Nekromanti Rollspels musik-Värdshus.

Flurtis

Hero
Nån som har något bra tips på bakgrundsmusik till värdshus. Tänker mig glad musik, typ irländsk folkmusik. Gärna med prat och skratt i bakgrunden.

//Flurtis som är medveten om att temat rollspelsmusik varit uppe förr, men söker efter den unika känslan.

Johan K

Gammal & dryg
Well, köppte en Irlänsk folkmusik 3-dubbelcd för en massa år sedan. Den tror jag skulle passa in i pub/värdshusmusik. Den inehåller allt från lugna Irlänska mellodier till riktigt svängiga mellodier.
Tyvärr så sitter jag på jobbet & kan inte komma åt vad de olika grupperna heter.. :gremsuck:

trollkarlen

Veteran
Själv är jag på gång att spela av musiken från Baldurs gate. ( Det är ett pc-spel i fantasymiljö för de som inte känner till. )

Musiken inne på deras värdshus är en blandning av sorl ( språkligt neutralt, vilket är bra! Jobbigt om nån skrek nåt på irländska mitt i stämningen. ) ... samt lite enkla trummor och någon flöjt.

Delar gärna med mig om någon annan SL visar intresse av att använda det i sina kampanjer.

Brior

Swordsman
Varför inte pröva lite Klezmerliknande musik istället? Personligen tycker jag att det irländska är uttjatat som representant för det keltiska arvet och folklighet i största allmänhet.

Jag lyssnade många gånger på Fiore a Kamenka av Kumpania Zelwer när jag skrev värdshusscenen i romanen Slaktare små som kommer om en månad. Härligt burlesk tycker jag. Följ Spotify-länken.

Marukusu

Hero
Inte mycket till fantasy kanske, men jag kom direkt att tänka på den här låten. Annars gillar jag idén med klezmermusik, där har du en genre med sjukt drag i.