Nekromanti Rollspelsdag på Dragon’s Lair i Stockholm

krank

Går ondskans ärenden
Dante said:
Det låter ju extremt sugigt. Tur att jag fick förhinder alltså.
Äh, du hade nog kunnat styra upp lite =) Vi gick ju inte ens och snackade med de ansvariga på stället och frågade eller så, vi mest gick dit, satt en stund och drog.

Möller

Hubert Hortlax
Hakanlo said:
Tråkigt. Det som lät som en så bra idé. De måste typ ha ställt in det utan att tala om det för någon.
Ja. Eller försökt dra dit de stora rollspelstillverkarna, misslyckats och sedan stått handfallna.

hakanlo

Hero
Möller said:
Hakanlo said:
Tråkigt. Det som lät som en så bra idé. De måste typ ha ställt in det utan att tala om det för någon.
Ja. Eller försökt dra dit de stora rollspelstillverkarna, misslyckats och sedan stått handfallna.
Ja, faktum är att det stämmer ganska bra med vad nu jag hört från dem på DL. Jag tror rent av att de kände sig ganska besvikna när deras idé mötte väldigt lite intresse från etablerade tillverkare, givet senaste tidens debatt och så.

Arfert

Facit
Hakanlo said:
Möller said:
Hakanlo said:
Ja, faktum är att det stämmer ganska bra med vad nu jag hört från dem på DL. Jag tror rent av att de kände sig ganska besvikna när deras idé mötte väldigt lite intresse från etablerade tillverkare, givet senaste tidens debatt och så.
Vilka snackade de med då? Inte med mig i alla fall, men jag kanske inte är etablerad.

Storuggla

Champion
Nu är jag ingen expert, men hur gott i tid i förväg var de i kontakt med företagen? En viss framförhållning måste man ändå ha. Nu säger jag inte att de gav dem lika kort varsel som de gav oss med sitt tillkännagivande, men om så var fallet förstår jag att ingen dök upp.

Storuggla, prep work isnt all about knives

hakanlo

Hero
Tyvärr, jag vet inte något mer, har bara snackat löst med en av dem som jobbar där, men ärligt talat, vore det upp till mig så skulle du vara den första att kontakta. (Om inte annat för att Saga, enligt mig, är spot on för att introducera nya intresserade.)

Det kan finnas skäl att ifrågasätta vilken kunskap man haft om vilka som bör kontaktas och är att betrakta som etablerade...

Alltså, trist, det var ju en god ursprungsidé. DL besöks stadigvarande av en massa unga personer som verkligen borde kunna nappa på rollspelshobbyn.

krank

Går ondskans ärenden
Hakanlo said:
Det kan finnas skäl att ifrågasätta vilken kunskap man haft om vilka som bör kontaktas och är att betrakta som etablerade...
Framför allt undrar jag om det verkligen är ett clever sätt att ordna en "rollspelsdag" om man bara tänkt fokusera kring "kända försäljare" och så. Intresse för rollspel tror jag att man väcker genom att... visa upp rollspel. Ha drop-in med frivilliga spelledare som kör korta pass, närvarande nördar som flyttar snygga D&D-figurer på en plastmatta, och en massa rollspelsböcker för besökare att bläddra i.

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Framför allt undrar jag om det verkligen är ett clever sätt att ordna en "rollspelsdag" om man bara tänkt fokusera kring "kända försäljare" och så. Intresse för rollspel tror jag att man väcker genom att... visa upp rollspel. Ha drop-in med frivilliga spelledare som kör korta pass, närvarande nördar som flyttar snygga D&D-figurer på en plastmatta, och en massa rollspelsböcker för besökare att bläddra i.

så nästa år kanske rollspel.nu ska föröka anordna en rollspeldag :gremwink:

ripperdoc

Myrmidon
WRNUCon?

Lukas said:
För vi är kända för vår organisationsförmåga? :gremsmile:

Nej, men seriöst, rollspel.nu är sannolikt den största samlingen rollspelare i Sverige. Vad sägs om ett WRNUCon? Vi kan bygga upp stöd under lång tid via forumen, vi har goda kontakter med de flesta etablerade och nya rollspelsmakare. Vi har en mängd erfarna konventsbesökare och -arrangörer på forumen. Visst, några WRNUare har försökt sparka igång Stockholms Spelkonvent ett par gånger, men det har inte varit WRNUCon, det har inte liksom inletts på en bred front.

