Nekromanti Rollspelsbutikernas undergång.

King Kromm

Hero
Stora forser av blod och annat rinner ifrån mina ögon när jag tänker på Tradition i göteborg.

Det var dit jag gick när jag var ung och oerfaren inom rollspelets fagra klimat.(okej, kanske inte är direkt erfaren, men vet iaf lite av vad det handlar om idag). Det var där jag köpte min första rollspelsbok, tillägs modulen Svartfolk till Chronopia och så småningom även Alver till detsamma. Då var Chronopiasamlingen komplett. Inte långt därefter började vi spela Eon och även moduler till detta spel införskaffades i ovan nämda butik. Långt senare så kom ett rykte om att Tradition skulle slå upp dörrarna för en butik i lilla kungsbacka. Jag trodde inte mina öron och än mindre mina ögon när jag stod där framför denna butik. Det var dagar det! Då fanns där rollspel. Man kunde prata med personalen som förstod sig på vårt språk.

Men andra tider skulle komma. Tradition blev uppköpt av ett annat läskigt företag vars namn jag aldrig tänker yppa men och leveranstiderna ruckades på ordentligt. Men det hela verkade fungera något så där. Tradition i göteborg satsade till och med pengar och byggde ut. Men sen så märkte man sakta men säkert hur storbystade blondiner letade sig in bland personalen och infekterade deras tidigare så klara sinnen. Snart tog dom stod där även ny manlig personal och och hela tiden har rollspelshyllorna krympt. idag hittar man endast Datorspel, Xboxspel och andra konstiga dumma föremål som ingen förstår sig på.

Knappt ens ett hederligt brädspel kvar! Och nu för inte så länge sen kom det sista dråpslaget som orsakade mig mer smärta än någon kvinna någonsin känt under någon förlossning.

Dom byggde om och gjorde om hela Traditions lokaler i kungsbacka och satta upp massa konstiga skyltar och målade om! Man blev nu blandad av att bara gå in men jag samlade kraft och gjorde det till slut i alla fall. När man sedan snubblade runt mellan slipsklädda oförstående butiksbiträden som aldrig ens förståt sig på hur en t20:a fungerar utan att hitta rollspelen blev jag bara ledsen...

För jag hade ALDRIG kunna tro det jag till min förskräckelse fick se.

Rollspelen finns kvar. I två högar på golvet. Två högar på golvet som man får rota ibland. Det för så mysiga stället att kunna titta på och inhandla sina bäcker i hade transformerats till en ondkans håla som spottar och hånar rollspels böckerna!

Jag är besviken och har ännu inte vågat titta på vad som blivit av med gamla Tradition i Göteborg. Men var skall man nu köpa sina böcker? Är internet den enda utvägen? Jag vill kunna bläddra och mysa i en modul innan jag köper den. Dräggla lite nån dag innan löningen eftersom pengarna är slut sen länge... Men så lär det inte längre bli...

Krille

Super Moderator
"Men var skall man nu köpa sina böcker?"

Golem öppnar snart butik i Göteborg. Se till att stötta dem ordentligt, så att vi får ha dem kvar!

G

Guest

Guest
SF-bokhandeln har utökat sitt sortiment en del på rollspelsfronten, så nu har även gbg kunderna sitt.
Iövrigt tycker jag det är dåligt att tradition lägger ner rollspel, men det är icke gw figurspelare som verkar få ta den största smällen när tradition blir dator-tv-spels butik.

Rising

Vila i frid
Rätt åt oss.

...vi köper ju inte tillräckligt med rollspel.

Ärligt talat, även om jag har många fantastiska minnen av Tradition, så måste jag klassificera dem så här:

1. Första gången så diggade jag tennfigurerna mest, men bläddrade i en massa smala, sladdriga rollspelsböcker som jag tyckte verkade häftiga, men som förmodligen var TMNT eller något annat blaj. Då blev det inget.

2. Första saken jag köpte på Tradition var Blood Bowl. Först var jag på väg att köpa expansionen, men då berättade killen i kassan att man måste ha riktiga spelet för att kunna spela. Det hade dem inte inne just då. Jag fick komma tillbaka senare, och då såg jag det; Jag var överlycklig den dagen. Blood Bowl hade rekommenderats till mig av samma person som lärde mig spela rollspel. Tyvärr har jag än idag inte spelat ett enda vettigt parti i spelet, och jag tycker det överlag är sämre än att ha monkey blowjobs som skrivbordsunderlägg.

