Intrånget spåras och verkar ha anknytning till en stor rymdkoloni som tagit avstånd från federationen och sedan länge isolerat sig från federationen kontaktförsök. Ni ingår i en förhållandevis liten "utredningsstyrka" ledd av en underrättelseofficer som ska kolla upp det hela. Inget större motstånd förväntas då kolonin enligt uppgift är ett kollektiv bestående av en massa demokratiflummare. Tänk om de gått så långt i sin antimänskliga verksamhet så att de gått ihop med insekterna.
 
Top