Nåja, en tanke i alla fall.

Gardener

Champion
Re: WRNUCon?

RipperDoc said:
Lukas said:

Nej, men seriöst, rollspel.nu är sannolikt den största samlingen rollspelare i Sverige. Vad sägs om ett WRNUCon? Vi kan bygga upp stöd under lång tid via forumen, vi har goda kontakter med de flesta etablerade och nya rollspelsmakare. Vi har en mängd erfarna konventsbesökare och -arrangörer på forumen. Visst, några WRNUare har försökt sparka igång Stockholms Spelkonvent ett par gånger, men det har inte varit WRNUCon, det har inte liksom inletts på en bred front.

<div>Skitbra idé! Fast vad skulle skilja från tidigare försök? =) Kanske nåt för föreningen att hjälpa till med? </div>

Nu känner jag inte till något om tidigare försök, men en tydlig och klar planering är ju alltid en bra start.

Gardener

Champion

Draugen said:
Nu känner jag inte till något om tidigare försök, men en tydlig och klar planering är ju alltid en bra start.
<div>Planeringen kan ju göras mer publik också, och föras på forumet, så lär fler uppmärksamma det. </div>

Bunny

Crazy like a fool

RipperDoc said:
Lukas said:

Ripper! Varför går inte du med i föreningen och så förverkligar vi det här!

På största allvar, alltså, det kan vi enkelt klara av. :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
Lukas said:
krank said:

Ja1 Grym idé! varför inte på Dragons Lair som lokal, så slår man två slugor i en smäll- drar folk till affären coh samlar människor runt spelandet!

jag tror att en stor attraktion för folk, är folk. Om många ska dit för att fixa och preppa, så drar de med sig ett gäng var automatiskt. om hela min spelgrupp skulle någonstans och Simon ska SLa där så skulle jag självklart ta mig dit.

Precis som när man anordnar föreställningar med sin amatörteater- det är folks som känner folk på scen eller bakom scen som sitter i publiken. Människor som inte är i folks bekantskapskretsar tror jag aldrig hamnar varken i amatörteaterpubliken eller på speldagar. Tror man behöver ha många som fixar och engagerar sig lite grann- det här är väl ett grymt bra forum för det!

Möller

Hubert Hortlax
NilsH said:
Ja1 Grym idé! varför inte på Dragons Lair som lokal, så slår man två slugor i en smäll- drar folk till affären coh samlar människor runt spelandet!
Det skulle vara schysst. Dragons Lair' lokal skulle funka ganska fint för rollspelande. Dessutom ligger det centralt (jämfört med SSK) och vi får visa Dragons Lair hur man faktiskt organiserar nånting.

rogueX

Veteran
Hej alla. Jag hörde idag att det fanns kommentarer om vårt arrangemang i den här tråden och har läst alla nu. Ska inte börja kommentera enskilda inlägg så här är svar på de flesta hoppas jag:

1. Vi bjöd in alla förläggare som Signaler nämnde i sin artikel. Det stämmer att jag fick ett mail från en som inte var inbjuden och jag lämnade samma inbjudan som till de vi hittat: Kom hit och visa dina spel.

2. Jag satt och sorterade de nya spelen vi fått in visste inte att det satt rollspelare i källaren och väntade på något mer. Ja, vi borde haft affischer. Tanken fanns i alla fall, sen omsattes den tyvärr inte till handling.

3. Vår slutsats var att rollspelen verkligen är dödsdömda. Tillverkarna vill inte sälja och spelarna vill inte synas. Jag är glad att vi har både tillverkare och spelare här som inte tänker så. Eftersom vi inte är så många rollspelare på Dragon's Lair skulle en gemensam dag för rollspelen säkert bli mycket bättre.

4. Vår nya slutsats är att det behövs en till dag, med fler engagerade arrangörer med bättre räckvidd än vi lyckats få. Så alla som är intresserade av att vara med och arrangera en till (spelare, tillverkare, eller bara rpg fanboy): Maila mig från http://www.dragonslair.se/foreningkontakt.php?kid=3&s=rollspelnu så gör vi det!

Med vänliga hälsningar
/ David
Ordförande i Dragon's Lair föreningen