Nekromanti Rollspels tidning (idé)

Jambu

Swordsman
Ok, nu är det så att jag har gått och funderat på en sak ett bra tag nu. Nämnligen en tidning, vars varje nummer är ett eget rollspel. Det är ju fullt möjligt att göra bra rollspel på 30-70 sidor, och jag tror att många gärna skulle se sina verk i tryck. Jag tänkte mig då att det på övre eller undre omslaget kan vara en liten rad som säger namnet på tidningen, nummer å så vidare, medan resten av tidningen är helt "inlajv"; som skaparna av spelet vill ha det.

Jag tror att det här hör hemma det här forumet, men det är svårt att säga...

Jag kan ingenting om marknaden eller nåt sånt, men jag vet minst en person som skulle köpa den (jag alltså...) Några problem är kanske att få klart varje nummer i tid och sådant, men är idén över huvud taget genomförbar? Vad tror ni?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Solace

Jag vet att Daniel Schenström som tidigare var aktiv här på forumet planerar att trycka upp ett antal nummer med rollspel, spelvärldar och artiklar. Några fler sidor än 30-70 tror jag dock och ett ganska begränsat antal nummer. Det första numret ska komma ut i år har jag för mig. Jag vet inte om någon annan vet mer.

Nightowl

Champion
Jodå!

Jag har själv varit inne på samma sak, fast då var idén att ge ut ett "universalspel" typ GURPS i fanzinform för att lura till sig bidrag av SVEROK. Det skulle vara ett pulp-spel, och varje nummer efter ettan skulle handla om en pulp-genre: Globetrotter skulle vara om exotiska platser, Metropolis om brottshistorier (både privatdeckare, G-män och mystiska vigilantes), Kosmos skulle handla om Blixt Gordon-SF, Mu om sword & sorcery, Rangers om vilda västern osv.

Plus kampanjer till de olika modulerna. Den till Globetrotter blev färdigskriven och speltestad och ligger på en urgammal hårddisk någonstans.

Rollspelet skulle heta ROLLSPEL och ha blåvitt omslag med en tärning på (Konsum-skämt :gremblush:)

Erik

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm.. finns ju en massa mer eller mindre bra homebrew-spel där ute som är gratis. Det är nog flera författare bakom sådana som skulle låta dig trycka det om du städar upp språk och fixar lite juste layout (Själv skulle jag kunna tänka mig att släppa ännu en Höstdimma-preview (fullt spelbar sådan natch) till ett sådant projekt).

Som du tyckte att det verkade vara en bra plan så kan du ju söka i gamla trådar på ämnet "Samtryck" i makarforumet.

P Lex

Warrior
Inga bidrag.

Jag har själv varit inne på samma sak, fast då var idén att ge ut ett "universalspel" typ GURPS i fanzinform för att lura till sig bidrag av SVEROK.
Sverok delar inte ut bidrag till fansin. Det var evigheter sedan de slutade med det.

Gastono

Hero
Bra ide men som nämnt tror jag inte du skulle kunna få ut särskilt många nummer, vad skulle pengarna att få tidningen tryckt komma ifrån är ett annat problem...