Nekromanti Rollspelsfärdigheter i verkliga livet

thark

Hero
Re: Kan det vara så...

...att rollspelare har mycket högre social kompetens än genomsnittet (alt. utvecklar psykopatdrag lättare än genomsnittet)?
Tja, jag har förstås endast träffat ett ganska begränsat urval av alla rollspelare, men jag kan lova att många av dem, förmodligen en majoritet, inte har högre social kompetens än genomsnittet. :)

Zaphod_UBBT

Swordsman
Heh, jag är nästan lika mycket looser som du [ANT]

"Däremot har jag märkt att jag alltid kommer på hur roliga versioner av (tråkiga) situationer som inträffat under dagen, lite senare. Jag vet att många loosers har den förmågan, men min är absurt välslipad. Jag kan sitta i minuter och skratta åt mina egna "lösningar" på vardagliga situationer."

Känner igen, men det låter som att du är snäppet värre. Du är sämst av oss alla, Max-Master :gremwink:

Raz

Troberg

Sinister eater
Re: Kan det vara så...

...att rollspelare har mycket högre social kompetens än genomsnittet
Nej, snarare högre social inkontinens.

...att rollspelare klarar sig genom livet genom att ljuga sig fram (eventuellt en konsekvens av ovanstående)?
Nej, de är bara mer roade av det.

...att rollspelare är roligare än genomsnittet?
Definitivt.

Och fungerar dessa färdigheter för att lättare imponera på det motsatta könet?
Antagligen, min erfarenhet är att kvinnor ofta inte genomskådar en bluffande skitsnackare. Tyvärr.

Brior

Swordsman
Jag har haft stor nytta av mina erfarenheter som rollspelskonstruktör och spelledare på olika jobb genom åren. Det är framförallt vanan att på förhand tänka i scenarier och alternativa vägar (dvs. vad gör jag om spelarna inte följer stigen utan istället går rakt ut i skogen) som kommit till nytta i all planering. Väldigt ofta stöter man på folk som bestämmer sig för att "så här blir det nog" och sedan kastar bort alla andra föreställningar så att de står oförberedda när verkligheten vänder åt ett oväntat håll och dogmerna drattar på ändan. Det har man knappast råd med som SL till kreativa spelare.

Jag tror att den moderna ekonomins dumbubblor hade undvikits om herrar patriarker spelat rollspel i sin ungdom och inte varit så förbländade av sin inbillade förträfflighet.

Hälsar
Erik "Brior" Granström

Muggas

Hero
Väldigt ofta stöter man på folk som bestämmer sig för att "så här blir det nog" och sedan kastar bort alla andra föreställningar så att de står oförberedda när verkligheten vänder åt ett oväntat håll och dogmerna drattar på ändan. Det har man knappast råd med som SL till kreativa spelare.

Så är det nog i alla situationer, det har du nog rätt i. Det är tryggare att ha en färdig bild över "hur saker och ting är", än om man måste anpassa och uppdatera bilden hela tiden.

Uppskattade din svit av DoD äventyr förresten. Bockar och tackar för denna positiva inverkan på min rollspelsungdom... :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror att den moderna ekonomins dumbubblor hade undvikits om herrar patriarker spelat rollspel i sin ungdom och inte varit så förbländade av sin inbillade förträfflighet.

Två ord: Jonas Birgersson.

Brior

Swordsman
Exakt.

Tänkt er rollpersonerna som investerare och Jonas B som SLP:

SL:
"Ni möter en ung man i orange tröja som pekar på en brunn och säger: 'Kasta ner alla era guldmynt i brunnen så kommer alla monster att dö medan ni själva blir tiofalt belönade och omedelbart går upp sex nivåer!"

Vad hade en erfaren rollspelare gjort?
Vad gjorde investerarna?

Hälsar
Erik "Brior" Granström

Kaoin

Veteran
Han har om jag inte missminner t.o.m varit Sverok-ordförande (eller iaf SD). Tror även han var med och grundade föreningen DMF som nog är Sverige största rollspelsförening.