3. Sen gick det en lång stund då det mest inhandlades amigaspel på tradition. Äventyrsspels produkter fanns i leksaksaffären hemma i Strängnäs, och de hade vi ett nära samarbete med i strengnensis. Klart att jag köpte alla rollspel jag var intresserad av där istället. På tradition fanns bara de dåliga rollspelen, tyckte jag.

4. Bästa minnet av tradition? Tja, tro det eller ej, men det var när det bara sprutade omkring ungdomar i hela gallerian (jag pratar om Tradition i Sturegallerian här, ni som bor i bonnhålan Skötekorv (eller vad det nu heter) har ju bara en massa Kurt Ohlsson & Lissebergsharar i erat Tradition) som bytte magickort med varandra. Det var faktiskt mäktigast.

Vi-känslan bland rollspelare i Tradition nådde aldrig någonsin (vad jag vet) upp till den nivån.

---

Men alltså, jag personligen föredrar visserligen riktiga affärer, och jag hoppas att jag aldrig kommer behöva handla något på nätet. Men jag är å andra sidan en av de få kvarvarande stofilerna i världen (ingen mobiltelefon, ingen mp3-spelare, ingen fucking ruccolasallad och ingen bullshit) så jag är jävig i frågan. När jag mässar Aomma aomma! och försöker förhålla mig neutralt så frågar jag mig "är det verkligen så farligt att verksamheten flyttar ut på nätet?" Kan det inte i själva verket ge mer tid åt den intresserade att få bläddra i förhandstitter, diskutera med likasinnade, få ladda ner previews och avskalade versioner, osv?

Jo. Kanske.

Robban

Hero
tur att man bor i Växjö då, där har vi i alla fall en vettig rollspelsbutik... sen att den också är gitarrbutik är ju inte helt fel ;)

Jarl

Hero
[OT] Äh... sallad är ju gott

ingen fucking ruccolasallad
Nu är du konstig herr rising :gremsmile:

Tänk dig en sallad bestående av ruccola, körsbärstomater, färska champinjoner, soltorkade tomater, pinjenötter och fetaost. Yum-yum. Endast en galning (tm) skulle kunna säga nej till dylik festmåltid, särskilt om man fick ciabatta och vin till. Dags att bryta dina rotmosvanor tror jag! God mat är god mat. Basta.

Okej, jag säger någonting om ämnet också...

Personligen så bryr jag mig inte så mycket om Tradition. Visst är det tråkigt med färre ställen som säljer rollspel, men Tradition är såpass kassa att man undviker dom ändå. Dom var dåliga på rollspel, och intressant nog är de rätt dåliga på tv-spel också. 400kr för ett begagnat tv-spel samt menlös personal gör att man faktiskt inte handlar någonting alls där.

Krille

Super Moderator
Re: [OT] Äh... salmonella är ju gott

"Tänk dig en sallad bestående av ruccola, körsbärstomater, färska champinjoner, soltorkade tomater, pinjenötter och fetaost. Yum-yum. Endast en galning (tm) skulle kunna säga nej till dylik festmåltid, särskilt om man fick ciabatta och vin till."

Nu ska jag inte säga något om Livsmedelsverkets varningar om salmonella i ruccola.

Jarl

Hero
Re: [OT] Äh... salmonella är ju gott

Nu ska jag inte säga något om Livsmedelsverkets varningar om salmonella i ruccola.
"För bästa resultat, låt salladen dra in lite vinäger en stund och se till att använda salmonella-fri ruccola"

peta

Warrior
Jag är besviken och har ännu inte vågat titta på vad som blivit av med gamla Tradition i Göteborg
Måste säga att Traditionsbutikerna i Göteborg har stått sig ganska bra mot dataspelsförfallet jämfört med andra butiker runt om i landet. De har forfarande ett OK utbud av både rollspel och brädspel även om det inte är jämförbart med för tio år sedan.

De där nyuppslagna EB butikerna som de dräller ut över landet med en liten traditionsloga i ett hörn är däremot riktigt sorgliga när det kommer till rollspels och brädspelsutbud :gremfrown:

Ulfgeir

Swashbuckler
Måste säga att Traditionsbutikerna i Göteborg har stått sig ganska bra mot dataspelsförfallet jämfört med andra butiker runt om i landet. De har forfarande ett OK utbud av både rollspel och brädspel även om det inte är jämförbart med för tio år sedan.
Tja, butiken vid järntorget har ju totalt tappat allt vad rollspel och brädspel heter. Deras utbud var INTE ok när jag var inne för ett par veckor sedan.

