Nekromanti Rollspelscaféer...

Johan K

Gammal & dryg
På jobbet mitt så finns det en grej som heter pedagogiska caféer. Det att man sammlas & disskuterar rent teoretiskt rund olika pedagogiska grejer & liknande pryttlar..

Vad tror ni om att föra över den här ideén till rollspel ?
Att man träffas ett gäng & snackar rent teoretiskt om just rollspel.
Vad tror ni om det ? Skulle det vara av intresse ? Skulle det funka ?

/ Johan K, som kom & tänka på det är i skrivande stund...

Organ

Out of time, out of mind
Vad tror ni om att föra över den här ideén till rollspel ?
Att man träffas ett gäng & snackar rent teoretiskt om just rollspel.
Vad tror ni om det ? Skulle det vara av intresse ? Skulle det funka?
Du menar alltså det vi sysslar med hela dagarna på det här forumet (fast IRL, då alltså)? :gremgrin:

/Anders

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag var på ett "Spelledarseminarium" på Snökon nu senast, bra ide på pappret, men i praktiken så blev det bara att en massa spelledare gnällde om sina spelgrupper.

teddy

Warrior
Det finns ett par styckna på Mutant.nu forumet som har börjat med att ha rollspelsmöten i ett cafe 1-2 gånger i månaden har jag för mig. Exakt vad dom snackar om där vet jag inte riktigt, har inte lyckats dra mig dit ännu, men det kanske är någonting liknande?

entomophobiac

Low Prep High Play
Tycker nog det blir så oavsett vad så fort man går på café eller liknande med ett gäng som har rollspel som gemensamt intresse.

Politik är exempelvis ett farligt ämne när man är ute med folk från samtliga falanger... hehe.

Likadant konsollspel och annat, eftersom det oftast slutar med PS2 vs Xbox snack eller dylikt. Så, jo, rollspel blir ofta en bra och neutral diskussionspryl som folk har gemensamt. Perfekt.

MrG

Swashbuckler
Har varit på två sånna möten på LinCon genom tiderna, har varit bra idé utbyten. Plus att vi ibland har likartade saker i rollspelsbaren spontant, eller spelledarsamlingar, när man generellt pratar knep, eller vad man råkat utför eller prövat.

Kände ett gäng som en gång i tiden träffades för att öva, exprimentera och prata om spelledande, för att bli bättre. Klart kul och intressant!

Så visst kan det vara en bra idé, är gärna med på sånna diskutioner, på LinCon kanske?

Bombu

Hero
På jobbet mitt så finns det en grej som heter pedagogiska caféer. Det att man sammlas & disskuterar rent teoretiskt rund olika pedagogiska grejer & liknande pryttlar..
hejsan!

min spontana reaktion är nog att det beror på villka som är med.

Sen har ju folk kommit väldigt olika långt i sitt tänkande kring rollspel, här på forumet har vi allt från erfarna spelkonstruktörer till nybörjar spelare, och det medför ju lite olika perspektiv *hehe*

men så länge alla försöker förstå varandras utgångspunkt så kan det nog bli trevligt.

Sen kanske jag missförstod dig men det var inte så att man skulle öppna ett kaffe för detta utan kaffé mer som nått som händer ibland....

Bombu

Johan K

Gammal & dryg
Så visst kan det vara en bra idé, är gärna med på sånna diskutioner, på LinCon kanske?
Humm, bra idé !!
Jag är gjärna med, så vi får kansek försöka fixa till något där då.

MrG

Swashbuckler
Humm, bra idé !!
Jag är gjärna med, så vi får kansek försöka fixa till något där då.
Så vad sägs om på lunchen lördag eller söndag? Kan kolla med konventet om man kan få en sal till det...

Zadrith

Hero
Vår forumträff för något år sedan var ju inte någon succe precis så jag är nog lite skeptisk, men får du ihop folk så dyker jag nog gärna upp om jag har möjlighet.

Muggas

Hero
En grej som skulle vara kul (om folk bodde närmre mig) är att samla nissar med makaruppslag kring en kopp kaffe (eller te, för de som envisas) där man diskuterar och kör korta speltest av varandras alster. Bättre respons än IRL sådan från forumsfolk finns nog inte. Diskussionerna är mkt mer konstruktiva och givande än med t ex folk från ens (min) gamla spelgrupp. Snacka om att rollspelare som inte diskuterat rollspel på ett öppet forum är svåra att få in på alternativa tankebanor när det gäller rollspel!

Jag började t ex diskutera några intressanta trådar från forumet med en polare som jag var övertygad om kunde ge mig bra synpunkter, men jag märkte direkt att alla år han spenderat med att enbart spela DoD eller Mutant gjorde det omöjligt att följa upp vissa tankar. Det här med att spola kroppsdelar i ett spelsystem kunde han inte med och diskussioner kring systemanpassning kring olika koncept gav heller ingenting. Gamla spelrävar som inte hänger på öppna forum blir mer och mer cementerade i sina åsikter om hur rollspel ska spelas, verkar det som. Speltest med mina gamla rollspelspolare skulle inte ge mig i närheten lika mycket som speltest med forumiter härifrån.

Problemet med just fikaformen är nog att kaffet skulle hinna kallna innan man ens börjat diskussionen, samt att man skulle få stå ut med mystiska blickar från andra cafégäster. Men screw them, I say! :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Så vad sägs om på lunchen lördag eller söndag? Kan kolla med konventet om man kan få en sal till det...
Visst, vore ju najs !!
Tror nog inte att det ska vara några problem att fixa en sal, hoppas jag iaf..