Nekromanti Rollspelsförslag till ett bibliotek

Jarre

Swordsman
En kompis till mig, som gör praktik på ett bibliotek i östgötatrakten, fick nyligen ett förslag av sin arbetsledare/chef/overlord att ta fram en lista över ett par rollspel som kunde vara lämpligt för dem att köpa in.

Vi tänkte sätta oss idag och titta över vilka som skulle kunna vara av intresse, men eftersom jag ser det som om hobbyn skulle gynnas av detta rent allmänt, så undrar jag vilka ni skulle rekommendera...

Bombardera mig med relevanta förslag, som inte omöjliga att få tag på ("Lätt Drakar och Demoner Experts Magibok"). Ni har fram till sjusnåret ikväll på er...

Radagast

Swordsman
Ett som slår mig direkt är Western, först och främst för att det är ett väldigt bra rollspel, sedan för att det innehåller så pass mycket historisk fakta som till största delen stämmer.

Dessutom finns det juh så otroligt mycket gratisäventyr.

// Radagast

Sodivra

Champion
Först av allt, rollspel på bibliotek är en underbar idé som jag skulle lobbat för om jag bara orkade.

Okej, några snabba förslag:

Historiskt värde:
Ars magica, Västmark (Dessa känns historiska och lärorika, och naturliga på bibliotek)

Prettovärde:
Nobilis (Detta borde funka jättebra på bibliotek, för sandmanläsare och andra som känner sig vuxna)
(Kult skulle kunna funka i den här kategorin också, men eftersom Krille säger att rollspel slutade vara rumsrent när Kult blev offentligt och hamnade i leksaksaffärerna så skulle jag avråda från det.)

Popularitetsvärde:
Eon, DoD 6, Mutant: UA, Dungeons & Dragons (För det är sånt många vill se)

Littaraturanknytning:
Call of Cthulhu, Discworld, Lord of the Rings (För uppenbara anledningar?)

Public service:
Sorcerer, Universalis, Memento-Mori-grejer, Millenium, Hypokognia, MST176. :gremgrin:
(För det borde finnas indiespel på bibliotek - Och en del är gratis!)

EchonCique

Hero
Mina förslag på rollspel

Jag slår gärna ett slag för superhjälterollspel och då faller hela Aeon Continuum under den flaggan. Det rör sig då om Adventure!, Aberrant & Trinity som jag tror platsar bra in i vår tidsålder.

Sedan håller jag med om Western, Ars Magica och då Västmark (Vi behöver nog lite svenska spel. Nu när Skymningshem 2: Andra Imperiet snart kommer ut är det ett hett tips också det.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skulle ju föreslå att man börjar med de svenska rollspelens grundböcker. Nu för tiden ser de ju till och med ut som böcker och passar någorlunda bra i hyllorna. Alltså:

Drakar och demoner
Mutant: Undergångens arvtagare
Eon
Neotech
Western
Gondica
Västmark

(glömde jag något nu?)

/tobias

Troberg

Sinister eater
för att det innehåller så pass mycket historisk fakta som till största delen stämmer.
Bortsett från när skruven uppfanns (man har översatt "screw" i betydelsen "fartygspropeller" till "skruv", viss skillnad). Nåja, översättningen kunde varit värre...

Ett som slår mig direkt är Western
Western är rätt så bra.

Målsättningen bör vara nybörjarvänliga spel, eftersom de som redan är insatta hittar sina spel ändå. Av samma anledning bör man nog hålla sig till de svenska spelen.

Fler bra:

Mutant
Västmark (som dock kanske är lite för vekt bundet och tryckt på lite för dåligt papper för att överleva som lånebok)
Drakar och Demoner (det är ju ett begrepp som för oinvigda är synonymt med rollspel)
Kult (beroende på i vilken avdelning man avser att ställa boken)

Radagast

Swordsman
Tja, Viking går väl inte direkt att köpa i butik dock... möjligen om biblioteket hör med SVEROK om de har något kvar (vilket jag inte har en aning om)

// Radagast - och finns det, så kan det bli billigt.

Johan K

Gammal & dryg
Då skulle jag ta & rekomendera:

* Eon

* DoD6

* M:UA

De alal är kalrt schyssta spel som jag skulle vilja se i et bibliotek !!

Ymir

Liten kantbaron
Tja...hur mycket av ett biblioteks samlingar går att köpa i butik? 5% eller nåt. Resten är out of print sedan länge. Mitt Sverok-ogillande åsidosatt så torde de trots allt vara en bra kanal att gå genom vad materialanskaffning beträffar, och de borde fortfarande ha Viking-material i överflöd. Väl?

- Ymir, tror

Evert(in_sane)

Veteran
-Drakar och Demoner
-Mutant undergångens arvtagare (skall vara bara)
-Vampire
-Hunter
-All Flesh must be eaten

Några engelska rollspel med, men det spealr kanske inte någon roll

entomophobiac

Low Prep High Play
Flera av de förslag jag kommer ge spelar jag inte själv, men jag tror att ett bibliotek mer ska tjäna allmänheten än något annat. Därför bör det också kunna representera vad folk spelar.

Så..

EON (någon version - vet inte vad som finns)
Dungeons & Dragons
Drakar och Demoner 6/Expert
Mutant: Ungerångens Arvtagare

Jarre

Swordsman
Tja, antagligen så finns det ett Viking-exemplar att sälja/skänka bort från Sveroks sida. Så sent som till årets Nationella Spelvecka fick alla deltagande föreningar varsitt paket med vikingböcker.

Jarre

Swordsman
Som jag förstått, så ser inte bibloteket med lika blida ögon som många av oss (..?) på det ockulta, så tillsvidare verkar det endast bli mer accepterade speltyper. Om det är tur eller tyvärr låter jag vara osagt.

Rickard

Urverk speldesign
"Som jag förstått, så ser inte bibloteket med lika blida ögon som många av oss (..?) på det ockulta,"
Vaddå ockulta? Jag brukar alltid gå till parapsykologiska bokhyllan.. Det finns relativt mycket att läsa där.. Om det finns en vidskeplig bibliotikarie som inte kan skilja på verklighet och fantasi så blir jag lite skrämd..

Dock tycker jag inte Kult är ett bra förslag.. Det är på tok för rått och våldsamt och då har jag ändå bara läst alla "citaten" som finns lite varstans i boken.. :gremsmile:

/Han som förvisso inte lånat böcker på 2 år och har glömt bibliotekbokstavskombinationen för parapsykologi

Jarre

Swordsman
Vaddå ockulta? Jag brukar alltid gå till parapsykologiska bokhyllan.. Det finns relativt mycket att läsa där.. Om det finns en vidskeplig bibliotikarie som inte kan skilja på verklighet och fantasi så blir jag lite skrämd..
Det var vad bibliotekschefen tydligen hade sagt, men det kan givetivs ha förvrängts och misstolkats på vägen till mina öron. Nu är Kult varken känt eller nämnt för någon, och inte heller vet jag speciellt mycket om det spelet, men om man vill presentera rollspel som en trevlig sysselsättning bör man kanske inte ställa boken med taglinen "Everything you have been told, is a lie..." i hyllan. Det skrämmer mig nästan mer än religiösa propagandafilmer med samma budskap...

walium

Ganska töntig, faktiskt
"En kompis till mig, som gör praktik på ett bibliotek i östgötatrakten, fick nyligen ett förslag av sin arbetsledare/chef/overlord att ta fram en lista över ett par rollspel som kunde vara lämpligt för dem att köpa in."

Jag antar att vi inte är så lyckligt lottade så att det är stadsbiblioteket i Linköping som det handlar om?