"Det stämmer att de är olika; bland annat så ironiserar filmen över bokens ursprungliga budskap - om du tittar noga ser du att filmen är upplagd som en propagandadokumentär från den värld den tänks utspelas i."
Med regissören från Robocop, vad kunde man vänta sig? Jag skulle använda denna propaganda för att bygga upp boken med. Lite reklam, lite värvningsaffischer och en sund dos sjuk humor.
"Stora rustningar och små trupper behöver inte förstöra "actionkänslan"; betänk att varje soldat blir _viktigare_ då, så RP får mer ansvar (mao, det blir roligare när de lyckas, och som SL kan man isolera dem från jobbiga SLP)."
Helt rätt. Nu råkar jag visserligen vara Mobile Suit fetischist, men det har egentligen inget med det hela att göra.
Om RP blir tuffare så kan man vara 3-4 stycken och ändå ha juste eldkraft.
"Samhället är på vissa sätt hårt styrt (en del ren fascism lyser igenom här och var)"
Lyser igenom? Den är uttalad. Samhället är ett rent fascistiskt samhälle och ingen försöker dölja det.
"...men tänk, tja Gestapo. Eller CIA om du föredrar att se dem som good guys,"
Förstår nog inte riktigt vad du menar här? Skall man se CIA som good guys? Eller Gestapo? Eller Speleri?
"Sedan, om kampanjen främst inriktas på pangpang är kanske inte en hyperdetaljerad bakgrund viktig; militärstaten fanns INNAN bugs dök upp, vad jag vet."
En bakgrundhistoria är till och med överflödig. Jag skulle skippa den helt och koncentrera mig på att beskriva världen som den ser ut nu. (Nu = sen, om ni förstår.)
"Se bara till att spelarnas karaktärer hör till liknande truppslag, så att de har anledning att hålla ihop."
Jag kan tänka mig två saker, antingen är man en grupp som ingår i en pluton (Mera folk, mera action, mindre överlevnadchans, mer som filmen.) eller så är man ett specialistgäng (Tuffare vapen, inte lika tufft som filmen.).
"Sedan får de ett uppdrag till plats X. Efter obligatoriskt buganfall så decimeras de (slakta lite SLP). Sedan kan de plötsligt inte få radiokontakt med basen. De kan definitivt inte få någon hemtransport. VAD PÅGÅR?"
Fasen vad mediokert banalt och trist det låter. Förlåt, men det var nog en av de minst originella idéer jag hört på länge. Lite andra äventyrsuppslag:
1) Födelsedagen! Någon snubbe i toppen fyller år, ni har fått i uppdrag att hämta hem en insektstrofé som present till honom från regementet. Insekten får vara död, men inte skadad.
2) Brainbugsbunny! Er grupp och en PSI:are (kan vara antingen RP eller SLP) skall iväg och söka reda på en hjärninsekt. När detta är gjort måste ni komma på ett sätt att använda den för att avstyra det pågående anfallet mot bas/planet/skepp X.
3) Invasion! Insekterna har landat på jorden! Dra på er de stora hagelgevären och ge er ut på jakt. (Okej, det är bara en ursäkt för att få splatta.)
4) Fred! En PSI:are i gruppen blir kontaktad av en hjärninsekt som vill sluta fred. Skall ni rapportera det till era överordnade eller sticka ner och undersöka själva? Stygg hook: Insekterna VILL sluta fred. Ingen normal rollspelare skulle anta det, de tror bara att alla är ute efter dem och skulle genast koka ihop en teori om att det bara är ett trick.
5) Värvningsdags! En bunt nya rekryter har kommit, det är upp till er att lära upp dem.
6) Propagandadags! Ni skall ut i skolor och liknande för att informera om nödvändigheten med en stark armé och ett toppstyrt samhälle.
7) Desertörer! Armén suger stora hästb****r och ni vill sticka.
Jag ser helt klart humor som den viktigaste ingrediensen, därefter action.
/staffan
szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar