Nekromanti Rollspelsdraken 2013: diskussionstråden

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Nu börjar det dra ihop sig till att vi ska utse Rollspelsdraken 2013. Förra året fick Gunilla Jonsson och Michael Petersén priset för sina insatser för den svenska rollspelshobbyns utveckling.

Det kan gälla uråldriga insatser, det kan gälla nya hjältedåd! Det kan vara små detaljer eller stora penseldrag! Spelskapare eller konventsarrangörer! Fanzin-makare eller lajv-genier!

Vem tycker du ska få priset i år? Och varför?

MVH

/Magnus

chrull

Stockholm Kartell
Olle Johansson, för att ligga bakom skandinaviens största samlingsplats för rollspelare.

Tsianphiel

Swordsman
Tove och Anders Gillbring för lång och trogen tjänst och för ett kontinuerligt engagemang för rollspel och rollspelshobbyn.

Nedan följer också en lista på eldsjälar som under lång tid engagerade sig i konvent, i Sverok och som spelledare på konvent runtom i landet. De lade grunden för många rollspelares fortsatta värv och förtjänar ett omnämnade.
Ola Janson
Henrik Örnebring
Christoffer Krämer
Ola Sundin
Andreas Brodin
Emma Wieslander

Inom akademin verkar Staffan Björk och Jonas Linderoth, och även om deras områden är mer vinklade åt datorspel är deras fötter rotade i rollspelsmyllan.

Tobias Wrigstad och övriga medlemmar i "Vi åker Jeep" för deras oblyga omdanande av den svenska friformsscenen. Även om jag personligen inte alltid håller med om deras metoder är de nyskapande och oförvägna i sina uttryck.

G

Guest

Guest
chrull said:
Olle Johansson, för att ligga bakom skandinaviens största samlingsplats för rollspelare.
Håller med. Indirekt har han gjort stordåd för hobbyn med hjälp av denna site.

Ond bråd död

Swashbuckler
Fredrik Malmberg, Anders Blixt och Gillbringarna ska ju ha priset förr eller senare (om det inte läggs ner innan). Men det vore kul med något för mig okänt namn också. Personerna bakom de senaste Drakar och Demoner, och senaste Mutant borde ju komma på tal eftersom de lyckats göra kvalitetsprodukter under en rollspelslågkonjunktur. Det är ju lite större utmaning än vad Äventyrsspel stod inför. Tyvärr har jag ju ingen som helst koll på vilka som står bakom spelen.

Neogames bör ju också belönas med tiden, men där känner jag inte till så många fler än Carl-Johan Ström.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag håller också med, men det kanske är lite skumt att wrnu ger priset till sin egen grundare? Nu är han iofs inte aktiv längre, så det kanske är ok.

yokowermland

Warrior
Tycker att SagaGames och Thomas ska få det i år. Kanske ses som lite inavlat på scenen men han har faktiskt gjort ett sjuhelvetes spel som kan spelas och förstås av alla. För gamla rävar och nya valpar. Med snille och smak helt enkelt.

Tove och Anders kan få det nästa år om Western haft Realese då.

Andy

Vila i frid
Erik Granström.

För att han gett oss massa Trakorien sedan början av 80-talet och att han fortfarande engagerar sig för rollspel. Han har dessutom lyckats bredda intresset för sin rollspelsvärld genom romanerna.

Han är ju högaktuell med rollspelet Svavelvinter.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ond bråd död said:
Jag håller också med, men det kanske är lite skumt att wrnu ger priset till sin egen grundare? Nu är han iofs inte aktiv längre, så det kanske är ok.
Det är okej att vi gör det. Själv känner jag ett inbyggt motstånd mot det, men det är en rent personlig reflektion. Olle förtjänar det!

Men ur ett rent kommunikativt perspektiv kan det vara bättre att välja någon annan några gånger. :gremsmile:

/M

solvebring

Superhero
För all och åter all rollspelsproduktion (då det begav sig), i spridd ordning (OBS! Kan ha glömt någon av dessa mer bekanta rävar!): Lars-Åke Thor, Klas Berndal, Anders Blixt, Fredrik Malmberg, Nils Gulliksson, Olle Sahlin. Samt, för alla de kartor hon fixade ihop – alla rollspelare känner till vikten av kartor!: Ann-Sophie Qvarnström.

I övrigt: Tomas Arfert för nygammalt mycket välklingande liv i hobbyn, iom Fantasy!. Gillbrings (Tove och Anders) för speltidningen Fenix. Åsa Roos för sina oersättliga insatser i Fenix. Tina Engström för MylingSpels eviga insatser.

/solvebring som ska suga på om det finns fler vettiga namn att delge.

solvebring

Superhero
Andy said:
Erik Granström.

För att han gett oss massa Trakorien sedan början av 80-talet och att han fortfarande engagerar sig för rollspel. Han har dessutom lyckats bredda intresset för sin rollspelsvärld genom romanerna.

Han är ju högaktuell med rollspelet Svavelvinter.
+1

Möller

Hubert Hortlax
Magnus Seter said:
Som vanligt tycker jag att Rollspelsdraken ska vara som Nobelpriset, nomineringarna hemliga och ni ska hålla käft =)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Möller said:
Magnus Seter said:
Som vanligt tycker jag att Rollspelsdraken ska vara som Nobelpriset, nomineringarna hemliga och ni ska hålla käft =)
De personer som nämns i den här tråden är inte nödvändigtvis nominerade. Vilka som blir nominerade är mig veterligen hemligt.

Edit: det är alltså vi i juryn som nominerar folk, ingen annan.

Hunk

Hero
Mina förslag är som följer:

Mikael Börjesson - tog rollspelen till Sverige och spred dem genom mångårigt engagemang i GothCon och föreningarna Ygdrasil och Göta Lejon

Lars-Åke Thor - huvudansvarig för det första och mest framgångsrika svenska rollspelet

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller said:
Magnus Seter said:
Jag ska klargöra den lilla detaljen att jag inte sitter i juryn. Glömde säga det. Jag sitter endast i arbetsgruppen, och har inget mandat att bestämma vem som får och inte får priset. :gremgrin:

Juryn består i år av krank, Vitulv, w176, NilsK och Sapient.

Tjoho!

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vitulv said:
Edit: det är alltså vi i juryn som nominerar folk, ingen annan.
Jepp. Diskussionerna är till som stöd för juryn, så att alla har en chans att tipsa om den de tycker är värdi, och varför.

Lite som alla års spekulationer om Nobelpriset. Fast jag kanske borde frågat "vem tror du får priset?" så hade det kanske varit mer fart i lådan! :gremgrin:

/Magnus

Organ

Out of time, out of mind
Gillbringarna, för lång och idog tjänst. De har med sitt arbete med Fenix i många år skämt bort oss med en tidning med ett ruskigt högt produktionsvärde.

/Anders

w176

Förlorad dotter
Jag funderar också att Västerås Stift som organisation skulle kunna vara värdiga priset, då dom bidragit med att göra rollspel socialt acceptabelt och föra fram det som ett pedagogiskt verktyg.

Sodivra

Champion
w176 said:
Jag funderar också att Västerås Stift som organisation skulle kunna vara värdiga priset, då dom bidragit med att göra rollspel socialt acceptabelt och föra fram det som ett pedagogiskt verktyg.
Ja!!

Det är något jag inte tänkt på, och därför något jag tycker borde få pris och uppmärksamhet.