Vi börjar med det grundläggande:
1. Rummet ska vara någorlunda ljudisolerat. Dels för att spelarna inte ska störas av ljud utifrån, dels för att de utanför ska slippa störas av spelarna.
2. Rummet ska ha vettig akustik, det ska t.e.x. inte eka i rummet.
3. Rummet ska ha funktionabel belysning. Jag tänker inte säga vilken sorts belysning man ska ha, för det varierar från spelgrupp/rollspel. Det viktiga är att belysningen känns bra.
4. Om möjligt ska rummet vara inrett efter den sorts rollspel ni spelar. Spelar ni STAR WARS är det trevligt med en hylla STAR WARS-saker.
5. Bordet ska vara lagom stort. Jag har varit med om för små bord där alla inte får plats. Jag har varit med om för stora bord där man nästan får skrika till de på andra sidan.
6. Spelledaren får gärna ha ett litet avlastningsbord med saker som inte används så ofta (som regelböcker) som inte behöver stjäla utrymme från spelbordet.
7. Stolarna ska vara bekväma. Spelsessioner tenderar att bli ganska långa, varken träsmak eller rövsvett är speciellt trevligt.
8. Whiteboard är ett trevligt hjälpmedel. Det behöver inte vara en stor whiteboard på väggen. Det finns små whiteboards i A4-storlek som man kan ha liggandes på bordet. Men detta är definitivt inte nödvändigt, det räcker alldeles utmärkt med vanligt papper, tycker du att A4 är för litet kan du försöka få tag på A3 istället.
9. Musik är trevligt. Du behöver inte ha en stereoanläggning, har rummet bra akustik räcker det med små högtalare till dator/mobiltelefon. Men viktigast är nog valet av musik, det ska vara varierande. Jag har varit med om spelledare som hittat en låt som passade till rollspelet. Ja låten passade en gång, men det var f*n tortyr när den sattes på repeat i 4 timmar. Har du så litet musikbibliotek att du inte kan spela olika låtar under tre spelsessioner har du för lite musik och bör inta spela något alls.
10. Stora TV-skärmar kan vara häftigt, men det går lika bra med en vanlig datorskärm. Och räcker inte en vanlig datorskärm har ni för stort bord. Dessutom hör dator/musikanläggning/högtalare till det där avlastningsbordet jag talade om förut.
11. Möjlighet att äta mat. Snacks/mat/dryck är för evigt förknippat med rollspel. Se till att det finns en papperskorg att slänga rester i. Försök undvika kladdig mat, som ostbågar/chips/vingummi.
12. Mappar åt alla. Det är jättepraktiskt att förvara sitt rollpersonsformulär i en plastmapp: dels minskar chansen att rollpersonen försvinner, dels kan man förvara anteckningar på samma ställe som rollpersonen så att dessa inte försvinner.
Vissa gör så att det är spelledaren som ansvarar för alla rollpersonsformulär för att minska risken att de försvinner.
13. Kladdpapper åt alla. Rollpersonsformuläret är INTE ett kladdpapper. Kladdpappret får gärna vara av mindre storlek, t.ex. A5.
14. Tärningar åt alla. Se till att ha minst en reservuppsättning tärningar för det är alltid någon som glömmer ta med sig tärningar.
15. Battlemap och miniatyrer. Detta är antagligen inte alls nödvändigt, men för vissa spel kan det vara bra (och för vissa, t.ex. DnD4, är det ett krav för att ens spela).
Att samla miniatyrer är en dyr hobby i sig själv, försök få tag på billiga begagnade miniatyrer i början.
Det finns två vettiga battlemaps:
1. Chessex ihoprullbara vinylmatta. Till denna måste man dock ha vattenlösliga OH-pennor, vilka kan vara jättesvåra att få tag på.
2. Paizos hopvikbara plastmatta. På denna kan man använda vanliga whiteboardpennor.
VIKTIGT!!!
Förbjud störande element vid spelbordet. Mobiler ska vara avstängda och undanstoppade. Klarar någon inte av att vara utan sin mobil under ett par timmars rollspel är denne inte tillräckligt mogen att spela.