De där nyuppslagna EB butikerna som de dräller ut över landet med en liten traditionsloga i ett hörn är däremot riktigt sorgliga när det kommer till rollspels och brädspelsutbud
De två EB games-butikerna som finns i Borås har ett med förutsättningarna hyfsat utbud (de får in allt nytt till storsäljarna. D&D, DoD, M:ua, Western, Eon, Vampire och sedan lite andra grejer). Men det kan ju naturligtvis inte mäta sig med hur Tradition var under den stora guldåldern.

/Ulfgeir

peta

Warrior
Järntorget

Tja, butiken vid järntorget har ju totalt tappat allt vad rollspel och brädspel heter. Deras utbud var INTE ok när jag var inne för ett par veckor sedan.
Attsingen. Får ge mig iväg på en rekognisering i helgen

L337

Warrior
Science fictionbokhandeln har bra utbud, dock kanske någon redan har nämnt det. Den finns i både Göteborg och Stockholm.

DODswe4

Hero
Det enda minnen jag har utav Traditions rollspels avdelning är
1 min bror blir sur för att det tog 4månader längre tid än vad dom sa att få in en rollspels modul han beställt
2 alla Rollspel i en hög varsogod att leta efter det du vill ha.
3 ja och inte för så länge sen i solna, det enda dom har är LOTR PLAST figurer.

men internet är riktigt bra, större utbud än i butiken i alla fall. Ja å vill ha man Rollspel så går man hit

G

Guest

Guest
Saken är den, för några månader sen hade de inte bra utbud i götet, det var ett hörn där man ställt böckerna så man såg framsiderna på varenda en, vilket sänker antalet rejält, nu har de förvisso samma hörn men de är mycket tätpackade och rätt svåra att få ut ur hyllan.

Johan K

Gammal & dryg
Humm, kan ju till viss del hålla med dig om Tradition. Mycket dataspel blir det ju..
Dock måste jag säga att här i Lund så finns det ju 2 butiker med 1 som har ett fint rollspelsutbud, som har bra kontaktnät att kunan ta in böcker. Sen så fins det 1 som är mer inriktad mot figurspel, men även har lite rollspel. Så det är ju en liten ljuspunkt iaf, för mig iaf.. :gremgrin:
Håller helt kalrt med dig om att det är klart mycket trevligare att kolal i produkten som man skall köpa än att köpa grien i säcken från internett..
Hursomhellst, hoppas att det blir en ljusning inför rollspelsbutiker !

Rising

Vila i frid
Re: [OT] Äh... sallad är ju gott

särskilt om man fick ciabatta och vin till.
Du stavade "smörgås" fel.

/Rising
slår vakt om stofilismen.

Däremot tycker jag att de är helt okej på rollspel. De gånger då jag har haft med kassapersonalen att göra så har de gett mig precis den respons jag varit ute efter. Antingen har jag haft tur, eller så har jag behövt enkel respons. I vilket fall som helst så är de helt okej i mina ögon.

Balderk

Swashbuckler
Flytta till Umeå

Här har vi minsann en butik som heter Collector's Point, fullmatad med rollspel, brädspel och kortspel. www.collectorspoint.se ska också finnas.

Tradition här har ocklså kvar sitt DoD, D&D och Eon sortiment tror jag, rejäl nedbantning har skett dock... Personalen är i alla fall trevliga, men de är nog främst data-och tv-spelare. Här i umeå finns det Warhammer och sånt på tradition i alla fall om man är inne på det, och en massa brädspel och sånt. Fast det är så klart mest data- och tv-spel.

/Jonas

Honken

Hero
Re: Flytta till Umeå

Jag har inte tänkt flytta till "Lill stockholm". :gremwink: Men det är trevligt att det finns en sådan affär i närheten i alla fall, det är ju bara 13 mil dit, och man har polare man kan hälsa på i samma veva. :p Så det är ju trevligt. För er som söker lite utgånget kan det vara en ide att just kolla in Collectorspoint, de verkar ha lite grejs kvar. Bland annat har jag sett Eons alvbok där så sent som i somras...

/Honken

Staffan

Myrmidon
Alltså, så vettig tycker jag nog inte att Hålan är. De är lite sena på att få in prylar, och prisnivån är ungefär densamma som innan både moms-sänkningen och dollarns fall. När dollarn stod i 8-9 kr och det var 25% moms på spelen kan man väl gå med på att betala 330 kr för en bok som kostar $30 i USA, men inte när dollarn står i 6,70 kr och momsen ligger på 6%.

Alltså, jag VILL gärna stödja herr och fru Helge, men inte när deras prylar kostar 50% mer än vad jag får betala på Amazon inklusive frakt.