Nekromanti rollspelsföretag

Telash

Swordsman
Det verkar som att vissa ger ut sina rollspel genom andras rollspelsföretag, stämmer det? Exempelvis bortom.

I sådana fall, hur fungerar det? Vilka fördelar och nackdelar finns det? Vilka företag vill i så fall ta Kontinuum under sina vingar?

jag kommer ju knappast starta ett företag bara för Kontinuums skull, då blir det snarare som hobbyverksamhet eller via sambons företag som även är illustratören.

solvebring

Superhero
Fördelen är väl att man syns om man är ett gäng och att man kort och gott blir synligare och kanske starkare i samlad trupp. Nackdelen är väl att du måste ta hänsyn till andra som seglar under samma flagg och bolagsnamn.

Sådana som tar in flera spelmakare under ett gemensamt namn är väl Kaleidoskop, Urverk Speldesign, Mindless Gaming och MylingSpel. Hur det funkar och hur de väljer partners vetefan, men jag vet att de funkar som makarkollektiv iaf.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Med Bortom: Lögnens slöja så skrev jag ihop ett dokument som presenterade reglerna, världen och tänkt produktplan. Jag skickade det tillsammans med en pitch i ett mejl två rollspelsföretag i första vågen och blev Mindless Gaming nappade då. De kontaktade mig och efter ett par telefonsamtal så var vi överens om att arbeta tillsammans.

Jag flyttade Bortom: Lögnens slöja till MylingSpel senare eftersom jag mest samarbetade med Tina som gjorde layouten till mitt spel. Jag fick lite friare tyglar att göra vad jag ville med mitt spel där. MylingSpel ger i princip dig fria tyglar, de hjälper dig med layout (om du behöver det) och distribuering. Så här står det på deras sida:

Samarbete och egna spel

Behöver du hjälp och har ett eget spel eller en produkt till någon av våra spel är det bara att höra av sig. Vi kan erbjuda produktinformationssidor, plats för support samt forum för ditt spel alldeles gratis. Behöver du hjälp med sättning och layout kan vi stå även för det, dock i utbyte mot någon mindre pengagåva. Annars vill vi bara ha vår logo på din produkt i utbyte. Allt detta förutsatt att vi kommer överrens.
Jag vet inte hur det är med Kaleidoskop och Urverksspel men kan tänka mig att det är något liknande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Urverksspel
Förtydligande: Urverk speldesign är inte ett företag och kan därmed typ inte göra ett skvatt. Eller ja, medlemmarna kan såklart hjälpa till och så, men det gör vi ju redan här... =)

//Krank, som blir påmind om att han tänkte maila Mindless angående hjälp med distribution etc av EB och NS...

solvebring

Superhero
Ni distribuerar iof era spel var och en för sig och har olika sätt att göra det på. Och ni har inte ett registrerat bolag eller företag. Fast man må väl ändå säga att ni har ett "varumärkte" vilket är Urverk Speldesign liksom en punkt att samla era produkter kring.

Det är väl nästan lika gott det...?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror krank vill bort från administrationen för att få ut spelen i butiker och liknande. Att få slippa bry sig om sånt är en stor vinst.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förtydligande: Urverk speldesign är inte ett företag och kan därmed typ inte göra ett skvatt.
Kaleidoskop är inte heller ett företag. Det är en gemensam hemsida och ett praktiskt sätt att visa att våra spel hör ihop på något sätt. Eftersom flera av oss hade planer på att ge ut spel ungefär samtidigt verkade det vettigt att göra det under ett gemensamt namn, så att de som hittade ett av spelen även hittade de andra.

/tobias

Telash

Swordsman
Kaledioskop verkar ju passa bra, jag är ju med linköpingsbo. :gremsmile:
Kan ni tänka er ta ett till rollspel under era vingar?
Jag bör väl kunna sälja rollspelet som hobbyverksamhet iaf?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är ledsen om några svar har antytt något annat, men Kaleidoskop fungerar över huvud taget inte på det sättet. Länge hade vi inte någon företagskoppling alls och nu sköter vi sådant via en av medlemmarnas privata företag. Vi har fullt upp med våra egna grejer.

Men vad är det du behöver hjälp med, mer exakt? Kaleidoskop är alltså främst ett varumärke, något vi skriver på våra spel för att visa att vi är en grupp. Sälja spelet kan du göra själv som hobbyverksamhet, som du mycket riktigt påpekar.

Telash

Swordsman
tja, det största jag behöver hjälp med är väl att dumpa upp rollspelet till försäljning på någon hemsida, helst i anknytning till andra spel.

Caligo

Swashbuckler
Jag har en webshop som funkar bra men inte kommit igång än (har tänkt att sälja rollspel och lite annat). Om några på detta forum är intresserade kanske vi kan sälja grejer därigenom. Jag har en massa erfarenhet av tryckbranschen men vet nästan inget om att distribuera tryckta rollspel.

www.darktower.se

Edit: Har ju ingen lösning på distribution etc. så det är kanske enklare att hoppa på en befintlig speltillverkare.