Nightowl
Champion
Been there, done that!
Mitt försök var lika uselt som ditt; ett gäng powergamade Dungeons&Dragons-karaktärer förflyttades till Mutantvärlden, och skrattade rått att ingen motståndare hade mer än 20 hit points eller så... Där fanns ett spelgäng från bägge världarna, dock.
Jag tog NÄSTAN livet av en av ybermäktiga slaktarna med en stridsrobot modell B.A.L.R.O.G 3000 (hörrni, jag kan inte ens skylla på att jag var 11 år...).
Jag tror det första publicerade rollspelsäventyret som var en genre-crossover tillbaka i Hacknslashum Saeculum var "EXpedition to the Barrier Peaks" till AD&D, där ett rymdskepp från någon banalare rymdopera damp ned i en fantasy värld typ 1.A.
Sedan dess har vi haft klichekrossfests som TORG och Rifts...
Nuförtiden har jag någon sorts integritetsfnupp som gör att jag ogillar sådana upptåg; jag tycker de banaliserar bägge världarna på något sätt. Undantaget är om det är HELT uppbyggt kring skumma kampanjhopp... det kan vara kul, som i Planescape eller GURPS Alternate Earths.
En variant är ju att bygga bryggor mellan kampanjer. Ett exempel (och nu blir jag skjuten) är Chronopia, som faktiskt är cyberpunk - vad gäller stämning, huvudbegrepp, etc. - placerad i fantasymiljö. På den tiden jag höll på med fanzinet Black Duck hade vi en artikelidé som aldrig blev klar; den skulle vara en Mutant-kampanj baserad på Chock, där S.A.V.E hade överlevt Katastrofen (Det Okända hade också klarat sig - men är man en diffus källa till allmän ondska skall det mer än lite atomkrig och utomjordiska pester för att man skall gå åt.) Det var alltså fråga om en skräck-kampanj i Mutants erkänt underliga värld; nackdelen hade varit att skräck (i den mån det är möjligt i rollspel i ordets rätta bemärkelse) bygger mycket på att det familiära korsas med det okända, och Mutants värld är avsett udda från början.
Nightowl
"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
Mitt försök var lika uselt som ditt; ett gäng powergamade Dungeons&Dragons-karaktärer förflyttades till Mutantvärlden, och skrattade rått att ingen motståndare hade mer än 20 hit points eller så... Där fanns ett spelgäng från bägge världarna, dock.
Jag tog NÄSTAN livet av en av ybermäktiga slaktarna med en stridsrobot modell B.A.L.R.O.G 3000 (hörrni, jag kan inte ens skylla på att jag var 11 år...).
Jag tror det första publicerade rollspelsäventyret som var en genre-crossover tillbaka i Hacknslashum Saeculum var "EXpedition to the Barrier Peaks" till AD&D, där ett rymdskepp från någon banalare rymdopera damp ned i en fantasy värld typ 1.A.
Sedan dess har vi haft klichekrossfests som TORG och Rifts...
Nuförtiden har jag någon sorts integritetsfnupp som gör att jag ogillar sådana upptåg; jag tycker de banaliserar bägge världarna på något sätt. Undantaget är om det är HELT uppbyggt kring skumma kampanjhopp... det kan vara kul, som i Planescape eller GURPS Alternate Earths.
En variant är ju att bygga bryggor mellan kampanjer. Ett exempel (och nu blir jag skjuten) är Chronopia, som faktiskt är cyberpunk - vad gäller stämning, huvudbegrepp, etc. - placerad i fantasymiljö. På den tiden jag höll på med fanzinet Black Duck hade vi en artikelidé som aldrig blev klar; den skulle vara en Mutant-kampanj baserad på Chock, där S.A.V.E hade överlevt Katastrofen (Det Okända hade också klarat sig - men är man en diffus källa till allmän ondska skall det mer än lite atomkrig och utomjordiska pester för att man skall gå åt.) Det var alltså fråga om en skräck-kampanj i Mutants erkänt underliga värld; nackdelen hade varit att skräck (i den mån det är möjligt i rollspel i ordets rätta bemärkelse) bygger mycket på att det familiära korsas med det okända, och Mutants värld är avsett udda från början.
Nightowl
"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl