Nekromanti Rollspels mat&dryck?

Herlin

Veteran
Jo, nu var det så här att jag undar om alla ni kunde ge lite tips på passande rollspels mat (Drakar och Demoner, inte mutant :gremsmile: ).
Äpplen och sånt är ju alltid bra, brända mandlar kan vara lite svårare att få tag i.
Ja hursom helst, om ni vet något...

Troberg

Sinister eater
Ja hursom helst, om ni vet något...
Prova att kolla en affär med utländsk mat, där kan man hitta mycket spännande. Vill man ha lite tilltuggsaktigt och samtidigt nyttigt så rekommenderar jag kashew-nötter eller andra exotiska nötter. Små kycklingkorvar på burk som man steker och har som tilltugg är också gott. Olika exotiska grönsaker (färsk mandel är en höjdare). Olika exotiska brödsorter. Spelar ni dvärgar så kan du sätta ut råttfällor och starta grillen.

Edit: Vill ni ha det bästa orientaliska godiset (som är som små söta kakor med nötter och sånt i, ungefär som man kan tänka sig att det skulle kunna se ut i en fantasyvärld) så rekommenderar jag Zalatimo sweets. De borde gå att hitta i Sverige i delikatessaffärer eller affärer med orientalisk mat. Annars kan man beställa på www.zalatimo.com. Jag rekommenderar de brunlila runda plåtburkarna.

Deras affär/servering i Schmeisani i Amman är också mycket trevlig om man föredrar att äta på plats.

En liten varning dock. Räkna med att eventuella diabetiker i rummet dör som flugor när man öppnar burken. Socker är huvudingrediensen...

Calil-Gandir

Veteran
Eric, kommer du inte ihåg när sigges pappa gav oss grillad(?) fisk och sånna där hårda, bruna, rektangulära "kex".
Då la man fisken mellan två sånna och serverade med lite morötter. Det var skit bra ju!

Sen att "vissa" valde att även spettsa till det hela med lite glass är ju en annan femma :gremwink:

Lambi

Swordsman
Re: Piece of kaka

3 dagars färdmat! Finns i de flesta utrustningslistor :gremtongue:

tja... annars brukar ju folk käka friskt av torkat och saltat kött... och bröd och ost... och... och... och... stuff... :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
snackar vi in eller off game? det enda som verkar vettigt är off, fast in-mat (ja, du fattar).

Om jag ville ha extra stämning till en härlig Forestbash skulle jag köpa nått riktigt grovt bröd, gärna sånt där fyrkantigt (det bara känns mer medeltid av nån anledning) 'sillbröd' och nån smaskig stark ost och skiva den ganska tjockt, och äta utan smör. till detta dricker man såklart nån form av cider, must eller öl. det finns många öl på systemet med rätt atmosfär, men jag gissar att du är både för ung för att gå där och för att dricka öl :gremwink: runda av med nått saftigt, rött äpple (inte de där konstodlade gröna som är fyllda med gift). vill man lyxa till det har man såklart honung på brödet och kummin i osten.

Säg åt dina spelare att inte äta nån frukost och börja spela framåt ett-två när hungern precis ska övergå till en såndär gnagande smärta i maggropen - och svulla på. framåt kvällen kanske man ska ha i sig nått större - nästan vilken form av kött som helst går hem, så länge det inte är kebab, hamburgare eller korv. det ska helst vara i ett stycke och grillad över riktig kol, och ätes tillsammans med brödet, osten och äpplet från tidigare punkt. garanterad succe, och en sån stämningshöjare!

Nightowl

Champion
Riktig mat. Snabbmat var visserligen uppfunnet redan i det gamla Rom, men gör ett riktigt matbreak och gör äkta husmanskost tillsammans. Är det sommar, gå ut och grilla i en park eller på altanen eller så. Ta en öl eller cider (inte om ni är minderåriga om nån kan se er) men bli inte berusade.

Vill man ändå inte besvära sig, köp kalla grillade revbensspjäll, och servera med äpplen, skalade morötter och annat grönt (men inte sallad och sådan skit om ni inte spelar alver allihop). Man skall ta med kroppen och få gnaga. Om ni är Riktiga Män, ha rökt makrill och/eller ål eller kall stekt strömming med också. Och/eller kryddad korv.

Efteråt kan man köra på nötter, frön, torkad frukt och dylikt. Eller så kan man äta paj, i synnerhet om man spelar halvlingar (om ni spelar halvlingar bör ni ha sex matpauser så folk riktigt lever sig in i sina karaktärer). Paj lagar man bäst själv och alla skall ha minst tre tjocka stora bitar. Det är bara duttare som äter mindre paj. Vaniljsås och dylikt äckel är en styggelse, men jag har hört att det finns folk som tycker om det i alla fall. Nackdelen är att det blir svårt att äta med händerna.

