Om rollspel är en konstform? Det finns inget som säger att det inte skulle kunna vara det, om man har ett vitt konstbegrepp (och tycker t.ex. att äventyrsfilm är konst), men jag är osäker... jag tycker det snarare är populärkultur.
Mmm, fast alltså, om man exkluderar äventyrsfilm och annan populärkultur ur konstbegreppen så menar jag att man får problem illa kvickt, och att det i allmänhet vore vansinne att försöka. Att "cinematographer" har bytts ut mot "director of photography" är bara ett exempel på att man uppmärksammar det konstnärliga arbetet bakom filmfoto. Och visst fasen gör både regissör och skådespelare ett konstnärligt arbete, oavsett hur risig filmen blir. För att inte tala om scenografer, kostymörer, maskörer, med mera med mera. Och om inte produkten av alla dessa konstnärliga insatser är nånting som kan och bör kallas "konst", ja, som sagt, då har man problem med sin definition av ordet.
Och på den linjen så gäller att illustratörers arbete definitivt är konstnärligt, liksom rollspelsskribenters (hallå, det är inte en copy som skriver innehållet till reklambroschyrer vi talar om här, det är nån som creddas som "författare" i de flesta fall!) liksom till viss del konceptdesign. Artefakten rollspel -- konstnärligt verk, i allmänhet med en teaminsats bakom.
Och fortsätter vi så kan man ju dra en jämförelse mellan att filmer och annat ibland delar upp credden mellan "story" och "manus" utan att ringakta det ena som av mindre vikt för det konstnärliga verket. Och vad är en rollspelssession om inte en teaminsats för att skapa en story. Den fundamentala skillnaden mot manusarbete eller skönlitteratur ligger, förutom att kreatörer och publik är samma personer, i att det är en extremt flyktig form av skapande -- den finns medan den pågår. Skriver man ner storyn så har det skett en "transartiell överföring" och man har skapat ett stycke skönlitteratur *baserad* på en rollspelssession.
För övrigt kan jag ju påpeka att när jag som skådespelare spelar i skolor med berätteriföreställningar, och särskilt om berättelsen är i presens och första person, så är det inte mycket som rent tekniskt skiljer det arbetet från rollspelande, utöver de två saker som jag nämnt: flyktigheten hos rollspelet och dess sammansmältning av publik och kreatör. Och om nån påstår att jag inte gör ett konstnärligt arbete när jag berättar sagor med egna ord för mellanstadieelever hävdar jag vet inte vad den talar om.
Alltså, även handlingen rollspel kan utan större svårighet betraktas som ett konstnärligt verk, med vissa egenheter som hänger ihop med konstformens grundläggande form.