Lite blandade tankar från mig också då:
Först: Vad behöver man? Man ska ha fudge-tärningar. Brr. Jag när en oresonlig motvilja mot specialtärningar i allmänhet och fudgetärningar i synnerhet. Att det finns med en beskrivning av hur man ritar om pricktärningar till fudgetärningar hjälper bara litegrann.
För övrigt tänker jag på godiset fudge när jag ser ordet "fudgetärning". Nomnom.
Sen kommer det riktiga introt, som mycket klokt tar upp att ja, det förekommer sex i romatiska noveller. Genren kallas inte "tantsnusk" för inte. Och så finns det rätt så sunkiga värderingar i grundmaterialet. Det är ju bra att snacka ihop sig innan spel.
Nästa steg är att spåna ihop vad boken Ökenros handlade om så man kan spela en kampanj inspirerad av boken. Jag hade nån tanke om att omspelbarheten blir lite begränsad då spånandet alltid utgår från omslaget och kanske förordet där Sarah hamnar i en sandig fantasyvärld. Man skulle nog kunna hacka Ökenros genom att använda valfri romantisk novells framsida och baksidetext, och se, längst bak i boken finns det med som förslag!
Gubbgörat kommer härnäst och här finns det lite kul grejer:
Storyn kommer kretsa kring hjältinnan och därför behöver alla roller vara direkt kopplade till henne. Bra att spika det direkt så ingen blir utanför av misstag.
Beskrivningar av kraftkällor:
"Personer med hög Kraft har ofta svällande muskler, ärrade ansikten och valkiga händer."
"Personer med hög Instinkt rör sig ofta graciöst, har genomträngande blick, god hörsel, slående utseende, kattlika reflexer eller djurisk dragningskraft."
"Personer med högt Förnuft har ofta ett stort ordförråd, kunskap om djur och växter, framgång i hasardspel och inflytande över andra."
Idel conaneska beskrivningar, inget utrymme för timida forskare här inte.
Nycklar är förstås från Solar System. Känns igen från Lady Blackbird också. Det är fortfarande roligt att det effektivaste sättet att odla XP är att bryta sina nycklar hela tiden - ger nog med erfarenhet för att köpa två nya. Men det blir ju inte vettigt spel så det kan man ju låta bli.
Sen kommer en hel radda spelexempel, tills vi kommer till hur man gör saker. Slå tre Fudgetärningar och lägg till en färdighet på skala 1-4. Det är bara hjältinnan som kan ha 4 i en färdighet och när hon lyckas slå 7 så är kampanjen slut.
Detta analogt med Solar System där din figur pensioneras när du lyckas slå tillräckligt högt. Där slutar figurens historia med ett riktigt fyrverkeri, i Ökenros avrundar vi kampanjen när hjältinnan har lyckats med något riktigt episkt. Man får väl lägga sina färdigheter så det inte blir ett episkt slag för Köpslå som avslutar kampanjen.