Erik

Storuggla

Champion
"Riktig mat."

Då den imaginära maten smakar gott men mättar illa.

"Är det sommar, gå ut och grilla i en park eller på altanen eller så. Ta en öl eller cider (inte om ni är minderåriga om nån kan se er) men bli inte berusade."

Får man grilla i parker? Har ingen koll på det. Men öl. Tummen upp.

"Vill man ändå inte besvära sig, köp kalla grillade revbensspjäll, och servera med äpplen, skalade morötter och annat grönt (men inte sallad och sådan skit om ni inte spelar alver allihop). Man skall ta med kroppen och få gnaga. Om ni är Riktiga Män, ha rökt makrill och/eller ål eller kall stekt strömming med också. Och/eller kryddad korv."

Vänta här nu. Var inte du veggo? Nåja, ta med kroppen? Hur menar du nu?

"Paj lagar man bäst själv och alla skall ha minst tre tjocka stora bitar. Det är bara duttare som äter mindre paj. Vaniljsås och dylikt äckel är en styggelse, men jag har hört att det finns folk som tycker om det i alla fall. Nackdelen är att det blir svårt att äta med händerna."

Därför skapade Herren skedar.

Storuggla, senast jag grillade rev vi en brygga

Nightowl

Champion
Då den imaginära maten smakar gott men mättar illa.
Jag menade givetvis i kontrast till chips, Vira Blåtira, pizza, 'kinamat' (i motsats till riktig kinesisk mat) och framförallt butterbulle köpt på Vallakiosken och äten med kniv och gaffel.

Man får grilla i flera parker jag känner till, i alla fall. Och tänker de hindar en bunt tuffa äventyrare?

Vänta här nu. Var inte du veggo? Nåja, ta med kroppen? Hur menar du nu?
Jag är inte HUR alternativ som helst. Låta män ta mig i rövva är en sak, sluta äta kött, det är ju perverst! :gremgrin:

'Ta med kroppen' är nolaskogsmål för 'äta med händerna'. Gör det nån gång, du blir mycket mättare. Och du kommer att känna dig mycket manligare än någon spamningstablett någonsin kommer att kunna göra dig!

Erik

Storuggla

Champion
"Man får grilla i flera parker jag känner till, i alla fall. Och tänker de hindar en bunt tuffa äventyrare?"

Har aldrig sett någon grilla i en park här. Jag tror jag kan ha sett det ske på Långholmen, men det är ingen park det är vandrarhem (so all bets are off there)... Och vem skulle stoppa äventyrarna i sin grillning? Tja, vi har notoriöst hårda piketstadsvakter här i staden... :gremshocked:

"'Ta med kroppen' är nolaskogsmål för 'äta med händerna'."

Jaha, jag trodde du menade att de skulle ta med djurets döda kropp och gnaga på... o_O

Storuggla, äter smörgåsar med händerna

Nightowl

Champion
Har aldrig sett någon grilla i en park här.
:gremconfused:

När jag bodde i Fjollträsk grillade vi stup i kvarten utan att behöva häckla byling?

Är det gaturekläjmarna eller tjyvagillet som fått dem att ta upp kampen mot oss marodörer, tro?

Erik

Greymourn

Swordsman
Spelarens Handbok till Eon har äntligen fått en...

spekulant...Lustigt skrev precis ett svar till ett inlägg om spelföretagens vilja att tjäna pengar på att sprida regel material till "kommande" böcker... och irriterade mig på Spelarens Handbok till Eon som istället var bara gammalt... med undantag för just lite tips på vad man kunde äta på mötena... den boken funkar nog till DoD6 oxå... fast efetrsom den kostar 175 spänn så har man ju inte råd till någon mat efteråt...

Bullar, kakor o godis nämndes, te e ett nyttigare alternativ till den farliga Colan... och en gång hade de små liven vågat sig på att äta tårta... men det e nog lite för avancerat och farligt för oss dödliga...

Baron

Veteran
Ge en person i uppdrag att vara köksansvarig. Belöna med xp (för det är det värt). Under medeltida förhållanden var brödet basvaran. Baka i god tid så det bara är att sätta in i ugnen.
Nybakt bröd, smör, ost, skivade grönsaker, rökt makrill, korvar och skinka ger en ganska god lunch.
Drick äppelcider.
Avsluta med att dricka té och äta äpplen.