Jag har funderat kring det här med vad som "måste" vara med på ett rollformulär. Specifikt egenskaper - i form av färdigheter, grundegenskaper o s v. Core Traits, s a s.
Jag har tidigare funderat över hur Krafter antingen förstärker befintliga egenskaper eller lägger till saker till ett grundsystem som man antar att RP saknar.
Det jag har kommit in på nu är att det är väldigt sällan det kommer upp i diskussion just vad som behövs eller borde finnas med på ett formulär, som det finns mening i att alla har "värden" i. Hårddraget så har jag fått upplevelsen att trad-rollspel har en hel hög med värden(Core traits) där många egentligen inte behövs, och där kanske vissa skapar en typ av spelande som inte skulle finnas utan dem (bärförmåga? "se fällor", om spelet går ut på att utforska grottor). I många indierollspel jag sett är det gärna åt andra hållet - det finns få gemensamma faktorer/definitioner(core traits) som relaterar RP mellan varandra*. Ibland är det lite som ett system enbart byggt på "Fördelar".
I en del fall upplever jag det som att någonstans i mitten finns det man eftersträvar. Tradrollspel brukar t ex vara rätt dåliga på superhjälterollspel. Vadan detta? En del av det anser jag är att de ofta lägger till en hel hög med standard-egenskaper(core traits) som inte har någon bäring på spelet. Är det intressant att ha ett objektivt värde på hur smart en supersmart superhjälte är, eller räcker det med en "Fördel" kallad "supersmart" eller "mekaniskt geni" eller vad det nu är RP:n är bra på. Behöver vi veta hur attraktiv en superhjälte är i människotermer? O s v. Det känns för mig som att det i ett sånt här fall borde finnas vissa saker som är bra att veta ("hur stor atomexplosion kan din karaktär bli?", t ex) och resten är... bara krydda, och egentligen irrelevant i spel.
Tankar? Åsikter?
*Supergänget fungerar i min åsikt bättre som superhjälterollspel än, säg, Aberrant i mina ögon - dock anser jag att det är aningen för förenklat.
Jag har tidigare funderat över hur Krafter antingen förstärker befintliga egenskaper eller lägger till saker till ett grundsystem som man antar att RP saknar.
Det jag har kommit in på nu är att det är väldigt sällan det kommer upp i diskussion just vad som behövs eller borde finnas med på ett formulär, som det finns mening i att alla har "värden" i. Hårddraget så har jag fått upplevelsen att trad-rollspel har en hel hög med värden(Core traits) där många egentligen inte behövs, och där kanske vissa skapar en typ av spelande som inte skulle finnas utan dem (bärförmåga? "se fällor", om spelet går ut på att utforska grottor). I många indierollspel jag sett är det gärna åt andra hållet - det finns få gemensamma faktorer/definitioner(core traits) som relaterar RP mellan varandra*. Ibland är det lite som ett system enbart byggt på "Fördelar".
I en del fall upplever jag det som att någonstans i mitten finns det man eftersträvar. Tradrollspel brukar t ex vara rätt dåliga på superhjälterollspel. Vadan detta? En del av det anser jag är att de ofta lägger till en hel hög med standard-egenskaper(core traits) som inte har någon bäring på spelet. Är det intressant att ha ett objektivt värde på hur smart en supersmart superhjälte är, eller räcker det med en "Fördel" kallad "supersmart" eller "mekaniskt geni" eller vad det nu är RP:n är bra på. Behöver vi veta hur attraktiv en superhjälte är i människotermer? O s v. Det känns för mig som att det i ett sånt här fall borde finnas vissa saker som är bra att veta ("hur stor atomexplosion kan din karaktär bli?", t ex) och resten är... bara krydda, och egentligen irrelevant i spel.
Tankar? Åsikter?
*Supergänget fungerar i min åsikt bättre som superhjälterollspel än, säg, Aberrant i mina ögon - dock anser jag att det är aningen för förenklat.